Explaining the effect of Information and Communication Technology (ICT) on the Intelligencing Iranian Sports Federations considering the Mediating Role of Knowledge Management

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student strategic management and sports events, School of Sport Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran

2 Assistant Professor of Sport Management, College of Sport Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.

3 Physical Education, Kermanshah, IRAN

Abstract

This study aimed to explain the effect of information and communication technology on Intelligencing Iranian sports federations considering the mediating role of knowledge management. The research method was survey descriptive and applied in terms of purpose. The statistical population of the study consisted of all the heads and experts of the country's sports federations in 1398 (N = 750), who were selected as the sample by simple random sampling (256 people) according to the volume. Data collection tools were the standard questionnaire for Hernandez et al.'s ICT, and McCubby’s strategic intelligence questionnaire (2007), emotional intelligence (wang & lo, 2002), environmental intelligence (Agha hoseini, 2001), competitive intelligence, organizational intelligence and stractural intelligence (Rach & Santi) was used to measure various components of organizational intelligence. Structural equation modeling of variance-based approach using PLS software was used to analyze the data. The results showed that the highest effect was on the relationship between knowledge management and intelligent organization. ICT also had a relatively high impact on knowledge management, with moderate-intensity ICT affecting the intelligent organization. Information and communication technology had also a positive and significant effect on the intelligent organization through the mediation of knowledge management. It is suggested that the presidents of sports federations invest more in successful knowledge management in order to create the appropriate infrastructure for information and communication technologies in federations. The knowledge management system should be used as a dynamic learning process in problem solving, strategic planning and decision making in order to make the federations smarter.

