Investigating the Effect of Organizational Identity on Loyalty and Tendency to Repeat Customer Repurchase with Motivation

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Physical Education and Sports, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Department of Physical Education, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Saveh, Iran

3 Faculty of Islamic Azad University, South Tehran Branch

Abstract

Organizational identity is one of the most challenging issues in organizations which heavily influences their development. Universities are no exception to this in their attempt to enroll more students in the present competitive situation. The present study aimed at analyzing the effect of organizational identity on the loyalty of students and their willingness to stay longer with the university and participate in the sport activities, taking into account the motivation as an intervening variable. The study was applied in nature and the field data were collected through questionnaires. A sample of 162 participants were selected from the population of 285 people based on Morgan’s Table. Kolmogorov-Smirnov Test was used to analyze the obtained data and control the normality of distributions. In order to evaluate the research hypothesis, correlation test was employed and eventually, structural equation modeling (SEM) was used to test the conceptual model of the study using SPSS and LISREL software. Findings suggested that the components of organizational identity had a significant effect on the students’ motivation and as a result, on their loyalty and repeating purchase. It was also found that customers’ motivation had a significant effect on their loyalty and continuous participation in sport activities. The organizational identity is recommended as one of the most important factors affecting the success in enrollment of more students in universities and higher education centers.

Keywords


- احمدی، سید علی‌اکبر؛ عسگری ده‌آبادی، حمیدرضا (1394). «بررسی رابطه بین کیفیت خدمات، رضایت، اعتماد و وفاداری در میان مشتریان (مورد مطالعه: شرکت‌های مسافربری فعال در پایانه‌های شهر تهران)، مجله مدیریت توسعه و تحول، 23، 11-20.
- اﻟﻠﻬﻴﺎری، ﻣﺤﺒﻮﺑﻪ؛ ﺣﻤﻴﺪی، ﻣﻬﺮزاد؛ همتی‌نژاد، مهرعلی؛ اﻟﻠﻬﻴﺎر، فاطمه (1390). «راﺑطه ﻫﻮﻳﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ - ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﺎ رفتار ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در ورزش»، ﭘﮋوﻫﺶ در ﻋﻠﻮم ورزﺷﻲ، 9، 95-112.
- اﻟﻬﯽ، ﺷﻌﺒﺎن؛ ﺣﯿﺪری، ﺑﻬﻤﻦ (1387). ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی، ﺗﻬﺮان: ﺷﺮﮐﺖ ﭼﺎپ و ﻧﺸﺮ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣؤﺳﺴﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﭘﮋوﻫﺶ.
- جلالی فراهانی، مجید؛ محمودی، احمد؛ علی‌دوست قهفرخی، علی؛ مردای، آرام (1391). «مقایسه وفاداری مشتریان باشگاه­های ورزشی خصوصی و دولتی شهر تهران»، مدیریت ورزشی، 17، 95 -108.
- حقیقتیان، منصور؛ هاشمیان‌فر، علی؛ مراد، گلمراد (1392). «بررسی تأثیر جامعه‌پذیری سازمانی بر مسئولیت اجتماعی کارکنان»، مجله جامعه شناسی کاربردی، 51، 96-71.
- حمیدی‌زاده، محمدرضا؛ غمخواری، سیده معصومه (1388). «شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان براساس مدل پاسخگویی سریع»، تحقیق نامه بازرگانی، 52، 187-210.
- خیاط‌زاده ماهانی، اکرم (1382). «رضایت مشتری»، نشریه تدبیر، شماره 141.
- رحمانی، پانته­آ (1378). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر رضایت­مندی و وفاداری مشتریان خدمات رادیولوژی در محدوده تهران بزرگ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
- رضائیان، علی (1392). مبانی سازمان و مدیریت، تهران: چاپ شانزدهم، انتشارات سمت.
- ساعتچیان، وحید (1390). «مطالعه اکتشافی عوامل موثر بر وفاداری هواداران فوتبال: مطالعه موردی باشگاه شاهین بوشهر»، ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران، 119.
- سید جوادین، سیدرضا (1389). «مدلی از ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان خدمات ورزشی»، فصلنامه علمی وپژوهشی المپیک، 52، 41-54.
- صادقیان سورکی، مهدی؛ جمشیدیان، عبدالرسول؛ هویدا، رضا (1389). «هویت و تعهد سازمانی در مراکز تربیت معلم»، فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 4، 42-25.
- عالی، صمد (1381). «رضایت مشتری»، تدبیر، 13-20.
- گوهررستمی، حمیدرضا؛ سرکاری، امیر؛ عظیم‌زاده، سیدمرتضی؛ امیری، مجتبی (1389). «بررسی ارتباط بین کیفیت خدمات و رضایت‌مندی شرکت کنندگان در ایستگاه­های تندرستی پارک­های شهر تهران»، دومین همایش ملی توسعه ورزش شهروندی تهران، 129-124.
- کابلی­زاده، احمد (1384). خصوصی سازی مردمی، کارایی همراه با عدالت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تهران.
- معصومی، حسین (1387). سنجش ارتباط میان وفاداری مشتریان و عوامل مرتبط با آن در بازار بانکداری خرد شهر تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
