Designing a Quality Model of Factors Affecting the Institutionalization of Sports Leisure in the Lifestyle of Iranian Youth

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.

2 Professor of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.

3 Master of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.

10.22084/smms.2022.24796.2918

Abstract

The aim of this study was to design a qualitative model of factors affecting the institutionalization of sports leisure in the lifestyle of Iranian youth. The research method was qualitative and based on the data theory approach and the Glaser approach, and the required information was obtained through document studies and in-depth and semi-structured interviews with experts. The statistical population of the study included professors of physical education, sports coaches and teachers, physical education experts and physical education managers of sports organizations who had educational, research and executive activities in the field of sports leisure. The sampling method was purposeful and snowball and the sample size was not predetermined and sampling continued until the theoretical saturation (17 people). Atlas-ti 2018 qualitative statistical analysis software was used to extract and analyze the codes, categories and dimensions of the research model from the interviews. Data analysis showed that the research model consists of 103 open source and 12 categories including managerial, planning, structural, economic, cultural, social, communication, governmental, personal, family, motivational and attitude, which are in three basic organizational, environmental and individual dimensions. Were categorized. Awareness of the factors affecting the institutionalization of sports leisure in the lives of Iranian youth presented in the present study can be a practical and comprehensive resource to remove the limitations of youth sports leisure and promote sports in Iranian youth leisure for officials of sports and youth related institutions.

