Analyze the management principles of sponsors of commercials in sports fields

Document Type : Research Paper

Author

Associate Professor of Sports Management, Allameh Tabataba'i University

Abstract

The purpose of this study was to analyze the management principles of sponsors of commercial advertising in sports fields. This research is an applied research in terms of result and purpose, a descriptive-correlational research in terms of research strategy, which was conducted in the field. The statistical population of the study includes all CEOs, marketing and sales managers of sponsors companies with commercial advertisements in sports fields in the fields of football, volleyball, wrestling, futsal, karate and taekwondo, chairmen of marketing committees of sports federations, CEOs of Premier League clubs in the fields Football, basketball, volleyball and futsal in the 98-97 season and university specialists and professors in the field of sports marketing (230 people). Van Heirdon (2004) Sponsorship Principles Questionnaire was used to collect data. In data analysis, descriptive statistics were used to classify the data, and in testing the research hypotheses, confirmatory factor analysis models were used in Amos software and one-sample t-test in SPSS software was used. Findings showed that the principles of sponsor management, marketing and communication, the coherence of the elements of marketing communication around financial support as the principles of financial support for advertising in sports stadiums and stadiums are acceptable. Also, the results of confirmatory factor analysis showed that the model of sponsors' goals is sufficiently appropriate. It is important for sponsors to follow their principles in the sporting event, so advertising should be done in accordance with their principles and values, and this is very effective in attracting and retaining sports sponsors.

