Structural Model Design the Role of Total Quality Management in the Productivity of Sports Organizations

Document Type : Research Paper

Authors

1 Master of Department of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran

2 Professor of Sport Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

10.22084/smms.2021.23975.2835

Abstract

The purpose of this study is to design and present a structural equation model of the role of total quality management in the productivity of sports organizations (sports delegations of Khorasan Razavi province). The method used in this study is descriptive-analytical and applied in terms of purpose; In this study, the standard questionnaire of total quality management (Rahimi and Keshtiar, 1396) and the questionnaire of productivity measurement scale in the organization (Rahimi and Keshtiar, 1396) were used. 0 and the organizational productivity questionnaire is equal to 0.88 Cronbach's alpha and was approved. The results of model fit indices showed that the fit indices have an acceptable value and the fit indices are at the desired level and higher than 0.9; The results also showed that total quality management and its dimensions affect the productivity of sports organizations; In the structural equation model and in the total effect section, among the dimensions of total quality management, the highest and lowest impact on productivity, respectively, are quality insurance with =0.86 and service and customer orientation with 590.59. They had b. Considering the impact of total quality management and its dimensions on productivity, heads, managers and employees of sports organizations and especially the target population of this study, which are sports boards, should pay special attention to the use of quality management. Have comprehensive at different levels of your organization and help improve and increase productivity in your organization by implementing this type of management.

Keywords

Main Subjects


  • باقری، اکبر؛ کاظمی، مصطفی (1390). «سیستم مدیریت کیفیت کامل و مطالعه امکان‌سنجی آن در اداره تعاون استان خراسان رضوی»، نشریه تعاون و کشاورزی، (20): 208-209.
  • دستگردی، وحید (1391). «رابطه بین مدیریت کیفیت کل و بهره‌وری در مؤسسات تربیت بدنی عمومی در استان های خراسان جنوبی، شمالی و رضوی»، چکیده مقالات کنفرانس ملی مدیریت ورزش تأکید بر چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، تهران: آکادمی ملی المپیک، 111.
  • رحیمی، علی؛ کشتی‌دار، محمد (1396). رابطه مدل‌های مدیریت کیفیت جامع و تعالی سازمانی با اثربخشی هیأت‌های ورزشی مدال‌آور و غیر مدال‌آوردر استان خراسان رضوی بر اساس مدل‌های TQM, EFQM, BSC، پایان‌نا‌مه کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند، 56-67.
  • رستگار، عباسعلی؛ حارث، حامد (1394). «خدا در سازمان، ادغام و ادغام زندگی معنوی و زندگی کاری»، مجله علوم مدیریت ایران، 3 (11): 73-99.
  • ریاحی، بهروز (1390). «زمینه رویکرد جامع کیفیت استاندارد»، فصلنامه مدیریت ارتباطات ایران»، (4)، 33- 77.
  • سالاری، مهدی (1395). نقش مدیریت در علوم انسانی، تهران: انتشارات آقا، 38-47.
  • سلیمانی، آمنه (1383). نقش معلمان در کاربرد ITC در آموزش و راه حل‌های پیشنهادی آن، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تربیت معلم، 12-19.
  • کتبی، فرشته؛ حمیدی، مهرزاد؛ رضوی، محمدحسین و سجادی، نصرالله (1395)، «طراحی و ساخت ابزار سنجش اثربخشی کمیته ملی پاراالمپیک جمهوری اسلامی ایران با رویکرد ارزش‌های رقابتی»، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 6(11)، 11-27.
  • مبینی، مهدی (1392)، «رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و اثربخشی در سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون سه جانبه جمهوری اسلامی ایران»، چکیده مقالات سومین کنگره ملی مدیریت ورزش، توسعه و توسعه منابع انسانی در ورزش، شهرکرد: دانشگاه شهرکرد، 81-82.
  • معرفت، داریوش؛ فریدفتحی، اکبر (1397). «رابطه بین فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت کل در فدراسیون‌های ورزشی»، مجله علمی کاربردی علوم زیست محیطی و زیست شناسی، 5(3): 52-58.
  • میرسپاسی، ناصر؛ متقی، محمد (1388)، «بررسی عوامل مرتبط با کندی سیستم جامع مدیریت کیفیت در بخش عمومی ایران»، مجله تحقیقات مدیریت، 56- 81.
  • نظری ترشیزی، احمد؛ طالب‌پور، مهدی؛ حیدری، رضا؛ یوسفی، محمدرضا (1399)، «طرح‌ریزی برنامه راهبردی گردشگری ورزشی مشهد با استفاده از مدل ترکیبی فیلیپس»، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 10(19): 93-109.
  • هادوی، سیده فریده؛ فراهانی، ابوالفضل؛ سیفی، حمید (1397)، «مدل ساختاری مدیریت کیفیت جامع در فدراسیون کشتی ایران»، مجله مرکز دانشگاهی پایگاه اطلاعات علمی، 8 (2): 1-22.
  • یگانه، سجاد؛ فرقانی، محمدباقر؛ موسوی، سیدجعفر (1394). «بررسی امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت کیفیت جامع در اداره‌های تربیت‌بدنی»، مجله مطالعات مدیریت ورزشی، 2(4): 85-98.
  • Boon Ooi, K., Abu Bakar, N., Arumugam, V., Vellapan, L., & Kim Yin Loke, A. (2007). "Does TQM employees' job satisfaction", an empirical case analysis. International Journal of Quality & Reliability Management, 24(1): 62-77.
  • Franck, O (2017). "A Theoretical Model for Implementing Quality Management in an Automated Environment", International Journal of Control and Automation, 2(2): 71-82.
  • Gerard’s. (2001). "The benefit of Total Quality Management", International Journal of Quality & Reliability Management, 4 (7): 217-220.
  • Mahoney, F. X., & Thor, C. G. (1994). "The tqm trilogy: Using iso 9000, the deming prize, and the baldrige award to establish a system for total quality management ", American management association. P, 18-31.
  • Milsan, I. (2019). “Studies about the total quality management concept”. Bulletin of Engineering, 2(3): 43-45.
  • Sahney, S., Banwet, D. K., & Karunes, S. (2004). "Conceptualizing total quality management in higher education", The TQM magazine, 16(2): 145-159.
  • Sahooa, S., & Yadava, S. (2018). "Total Quality Management in Indian Manufacturing SMEs", Procedia Manufacturing, 21: 541-548.
  • Schiefer G., (2003). ICT and quality management, Vol. 22: 85-95.
  • Suwandej, N. (2015). "Factors influencing total quality management", Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197: 2215-2222.