Keywords

Main Subjects


  • ابراهیمی، قرابانعلی و مسلمی پطرودی، رقیه (1390). «اوقات فراغت، سرمایه فرهنگی زنان». فصلنامه زن در توسعه و سیاست، 9(4): 73-91.
  • آصفی، احمدعلی و عموزاده، زهرا (1396). «تدوین مدل نقش دیگران مهم و مشارکت نوجوانان در فعالیت بدنی و ورزش». پژوهش در ورزش تربیتی، 5(13): 17-38.
  • آقاخانبابائی، مریم؛ مظفری، سید امیراحمد و پورسلطانی، حسین (1395). «نقش میانجی‌گری خودکارآمدی در رابطه بین حمایت اجتماعی و مشارکت در فعالیت بدنی دانشجویان»، پژوهش های معاصر در مدیریت ورزش، 6(11): 63-71.
  • باقری، معصومه و بهمئی، سجاد (1399). «بررسی نحوه گذران اوقات فراغت شهروندان شهر اهواز». فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، 8(3): 197-222.
  • حیدری، کلثوم؛ حیدری‌نژاد، صدیقه؛ صفاری، مرجان و خطیبی، امین (1399). «چگونه جدیت در اوقات فراغت بر دلبستگی مکانی ورزشکاران غیرحرفه‌ای تأثیر می‌گذارد؟». پژوهش در ورزش تربیتی، 8(19): 91-114.
  • رضوی، سید محمدحسین؛ علوی، سیدحسین؛ ذبیحی، اسماعیل و لقمانی، محسن (1399). «جایگاه ورزش در نظام اوقات فراغت دانشجویان و ارائه الگو». پژوهش‌نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 16(31): 39-51.
  • شعاع، صدیقه و سهراب‌زاده، مهران (1397). «مطالعه کیفی سبک های فراغتی جوانان شهر شیراز». فصلنامه جامعه شناسی سبک زندگی، 3(9): 35-70.
  • صراف، پریسا؛ محمدصالحی، نرگس؛ خیراللهی، فاطمه؛ رحیمی، زهرا و محمد بیگ، ابوالفضل (1395). «بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت و متغییرهای وابسته به آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم». مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 10(11): 85-94.
  • عابدینی، صمد و طالبی، شیدا (1396). «عوامل اجتماعی- فرهنگی مرتبط با میزان گرایش شهروندان به ورزش همگانی در خلخال». نشریه جامعه شناسی کاربردی، 28(1): 144-131.
  • عباسی دره بیدی، احمد و محمودیان، سید احمد (1394). «بررسی راهکارهای استفاده از اوقات فراغت در قرآن و روایات و اثر آن بر سلامتی در قرآن و روایات و اثر آن بر سلامتی». پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم، 6(2): 2-7.
  • غفوری، فرزاد؛ پورموز، مریم و کشکر، سارا (1395). «مقایسه لذت درکشده از فعالیت‌های بدنی اوقات فراغت در طبقات مختلف اجتماعی اقتصادی». رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4(12): 33-45.
  • فریدفتحی، اکبر؛ معرفت، داریوش و اعلم، زهرا (1391). «بررسی نحوه گذران اوقات فراغت در بین نوجوانان بزهکار منطقه حاشیه‌نشین شهر مراغه». دوفصلنامه مطالعات پلیس زن، 6(17): 40-61.
  • فیروزجائیان، علی اصغر و غلامرضازاده، فاطمه (1391). «تحلیل جامعه شناختی اوقات فراغت در جامعه ایرانی (فراتحلیلی از تحقیقات موجود)». برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 1(3): 189-209.
  • قادرزاده، امید؛ قادرزاده، هیرش و حسن‌پناه، حسین (1394). «بسترها و منابع گذران فراغت جوانان (مطالعه‌ی پیمایشی جوانان 18 تا 29 سال استان کردستان)». فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، 4(4): 637-661.
  • قاسمی، سید رامین؛ رجبی گیلان، نادر؛ رشادت، سهیلا؛ توانگر، فاتح؛ سعیدی، شهرام و صوفی، مسلم (1395). «کیفیت گذران اوقات فراغت در زنان حاشیه‌نشین و ارتباط آن با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت». مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 24(120): 14-24.
  • قربانی، اسماعیل؛ شعاعی، مریم و فیض‌آبادی، حسین (1394). «تبیین اوقات فراغت جوانان به‌عنوان مکانیزمی برای کاهش مصرف مواد مخدر (مطالعه تطبیقی در بین جوانان معتاد و غیرمعتاد در استان خراسان شمالی)». مطالعات جامعه شناسی جوانان، 6(19): 121-136.
  • کتبی، فرشته؛ رضوی، سید محمدحسین و نقی‌زاده، حسن (1393). «رابطه گذران اوقات فراغت دانشجویان با گرایش آن‌ها به بزهکاری با تأکید بر فعالیت‌های ورزشی». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 24: 9-20.
  • کریمیان، جهانگیر؛ فیضی، آوات؛ جوانی، وجیهه؛ شکرچی‌زاده، پریوش و ترکیان، سمانه (1390). «تعیین الگوی عوامل بازدارنده از مشارکت در فعالیت‌های ورزشی کارکنان بیمارستان‌های آموزشی شهر اصفهان بر اساس مدل سلسله مراتبی اوقات فراغت». تحقیقات نظام سلامت، 7(4): 1-10.
  • کیانی، مجید (1391). «تعیین جایگاه فعالیت ورزشی در نحوه گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولین». مجله طب جانباز، 5(18): 26-34.
  • گنجه، سید علی‌رضا؛ نامور، هومن؛ آقایوسفی، علیرضا و نوابخش، مهرداد (1399). «تعیین کاردکردهای اوقات فراغت در نوجوانان و جوانان و تأثیر عوامل روانشناختی بر آن». سلامت اجتماعی، 7(4): 430-445.
  • لطفی‌زاده، علی (1391). «در بررسی رابطه وضعیت گذران اوقات فراغت جوانان شهری با پایگاه اقتصادی و اجتماعی». مجله بررسی آمار ایران، 23(1): 23-53.
  • نادریان جهرمی، مسعود؛ پورسلطانی زرندی، حسین و روحانی، الهام (1392). «شناسایی شاخص‌ها و استانداردهای ایمنی سالن‌ها و اماکن ورزشی». نشریه مدیریت ورزشی، 5(3): 21-36.‎
  • نیکخواه، هدایت‌الله و ناکوئی درگزی، مرضیه (1395). «بررسی جامعه شناختی فعالیت‌های اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس». پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان، 11: 107-137.
  • واصفیان، فرزانه؛ باقری، محمد؛ آزادیپور، شیوا؛ واصفیان، فریبا (1393). «بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اردستان». فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، 4(13): 145-156.
