Development a structural-interpretive model of key success factors sports SMEs

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Humanities, Kashan University, Kashan, Iran.

2 Associate Professor in Sport Management, University of Tehran, Tehran, Iran.

3 Master of Business Administration, Department of Management and Entrepreneurship, University of Kashan, Kashan, Iran.

10.22084/smms.2021.22762.2703

Abstract

Today, the sports industry is one of the most attractive and popular industries, which in recent years has led to the rapid growth of small and medium enterprises. Despite the importance of these companies in creating value and wealth creation, we are witnessing the failure of these businesses, especially in the early years of their formation. Therefore, the purpose of this study is to identify the factors affecting the success of sports small and medium-sized enterprises (SMEs) and to present a structural-interpretive model (ISM) of these factors. Interpretive structural modeling is a way to design a pattern of complex and multiple relationships between variables of a phenomenon. Therefore, first, by reviewing the research literature, 12 factors have been extracted: Finance, technology, legal structure, Porter's competitive force (competitors, partners, customers), supportive structure, product quality, human resources, marketing and customer orientation, business and strategic plan, training structure, management characteristics and market share. Then, using the opinion of experts and using the method of structural-interpretive modeling, the relationships between these factors are identified and its interactive model is developed. The structural-interpretive model of these factors indicates that the three factors of finance, legal structure and supportive structure are the key variables affecting the success of sports businesses and the cornerstone of the interactive model that has the most impact and least effectiveness. Finally, in order to accelerate the growth of success of sports medium-sized enterprises have been presented some suggestions.