Keywords


- آقاحسینی، تقی (1389). مدرسه­ی هوشمند: کاربرد نظریه هوش­های چندگانه در مدیریت مدارس، تهران، نشر نوشته.
- بیک­زاد جعفر؛ علائی محمد باقر؛ اسکندری کریم (1389). «بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران با عملکرد آنان در سازمان­های دولتی استان آذربایجان شرقی»، نشریه پژوهش­های مدیریت، 3 (8)، 143-163.
- حیدربیگی شهلا؛ امیدی رسول؛ حیدربیگی افشین (1398). «بررسی تأثیر هوش هیجانی بر امید به زندگی»، نشریه رویش روان­شناسی، 8 (2)، 35، 193-202.
- رمضانیان محمدرحیم؛ ملائی مینا؛ آبسالان شکوفه (1392). «بررسی چابکی سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان‌ها»، نشریه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت ورزشی، 5 (20)، 185-204.
- زارعی عظیم؛ مقدم علی­رضا؛ شهریاری مهری (1395). «بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در تبیین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی»، فصل­نامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5 (4)، 1-32.
- سبحانی یزدان؛ هنری حبیب؛ شهلایی جواد؛ احمدی علیرضا (1392). «رابطه‌ی فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیون­های ورزشی»، نشریه مدیریت ورزشی، 17، 73-55.
- سرلک محمدعلی (1390). سازمان­های عصر دانش، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
- شوهانی، محمدحسین؛ محمدی، سردار؛ نوربخش، پریوش (1395). «نقش فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در هوش سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان»، مطالعات مدیریت ورزشی، 39، 72-51.
- طبرسا، غلامعلی؛ رضائیان، علی؛ نظری‌پور، امیرهوشنگ (1391). «طراحی و تبیین مدل مزیت رقابتی بر هوشمندی سازمانی در سازمان­های دانش بنیان»، نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 2 (1)، 47-72.
- عباسی، محمد؛ بهنود، قاسم (1395). «الزامات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت دانش در سازمان­های امنیتی»، فصلنامه علمی پژوهشی امنیت پژوهی، 15 (53)، 86-41.
- فروغی، زهرا؛ خانی، ناصر؛ سلطانی، ایرج (1395). «بررسی رابطه هوش استراتژیک مدیران عملیاتی با اثربخشی تیم­های خودگردان شرکت فولاد مبارکه»، نشریه مدیریت توسعه و تحول ویژه­نامه، 163-178.
- گلرد، پروانه؛ کنعانی، علی (1396). «تأثیر سرمایه فکری بر کارآفرینی راهبردی با نقش میانجی هوش سازمانی»، فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 5 (2)، 84-65.
- یحیی­زاده، آسیه؛ علیزاده، نادی (1396). «رابطه بین هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل»، نشریه مدیریت فرهنگی، 11 (38)، 93-109.
-  Adamczewski p. (2018). “Knowledge management of intelligent organizations in turbulent environment”, 28th International Scientific Conference on Economic and Social Development – Paris, 412-430.
-  Adamczewski. P. (2016). “ICT solutions in intelligent organizations as challenges in a knowledge economy”, Management Journal, 20(2), 198-209.
-  Badnjevic, J., Padukova, L. (2006). ICT Awareness in Small Enterprises in the Indian Tourism Branch, Master Thesis in Informatics, IT University of Gutenberg, Sweden.
-  Destler, K. N. (2016). “Creating a Performance Culture Incentives, Climate, and Organizational Change”, the American Review of Public Administration, 46(2), 201-225.
-  Filos. E., Banahan. E. (2006). “Towards the smart organization: An emerging organizational paradigm and the contribution of the European RTD programs”, Journal of Intelligent Manufacturing, 12, 101-119.
-  Hernandez, B. Montaner, T. Sese, F.J. Pilar Urquizu, P. (2011). “The role of social motivations in e-learning: How do they affect usage and success of ICT interactive tools?”, Computers in Human Behavior, 27, 2224-2232
-  Inga S-Butiene (2009). “Towards the Intelligent University: an Empirical Study”, Socialiniai tyrimai /Social Research, 3 (17), 110-119.
-  Keshavarz H. Esmaili Givi MR. Shekari MR. (2018). “Knowledge management infrastructures and organizational intelligence in Iranian research centers”, Data Technologies and Applications, 52(1), 2-15.
-  Lobaziewicz M. (2017). “The Role of ICT Solutions in the Intelligent Enterprise Performance”, Conference Paper in Lecture Notes in Business Information Processing, 1-20.
-  Markus J. Thannhuber, Bruntsch, A., Mitchell M. Tseng (2017). “Knowledge management: managing organizational intelligence and knowledge in autopoietic process management systems – ten years into industrial application”, The 50th CIRP Conference on Manufacturing Systems, 384-389.
-  Matheson D. & Matheson J E (2001). “Smart Organization perform better”, Research Technology Management, 44 (4), 49-55.
-  Mergez, I. (2006). “Integration of ICT in smart organization”, Idea Group Publishing (an imprint of Idea Group Inc), 1-39.
-  Mooghali, A.R. & azizi. A.R. (2008). “Relation Between Organizational Intelligence Organizational knowledge Management Development”, World Applied Science Journal, 4(1), 1-8.
-  Panir Md. Xiaolin X. Zijun M. (2018). “Integration of ICT with knowledge management to Foster digital; innovation: The case of Bangladesh Public Sector”, International Journal of Managing Public Sector Information and Communication Technologies (IJMPICT), 9(4), 1-16.
-  Seleim, A., Khalil, O. (2007). “Knowledge Management and organizational Performance in the Egyptian software Firms”, International Journal of Knowledge Management, 3(4), 37-66.
-  Soto-Acosta, P. Cegarra-Navarro, JG. (2016), "New ICTs for Knowledge Management in Organizations", Journal of Knowledge Management, 20 (3).
-  Stifter, V. (2016).” The path of building emotionally intelligent organization”, Marketing and Innovation Management, 4, 218-225.
-  Tianjiao Qiu (2008). “Scanning for competitive intelligence: A managerial perspective”, European Journal of Marketing, 42(7/8), 814-835.
-  Tong, C., Tak, I, W., & Wong, A. (2013). “The impact of knowledge sharing on the relationship between organizational culture and job satisfaction: The perception of information communication and technology (ICT) practitioners in Hong Kong”, International Journal of Human Resource Studies, 3(1), 9-37.
-  Valdez-Juarez L. Garcia-Perez D. Maldonado-Guzman G. (2018). “ICT and KM, Drivers of Innovation and Portability in SMEs”, Journal of Information & Knowledge Management, 17(1), 1-34.