Designing a competences model of club managers in Iran`s football Premier League

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant professor, University of Tehran

2 University of tehran

Abstract

Objective: The purpose of this paper was to design a competences model of club managers in Iranian Football Premier League.
Methodology: This research was based on the purpose of applied research and was a descriptive-survey research. The method of qualitative research was the type of theme analysis. In order to identify the dimensions, components and criteria of the suitability of Iranian Premier League club managers. A preliminary questions was prepared after studying theoretical foundations using library resources and so, we conducted qualitative interviews with experts of this area. The criterion for selection of these people was researchers and scientific experience and work background. Data collection was done from 13 interviews and then coded and analyzed by theme analysis method.
Results: The initial list of interviews included 456 codes which, after reviewing, final analysis and three stages of coding, the final list for developing a competency model of managers, comprising 86 criteria and 16 components and 3 dimension of competency (individual, interpersonal and managerial skills). personal skills includes 7 components (technical and professional competence, academic and scientific knowledge, personality traits, technology, professional ethics, innovation and creativity and adaptability, and business skills); interpersonal skills included 5 components (communication skills, behavioral skills, social skills, political and cultural Intelligence, and customer orientation); and managerial skills included 4 components (human resource management, occupational characteristics, financial and legal skills and managerial characteristics).
Conclusion: The results of this research suggest a desirable competency model that is essential and inevitable given the issues facing football clubs.