Keywords


  • احسانی، محمد؛ فلاحی، احمد؛ کوزه‌چیان، هاشم و خبیری، محمد (1395). «حمایت مالی از لیگ برتر فوتبال ایران از دیدگاه شرکت‌های حامی»، پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش،‌ 8 (4)، 22-9.
  • اِسمیت، آرون (2008). مقدمه‌ای بر بازاریابی ورزشی، ترجمه مجتبی معلمیان، محمد کشتی دار و کاظم چراغ بیرجندی، 1397، تهران: انتشارات دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء.
  • آزادان، مهدی؛ عسکریان، فریبا و رمضانی‌نژاد، رحیم (1390). «بررسی راهکارهای جذب اسپانسرها در فوتبال حرفه‌ای ایران»، مطالعات مدیریت ورزشی، 4 (13)، 136-123.
  • باشکوه، محمد؛ شکسته‌بند، میترا (1391). «بررسی تأثیر عناصر ارتباطات یکپارچه‎ی بازاریابی بر قوت نام تجاری در صنعت بانکداری (مطالعه‎ی موردی: بانک ملی استان اردبیل)»، مدیریت بازرگانی، 4(3)، 21-42.
  • بنار، نوشین (1388). توصیف عوامل مؤثر بر جذب اسپانسرشیپ شرکت‌های اسپانسر فوتبال حرفه‌ای ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
  • حبیبی، آرش (1396). مدل‌یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی (آموزش کاربردی نرم‌افزار(LISREL ، انتشارات جهاد دانشگاهی.
  • خسرومنش، رحیم (1388). تجزیه و تحلیل مدیریت حمایت مالی در باشگاه‌های تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
  • رابینسون، متئو (2017). مدیریت باشگاه ورزشی، ترجمه رحیم رمضانی‌نژاد، مهدی آزادان و مالک آزادان، 1392، تهران، نشر علم و حرکت.
  • رجبی، مالک؛ سلطان حسینی، محمد و حسینی، عماد (1391). «نقش رسانه‌ها و تماشاگران ورزشی در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی»، مطالعات مدیریت ورزشی، 4 (13)، 106-93.
  • رشیدلمیر، امین؛ خبیری، محمد؛ گودرزی، محمود و جلالی فراهانی، مجید (1396). «الگوسازی عوامل درون سازمانی مؤثر بر جذب حامیان مالی در ورزش کشتی کشور»، پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 9 (2)، 99-85.
  • سلمانی، احسان؛ کاظمی، روح الله (1398) موانع حضور حامیان مالی با سابقه حضور در صنعت ورزش در حمایت از رشد و توسعه فوتبال ساحلی، اولین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد علوم فنی مهندسی، اصفهان.
  • سلیمی، مهدی؛ سلطان حسینی، محمد و نصر اصفهانی، داود (1392). «اولویت‌بندی موانع توسعه حمایت مالی شرکت‌های خصوصی از ورزش قهرمانی بر اساس جمع‌بندی‌های نتایج روش‌های MADM و با استفاده از تکنیک ادغامی POSET»، مطالعات مدیریت ورزشی، 5 (21)، 172-149.
  • سید باقری، سید مهدی، شریفیان، اسماعیل (1396). «شناسایی و اولویت‌بندی موانع حمایت‌مالی شرکت‌های خصوصی از ورزش قهرمانی»، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، ۷ (۱۳)، ۵۵-۶۶
  • عباسی طادی، علیرضا (1390). بررسی و مقایسه تأثیر آگهی‌های تلویزیونی و تبلیغات محیطی کنار زمین میادین ورزشی بر مخاطبان تلویزیونی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، پردیس بین‌الملل.
  • عسکریان، فریبا (1383). بررسی وضعیت اقتصادی صنعت ورزش ایران در سال‌های 1377 تا 1380 با تکیه بر تخمین GDSP، رساله دکتری، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی،‌ دانشگاه تهران.
  • کشمیری، نسیم؛ الهی، علیرضا و اکبری یزدی، حسین (1396). «اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش شرکت ایرانسل در لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران بر اساس مدل AIDA»، مطالعات مدیریت ورزشی، 9 (43)، 60-39.
  • محمدرحیمی، مهدی؛ نوبخت رمضانی، زهرا؛ فلاح شیخلری، فائزه؛ حسینی، سیدابوالفضل (1398). بررسی عوامل مؤثر در جذب حامیان مالی ورزش بانوان استان تهران، چهارمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در تربیت بدنی، علوم ورزشی و قهرمانی، تهران.
  • محمدیان، محمود و پورحسینی، جواد (1396). تبلیغات محیطی (ظرفیت‌های رها شده تبلیغات در ایران). چاپ دوم، تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
  • نیرومند، لیلا؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه؛ ملکیان، نازنین و شاهکوهی، سبیکه (1391). «بررسی رابطه میان تماشای تبلیغات تلویزیون با میزان مصرف‌گرایی»، مطالعات رسانه‌ای، 7 (2)، 62-51.
  • همتی‌نژاد، مهر علی؛ بنار، نوشین و مرادی شرف، حشمت اله (1395). «تحلیل عوامل انگیزاننده حمایت ورزشی در استان همدان»، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 5 (3)، 89-77.
  • یزدانی، علی اصغر؛ ریحانی، محمد؛ اسماعیلی، محسن؛ شبانی، محمد (1390). تحلیل عاملی موانع حمایت ورزشی شرکت­ها (خصوصی و دولتی) در استان خراسان شمالی، ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران، تهران.
  • Alexandris, K., Tsiotsou, R. H., & James, J. D. (2012). “Testing a hierarchy of effects model of sponsorship effectiveness”. Journal of Sport Management, 26(5), 363-378.