  • یوسفی، بهرام؛ صابونچی، رضا؛ سنگ سفیدی، بیتا و عسکری، مریم (1393). «عوامل محیطی و روانشناختی- اجتماعی همبسته با فعالیت جسمانی در اوقات فراغتِ دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزش، 4(8): 93-101.
  • Armila, P., Rannikko, A., & Torvinen, P. (2018). “Young people with intellectual disabilities and sport as a leisure activity: notions from the Finnish welfare society”. Leisure Studies, 37(3): 295-306.
  • Balatoni, I., Varga, H. S., & Csernoch, L. (2020). “Free Time Activities of High School Students: Sports or Video Games?”. Athens Journal of Sports, 7(2): 141-154.
  • Brajša-Ţganec, A., Merkaš, M., & Šverko, I. (2011). “Quality of life and leisure activities: How do leisure activities contribute to subjective well-being?”. Social Indicators Research, 102(1): 81-91.
  • Chit, Y. Z. (2021). “Leisure Time Habits of BEd Students in Sagaing University of Education”. Indonesian Journal of Innovation and Applied Sciences (IJIAS), 1(1): 59-64.
  • Dong, R., Gao, S., & He, B. (2020). “Understanding the Impacts of Leisure Purpose and Environmental Factors on the Elders Leisure Activities. In Green, Smart and Connected Transportation Systems”. Springer Nature. 617: 59-68.
  • Du, Y., & Martin, B. (2021). “Electronic media and leisure-time reading: Responses of school librarians”. In IASL Annual Conference Proceedings.
  • Gil-Madrona, P., Aguilar-Jurado, M. Á., Honrubia-Montesinos, C., & Lopez-Sanchez, G. F. (2019). “Physical activity and health habits of 17-to 25-year-old young people during their free time”. Sustainability, 11(23): 6577.
  • Hartman, C. L., Barcelona, R. J., Trauntvein, N. E., & Hall, S. L. (2020). “Well-being and leisure-time physical activity psychosocial factors predict physical activity among university students”. Leisure Studies, 39(1): 156-164.
  • Kelly, John R. (2012). Leisure. Sagamore Pub. LLC. ISBN ebook: 978-1-57167-645-0.
  • Kleiber, D. A., & McGuire, F. A. (2016). Leisure and human development. Champaign: Sagamore Publishing.
  • Kueh, Y. C., Abdullah, N., Kuan, G., Morris, T., & Naing, N. N. (2018). “Testing measurement and factor structure invariance of the physical activity and leisure motivation scale for youth across gender”. Frontiers in psychology, 9: 1096.
  • Lapa, T. Y. (2013). “Life satisfaction, leisure satisfaction and perceived freedom of park recreation participants”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93: 1985-1993.
  • Lorenzo, T., McKinney, V., Bam, A., Sigenu, V., & Sompeta, S. (2019). “Mapping participation of disabled youth in sport and other free-time activities to facilitate their livelihoods development”. British journal of occupational therapy, 82(2): 80-89.
  • Najimovich, N. M., Rakhimovich, K. A., & Valijonovich, M. V. (2020). “Sport as a part of youth leisure”. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 10(10): 1146-1149.
  • Petrović, J., Cenić, S., & Dimitrijević, D. (2018). “Sports and physical engagement of elementary school students in their leisure time”. Facta Universitatis, Series: Physical Education and Sport, 421-434.
  • POMOHACI, M. (2017). “Impact of Motor Activities on Student Motivation for Sport”. Scientific and Pedagogical Journal, 5(80): 1-59.
  • Quarmby, T., Sandford, R., & Pickering, K. (2019). “Care-experienced youth and positive development: an exploratory study into the value and use of leisure-time activities”. Leisure Studies, 38(1): 28-42.
  • Sikes, E. M., Richardson, E. V., Cederberg, K. J., Sasaki, J. E., & Sandroff, B. M. (2019). “Use of the Godin leisure-time exercise questionnaire in multiple sclerosis research: a comprehensive narrative review”. Disability and rehabilitation, 41(11): 1243-1267.
  • Sturm, R., & Cohen, D. A. (2019). “Peer Reviewed: Free Time and Physical Activity among Americans 15 Years or Older: Cross-Sectional Analysis of the American Time Use Survey”. Preventing chronic disease, 16: 1-8.
  • Suh, D. H., Kang, M. G., & Lee, S. Y. (2017). “A Seach for Methods of Development of Marine Leisure Sport through the SWOT Analysis”. Journal of Digital Convergence, 15(1): 537-546.
  • Tian, H., Qiu, Y., Lin, Y., & Zhou, W. (2020). “Personality and Subjective Well-Being among Elder Adults: Examining the Mediating Role of Cycling Specialization”. Leisure Sciences, 2: 1-18.
  • Walker, G. J., Kleiber, D. A., & Mannell, R. C. (2019). A Social Psychology of Leisure (3rd ed). Sagamore-Venture Publishing.
  • Wood, J. T. (2015). Interpersonal communication: Everyday encounters. Cengage Learning.
  • Yamashita, T., Bardo, A. R., & Liu, D. (2018). “Time spent on beneficial leisure activities among elder caregivers in their third age”. Leisure Sciences, 40(5): 356-373.
  • Yasarturk, F., Akyüz, H., Karatas, I., & Turkmen, M. (2018). “The relationship between free time satisfaction and stress levels of elite-level student-wrestlers”. Education Sciences, 8(3): 133.