Keywords


  • ابراهیمی، الهام (1398). «ارائه چارچوب شناسایی شایستگی‌های مدیران ورزشی بر اساس مدل‌ تصمیم‌گیری چندشاخصه»، مدیریت منابع انسانی در ورزش، 7(1): 17-1.
  • اسدی، نوید؛ سجادی، سیدنصراله؛ گودرزی، محمود؛ مرادی، آرام (1394). «تبیین شایستگی­ های مدیران رویدادهای ورزشی»، نشریه مدیریت ورزشی، 7(2): 159-174.
  • افشاری، مصطفی؛ هنری، حبیب؛ غفوری، فرزاد (1389). «بررسی مهارتهای سه گانه‌ی مدیریتی (ادراکی، انسانی، فنی) مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاه­های سراسر کشور»، نشریه مدیریت ورزشی، 5: 125-105
  • امینی، علی (1393)، «تدوین مدل شایستگی سفیر جمهوری اسلامی ایران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
  • بازیاری، عزت الزمان؛ امیرتاش، علی محمد (1385). «انتصاب مدیران با ضوابط شایسته سالاری در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران»، علوم حرکتی و ورزش، 4(7): 10-1.
  • بجانی، ابوالفضل؛ شهلایی، جواد؛ کشکر، سارا؛ غفوری، فرزاد (1397). «ساخت و اعتباریابی پر سشنامه شایستگی مدیران سازمان­های ورزشی»، نشریه مدیریت منابع انسانی درورزش، 5(2): 263-275.
  • بروجردی علوی، مهدخت؛ فرقانی، محمدمهدی؛ رنجبر، محبوبه (1395). «الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی با بهره مندی از رویکردهای نظری علم مدیریت و ارتباطات»، فصلنامه مطالعات میان رشته­ای در علوم انسانی، 9(1): 129-146.
  • جلالی، بهروز (1391). «ارائه مدل شایستگی مدیران برای شرکت فناوران اطلاعات خوارزمی»، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
  • حسن بیگی، حسین؛ نظریان مادوانی، عباس؛ منظمی، امیرحسین (1398). «شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای شایستگی مدیران اماکن و فضاهای ورزشی»، مدیریت منابع انسانی در ورزش، 7(1): 97-81.
  • خرمی، محدثه (1392). «ارائه چارچوب الگوی شایستگی­های مدیران منابع انسانی در صنعت بانکداری»، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
  • رمضانی­نژاد، رحیم؛ بنار، نوشین؛ سورانی، محبوبه (1394). «بررسی شایستگی­های شغلی مدیران باشگاه­های ورزشی اصفهان»، مطالعات مدیریت ورزشی، 32: 154-133.
  • سجادی، سید نصرالله (1388). «مدیریت سازمان­های ورزشی. چاپ نهم، تهران: انتشارات سمت.
  • سلیمی، مهدی؛ علوی، سید فرشید؛ سلیمانی، محبوبه (1397). «ارائه معیارهای گزینش مدیران عالی سازمان‌های ورزشی. مدیریت منابع انسانی در ورزش»، مدیریت منابع انسانی در ورزش، 6(1): 49-35.
  • سیدشجاع، نیره­ سادات (1385). «نیازسنجی مدیران بانک تجارت در زمینۀ مهارت­های سه‌گانه‌ی مدیریتی جهت تدوین برنامه‌ی آموزشی آنان»، پایان‌­نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
  • عسگری، ناصر؛ نیکوکار، غلامحسین؛ صفری، حسین؛ غلامی، مهرداد (1394). «الگوی شایستگی‌های مدیران دولتی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سند چشم‌انداز 1404»، مجله مدیریت در دانشگاه اسلامی، 4(1): 38-23.
  • غفاریان، وفا (1390). «شایستگی های مدیریتى ـ چگونه می توان سازمان را بهتر اداره کرد»، چاپ دوم، انتشارات سازمان مدیریت صنعتى.
  • قربانی، محمدحسین؛ وحدانی، محسن (1395). «طراحی الگوی شایستگی­های کارآفرینان در صنعت ورزش ایران»، مطالعات مدیریت ورزشی، 39: 228-205.
  • اللهیاری، رحمت­اله، ابوالقاسمی، محمد؛ قهرمانی، محمود؛ خراسانی، اباصلت (1394). «طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های دولتی ایران»، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 8(4): 729-748.
  • منجزی، سپیده (1393). «طراحی مدل شایستگی مدیران پروژه­های نرم‌افزاری»، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت، مدیریت فن آوری واطلاعات.
  • موسی­زاده، زهره؛ عدلی، مریم (1388)، «معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران با رویکرد شایسته گزینی در نهج البلاغه»، اندیشه مدیریت، سال سوم، 5(1): 132-103.
  • میری­پور فرد، بهروز (1392). «تدوین الگوی شایستگی­های رئیس جمهور ایران»، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت دولتی.
  • نادریان جهرمی، مسعود (1381). «تعیین مهار ت­ها و شایستگی­های مدیران سازمان تربیت بدنی از دیدگاه خود و ارائه یک الگوی مدیریتی»، رساله دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی، گرایش مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش.
  • نظرزاده زارع، محسن؛ پورکریمی، جواد؛ ابیلی، خدایار؛ ذاکرصالحی، غلامرضا (1395). «ارائه الگوی شایستگی اعضاء هیأت علمی در تعاملات بین‌المللی: یک مطالعه پدیدارشناسانه»، نشریه سیاست علم و فناوری، 8(3): 38-25.
  • نیرومند، پوراندخت؛ بامداد، جهانیار؛ بامداد، صوفی؛ اعرابی، سیدمحمد؛ امیری، مقصود (1391). «چارچوب مفهومی شایستگی مدیران عامل شرکت­های فناوری بنیان: ابعاد، مقوله­ها و شاخص­ها»، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 4(12): 161-145.
  • Ball, J; Simpson, S; Ardovino, P. (2008). "Leadership competencies of university recreational directors in Wisconsin". Recreational Sports Journal, 23: 3-10.
  • Case, R; Branch, D. (2009). "A study to examine the job competencies of sport facility managers". International Sports Journal, 7(2): 25-38.
  • Dentoni, D. (2015), "Individual competencies for managers engaged in corporate sustainable management practices". Journal of Cleaner Production, 106: 497-506
  • Fahrner, M; Schüttoff, U. (2019). "Analysing the context-specific relevance of competencies sport management alumni perspectives". European Sport Management Quarterly, 19(1): 1-20.
  • Fattahpour Marandi, M; Kashef, M; Seyed Ameri, M. H; Shajie, R. (2016). "Competence Based Management: An Approach towards Effectiveness". Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(4 s2): 189-196.
  • Faulkner, A; Gabe, J. (2017). "Where biomedicalisation and magic meet: Therapeutic innovations of elite sports injury in British professional football and cycling". Social Science & Medicine, 178: 136-143.
  • Freitas, D; Girginov, V; Teoldo, I. (2017). "What do they do? Competency and managing in Brazilian Olympic Sport Federations". European Sport Management Quarterly, 17(2): 193-209.
  • Horch, H. D; Schutte, N. (2003). "Competencies of sport managers in German sport clubs and sport federations". Managing Leisure, 8(2): 70-84.
  • Hurd A. R; Buschbom, T. (2010). "Competency developmentfor chief executive officers in YMCAs", Managing Leisure, 15(1): 96-110.
  • Jason, P. K; SeungHyun, K; JaeMin, Ch; Joe, P; Ronald, F. C. (2012). "Developing a competency model for private club managers". International Journal of Hospitality Management, 31(3): 633-641.
  • Kaiser, S. (2006). "Competencies research in sport management–The German case". Institute of Sport Economics and Sport Management". Germany Sport University, Cologne, Germany.
  • Nilsson, A. (2017). "Making norms to tackle global challenges: The role of Intergovernmental Organisations". Research Policy, 46(1): 171-181.
  • Rambe, P; Makhalemele, N. (2015). "Relationship between Managerial Competencies of Owners / Managers of Emerging Technology Firms and Business Performance: A Conceptual Framework of Internet Cafés Performance in South Africa". International Business & Economics Research Journal, 14(4): 568-577.
  • Ryan, G; Spencer, L; Bernhard. M. (2012). "Development and validation of customized copmpetency based questionnaire: linking social, emotional, and cognitive competencies to business unit profitability". Cross Cultural Management Journal, 19(1): 90-103.
  • Schlesinger, T; Studer, F; Nagel, S. (2016). "The relationship between Competencies acquired through Swiss academic sports science courses and the job requirements". European Journal of Sport Science, 16(1): 115-127.
  • Valbona G. (2014). "Developing a Sport Clun Management Competency Model for Albania: A Delphi study". Doctoral dissertation, Capella University.
  • K; Koenigsfelld, J. P. (2015). "A competency model for club leaders". Cornell Hospitality Reports, 15(8): 6-16.