  • Batty, R. J., & Gee, S. (2019). “Fast food, fizz, and funding: Balancing the scales of regional sport organisation sponsorship”. Sport Management Review, 22(1), 167-179.
  • Bennett, R. (1999). “Sports sponsorship, spectator recall and false consensus”. European Journal of Marketing. 33 (3/4), 291-313.
  • Blake, J., Fourie, S. and Goldman, M. (2019). “The relationship between sports sponsorships and corporate financial returns in South Africa”. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 20(1), 2-25.
  • Chadwick, S., & Thwaites, D. (2005). “Managing sport sponsorship programs: Lessons from a critical assessment of English soccer”, Journal of Advertising Research, 45(3), 328-338.
  • Cheong, C., Pyun, D. Y., & Leng, H. K. (2019). “Sponsorship and advertising in sport: a study of consumers’ attitude”. European Sport Management Quarterly, 19(3), 287-311.
  • Chien, P. M., Cornwell, T. B., & Pappu, R. (2012). “Advancing research on sponsorship portfolio effects”. Journal of Business Research, 65(1), 117-121.
  • Cornwell, T. B., Pruitt, S. W., & Van Ness, R. (2001). “The value of winning in motorsports: Sponsorship-linked marketing”, Journal of Advertising Research, 41(1), 17-31.
  • Delia, E. B., & Armstrong, C. G. (2015). “#sponsoring the# FrenchOpen: An examination of social media buzz and sentiment”. Journal of Sport Management, 29(2), 184-199.
  • Djohari, N., Weston, G., Cassidy, R., Wemyss, M., & Thomas, S. (2019). “Recall and awareness of gambling advertising and sponsorship in sport in the UK: a study of young people and adults”. Harm reduction journal, 16(1), 24.
  • Dos Santos, M. A., & Moreno, F. C. (2018). “Assessing the effectiveness of sponsorship messaging”. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship. 19 (1), 25-40.
  • Douvis, J., Sarli, E., Kriemadis, A., & Vrondou, O. (2015). “An analysis of sponsorship deals in sport”. International Journal of Sport Management, Recreation and Tourism, 17, 14-36.
  • Godfrey, P. C., Merrill, C. B., & Hansen, J. M. (2009). “The relationship between corporate social responsibility and shareholder value: An empirical test of the risk management hypothesis”, Strategic management journal, 30(4), 425-445.
  • James, J. D. (2011). “Attitude toward advertising through sport: A theoretical framework”. Sport Management Review, 14(1), 33-41.
  • Johnston, M. A. (2010). “The impact of sponsorship announcements on shareholder wealth in Australia”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 22(2), 156-178.
  • Koo, J., & Lee, Y. (2019). “Sponsor-event congruence effects: The moderating role of sport involvement and mediating role of sponsor attitudes”. Sport Management Review, 22(2), 222-234.
  • Meenaghan, T. (2013), “Measuring Sponsorship Performance: Challenge and Direction”, Psychology & Marketing, 30 (5), 385-393.
  • Novais, M.A. and Arcodia, C. (2013), “Measuring the effects of event sponsorship: Theoretical frameworks and image transfer models”, Journal of Travel & Tourism, Marketing, 30 (4), 308–334.
  • Robinson, M (2013). Sports Club Management, translated by Rahim Ramezani Nejad, Mehdi Azadan and Malik Azadan, Tehran, Alam and Harakat Publishing. (In Persian).
  • Shank, M. D., & Lyberger, M. R. (2014). Sports marketing: A strategic perspective. Routledge.
  • Sheth, H., & Babiak, K. M. (2010). “Beyond the game: Perceptions and practices of corporate social responsibility in the professional sport industry”. Journal of Business Ethics, 91(3), 433-450.
  • Slåtten, T., Svensson, G., Connolley, S., Bexrud, C., & Lægreid, T. (2017). “The Sponsorship Motive Matrix (SMM): A Framework for Categorising Firms’ Motives for Sponsoring Sports Events”. European Journal of Tourism Research, 15, 143 - 166.
  • Smith, W. W., Pitts, R. E., Litvin, S. W., & Mack, R. W. (2016). “It's got to'fit'-exploring corporate sponsorship decisions for festivals”. International Journal of Hospitality and Event Management, 1(4), 293-304.
  • Thjømøe, H. M. (2010). Sponsing: Forretning eller lek med penger [Sponsorship: Business or playing with money]. Magma, Econas Tidsskrift for Økonomi OG Ledelse, 1.