Keywords

Main Subjects


  • ایراندوست، عبدالله؛ قوامی‌پور، محسن؛ ابراهیم‌نژاد، روح‌اله؛ حسین‌پور، داوود (1392). «عوامل کلیدی اثرگذار بر موفقیت کسب‌وکارهای خانوادگی اولویت‌بندی با روش تحلیل شبکه‌ای». فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 6(2): 55-74.
  • آذر، عادل؛ صادقی، آرش؛ کردنائیج، اسداله (1391). «اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط حوزه فناوری برتر -رویکرد فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی»، توسعه کار آفرینی، 2 (5): 184-165.
  • پارساپور، سارا؛ براتی، جواد؛ رسول‌زاده، مریم (1396). «عوامل اثرگذار بر پایداری بنگاه‌های کوچک و کارآفرین مورد مطالعه: بنگاه‌های صنعتی شهرستان مشهد». فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(1): 41-60.
  • تجلی اردکانی، مریم (1396). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در استان فارس»، یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت، تهران.
  • دهقان دهنوی، حسن؛ نصیریان، محمد؛ تهامی، سید محمدباقر (1396). «شناسایی و دسته‌بندی عوامل موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط»، اولین کنفرانس ملی اندیشه‌های نوین در مدیریت کسب و کار، تهران.
  • رحیمی، امیر؛ علی‌دوست قهفرخی، ابراهیم (1397). «شناسایی میزان تأثیر بازاریابی کارآفرینانه در ایجاد و ارتقای عملکرد بنگاه‌های کوچک و متوسط ورزشی». رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 6 (23): 23-31.
  • رضائی، روح اله؛ صفا، لیلا (1395) «عوامل اثرگذار بر توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط کشاورزی در استان زنجان». اقتصاد فضا و توسعه روستایی، ۵ (۱۸): ۱۴۱-۱۶۳.
  • رضوی، سید محمدجواد؛ قهرمان تبریزی، کوروش؛ زارعی محمودآبادی، محمد (1395). «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی در ورزش با رویکرد منسجم تحلیل چند معیاره و کپ‌لند». پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 12 (23): 130-113.
  • سهرابی، روح‌اله؛ رستمی، مجتبی (1397). «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر ارتقاء قابلیت‌های پویا در صنایع کوچک و متوسط (مطالعه موردی صنایع کردستان)». با استفاده از مدل (ISM) و مدل (DEMATEL) پژوهشنامه بازرگانی، 22(88): 155-179.
  • شاهبندرزاده، حمید و یاحسینی، سیده فاطمه (1392). «عوامل اثرگذار بر موفقیت کسب وکارهای کوچک و متوسط در بدو تأسیس»، همایش ملی مدیریت بازرگانی با محوریت: کسب و کارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانش بنیان، رامسر.
  • غلامی، علی‌نقی؛ زارع، علیرضا؛ قلاوند، اکبر؛ شیرالی، رضوان (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری بنگاه‌های کوچک و متوسط در صنعت ورزش کشور». فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(2): 57-66.
  • غنجی، مستانه؛ خشنودی‌فر، زهرا (1395). «تحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرینی در بخش کشاورزی»، فصلنامه مدیریت کسب و کار، پیاپی ۲۹: 17-1.
  • فروغی‌پور، حمید؛ مظفری، سید امیراحمد؛ اشرف گنجویی، فریده (1386). «ارزیابی و معرفی مهم‌ترین اولویت‌های کارآفرینی در ورزش از دیدگاه دست اندرکاران ورزش کشور»، پژوهش در علوم ورزشی، 5 (16): 68-55.
  • قدسی، فهیم (1390). بررسی عوامل مؤثر بر ماندگاری بر کسب و کارهای کوچک و متوسط. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
  • کاتب، مهدی (1392). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) صادر‌کننده فرش». نشریه علمی- پژوهشی گلجام. ۹ (۲۳): ۲۹-۴۴.
  • کریمی، آصف؛ بانکی‌پور، بهزاد؛ احمدپور داریانی، محمود (1393). «تحلیل سازوکارهای توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط (مورد مطالعه: کسب و کارهای کوچک و متوسط قزوین)». فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 7(2): 305-326.
  • کمالی سیدبیگلو، میرتوحید؛ تقی‌زاده، رحیم (1396). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت بنگاه‌های کوچک و متوسط با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای فازی مطالعه موردی: بنگاه‌های مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی شهرستان ارومیه». مجلس و راهبرد، 24(91): 291-318.
  • گلقندشتی، مریم؛ آقابابایی، محمدابراهیم (1397). «تأثیر منابع تأمین مالی بر رشد شرکت‌های کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران». اقتصاد مالی، 12(44): 143-160.
  • محمدکاظمی، رضا؛ زعفریان، رضا؛ خدایاری، عباس؛ جوادی‌نیا، مهران (1393). «شناسایی فرصت‌های کسب وکار کارآفرینانه در صنعت ورزش با رویکرد فناوری اطلاعات»، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 7 (22): 95-112.
  • محمدکاظمی، رضا؛ یاور، امیدی (1389). «کارآفرینی ورزشی: رویکرد نوظهور در کارآفرینی و مدیریت ورزش». پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی دانشگاه تربیت معلم (علوم حرکتی و ورزش سابق)، 2، 18: 47-63.
  • مصطفی‌زاده، آرمین (1394). الگوی تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، تحلیلی بر مفهوم و اهمیت تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی.
  • ملاشاهی، غلامعباس؛ ظریفیان، شاپور (1394). «عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط زراعی و باغی شهرستان زابل». تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 46(4): 737-748.
  • ملکی، طاهره؛ گلپرور، پرویز، ظریفیان، شاپور (1396). «عوامل بازدارنده توسعه کسب‌وکارهای خرد در مناطق روستایی (مورد مطالعه: دهستان گویجه‌بئل بخش مرکزی شهرستان اهر). راهبردهای توسعه روستایی، 4(3): 317-333.
  • نوبخت، فرزاد؛ احسانی، محمد؛ کوزه‌چیان، هاشم؛ امیری، مجتبی (1393). عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای متوسط و کوچک ورزش در ایران»، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 14 (28): 18-1.
  • Ahonen, A. (2019). Entrepreneurial growth in elite team sport SME’s in Finland. Journal of Entrepreneurship and Public Policy, 8(1): 22-39.
  • Arasti, Z., Zandi, F. & Bahmani, N. (2014). “Business failure factors in Iranian SMEs: Do successful and unsuccessful entrepreneurs have different viewpoints?”. J Glob Entrepr Res 4, 10.
  • Ball, S. (2005). “The importance of entrepreneurship to hospitality, leisure, sport and tourism”. Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Network, 1: 1-14.
  • Bas, D., Martin M., Pollack C. and Venne R. (2020). “The impact of COVID-19 on sport, physical activity and well-being and its effects on social developmen”. United Nations Department of Economic and Social Affairs, Policy Brief, 73.
  • Chuthamas Ch. & Islam, Md. Aminul & Keawchana, Thiyada & Hasliza, Dayang & Muhd Yusuf, Dayang. (2011). “Factors Affecting Business Success of Small & Medium Enterprises (SMEs) in Thailand”. Asian Social Science. 7.
  • Jasra, Javed & Khan, Muhammad & Hunjra, Ahmed & Rehman, Aziz & Azam, Rauf. (2011). “Determinants of Business Success of Small and Medium Enterprises”. International Journal of Business and Social Science. 2: 274 - 280.
  • Kemayel L. (2015). “Success Factors of Lebanese SMEs: An Empirical Study.” Social and Behavioral Sciences 195: 1123-1128.
  • Kerdpitak, C., Thongrawd, C., Maneesawangwong, N., & Junktanasombut, M. (2019). What determine the innovation performance of Sports SMEs in Thailand? Journal of Human Sport and Exercise, 14(5proc), S2172-S2186. doi:https://doi.org/10.14198/jhse.2019.14.Proc5.37
  • Lampadarios, E. (2015). Critical Success Factors (CSFs) for Small Medium Enterprises (SMEs): An Empirical Study in the UK Chemical Distribution Industry (Doctoral dissertation, Leeds Beckett University).
  • MohammadKazemi, R. Yadollahi Farsi, J. Zivyar, F., Panahi, F. (2013). Designing a Business Model for Educational Institutes (Chess Schools) European Journal of Scientific Research, 103 (4): 559-569.
  • Mohammadkazemi, R., Rasekh, N., Navid M. (2016). The Effect of Entrepreneurial Competencies on Innovation: A Case Study of Professional Sport Clubs, International Business Research, 9(11): 57-64.
  • Mondalizadeh, Z. (2018). “Entrepreneurship challenges in sport colleges. Journal of Entrepreneurship”, Business and Economics, 6(2): 12-28.
  • Ratten, V. (2018). “The sport industry and entrepreneurship”. Sport Entrepreneurship, 10(1): 19-33.
  • Ratten, V. (2020). “Coronavirus disease (COVID-19) and sport entrepreneurship”, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 26 (6): 1379-1388.
  • Saengchai, S., Mitprasat, M., & Jermsittiparsert, K. (2019). “How the adoption of sustainable technology affects the organizational performance of SMEs in Thai Sports industry”. Journal of Human Sport and Exercise, 14(5proc): 2157-2171.
  • Zainul Abidin, Rana & Othman, Abdul & Julienti, Lily. (2015). “Evaluating the Effect of Entrepreneurial Orientation on SME’S Performance: A Study of Sports Industry Pakistan”. Paradigms. 9: 63-77.
  • Zainul Abidin, Rana and Othman, Abdul Rahim and Abu Bakar, Lily Julienti (2016). “The impact of global mind set on firm international performance: an empirical study on sports SMEs of Pakistan”. Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 4 (4): 42-49.