-  Albert and Whetten Revisited (2006). “Strengthening the Concept of Organizational Identity”. Journal of Management Inquiry, 15(3):219-234. September 2006 with 5,087 Reads.
-  Ashforth, B. E., & Johnson, S. A. (2001). Which hat to wear? Social identity processes in organizational contexts, 31-48.
-  Bauer, H., Nicola, H. E., Stokburger, S., & Exler, S. (2008). “Brand, image and brand loyalty in professional team sport: A refined model and empirical assessment”. J Sport Manage, 22 (2): 206-26.
-  Chandon, P., Morwitz, V. G., Reinartz, W. J. (2005). "Do intentions really predict behavior? Self-generated validity effects in survey research". Journal of Marketing, 69: 1–14.
-  Chuan J. L. (2008). Service quality of the Ocean sports clubs and its impact on customer satisfaction and customer loyalty. An applied dissertation project for the degree of Doctor of Sport Management. United States Sports Academy.
-  Cohen, A., and Shamai, O. (2010). “The relationship between individual values, psychological well-being, and organizational commitment among Israeli police officers”. Policing an International Journal of Police Strategies & Management, 33 (1), 50-59.
-  Daphna Oyserman (2009). “Identity-based motivation: Implications for action-readiness”, procedural readiness, and consumer behavior Original Research Article Journal of Consumer Psychology, Volume 19,Issue 3, Pages 250-260.
-  Davis-sramek, B., Mentzer, T.J, Sank, P.T, (2007). "creating Consumer durable retailer Customer loyalty through order fulfillment service operations", Journal of operations management.5
-  DeConinck, J. (2011). “The effects of ethical climate on organizational identification, supervisory trust, and turnover among salespeople”. Journal of Business Research, 64, 617-24.
-  Demis, C., Fenech, T. & Merrilees, B. (2011).  E-retailing, Routledge, Abingdon and New York, NY.
-  Dick, R. V., Knippenberg, D. V., Kerschreiter, R., Hertel, G., and Wieseke, J. (2008). “Interactive effects of work group and organizational identification on job satisfaction and extra-role behavior”. Journal of Vocational Behavior, 72, 388– 399.
-  Galen, B.W., Trail, T. Kwon, H. and Anderson, D. (2009). "Testing models of motives and points of attachment among spectators in college Football". Sport Marketing Quarterly, t8, 38-53.
-  James, J. D., & Ross, S. D. (2004). “Comparing sport consumer motivations across multiple sports”. Sport Marketing Quarterly, 13(1), 17-25.
-  Kuhn, T. and Nelson, N (2002), "Reengineering identity", Management Communication Quarterly, Vol 16, No 1, 5-38.
-  Labianca L. (2001). “Identity and cooperative behavior in groups”, Group Pro-cesses and Intergroup Relations, 4, 207–226.
-  Lick Tai, C.H., Chang, CH. Hong, JH. Chen, LI. (2012). "Alternative Models for the Relationship Among Leadership, Organizational Citizenship Behavior, and Performance: A Study of New Product Development Team In Taiwan". Social and Behavioral Sciences, 57: 511-517.
-  Lim, J. S. (2006). "The influence of service quality on customer satisfaction, attitudinal loyalty, and behavioral future intention for participation of fitness centers in south Korea". International Review of Management and Marketing ISSN: 2146-4405
-  Obschonka, M., Goethner, M., Silbereisen, R. K., & Cantner, U. (2012). “Social identity and the transition to entrepreneurship: The role of group identification with workplace peers”. Journal of Vocational Behavior, 80, 137-47.
-  Prachen, J. D., (2004). "Customer satisfaction and waiting staff", International journal of contemporary hospitality management.
-  Riketta, M. (2002), "Attitudinal organizational commitment and job performance: A meta- analysis", Journal of organizational Behavior, 23, 257-266.
-  Trail, G., Fink, J.S. & Anderson, D, F. (2000). “A theoretical model of sport spectator consumption behavior”, International Journal of Sport Management, 1, 154-180.
-  Van Dick, Rolf et.al. (2008). “Interactive effects of work group and organization alidenti fication on job satisfaction and extra-role behavior”. Journal of Vocational Behavior, 72, 388–399.
-  Wann, D. L., Waddill, P. J., Brasher, M., Ladd, S. (2015). "Examining sport team identification, social connections, and social well-being among high school students". Journal of Amateur Sport, 1(2), 15-26.
-  Wong, v., Turner W. & Stonemen (1996). “Marketing Strategies and Marketing Prospects for Environmentally-Friendly Consumers Products”, British Journal of Management, 7, 263-281.
-  Yi, X., & Uen, J. (2006) "Relationship between Organizational Socialization and Organization Identification of Professionals: Moderating Effects of Personal Work Experience and Growth Need Strength". Journal of Americal Academy of Bysiness, 10(1): 362-371