Design a Model of Professional Competences and Its Effective Components for Selection of Sports Managers

Document Type : Research Paper

Authors

Faculty of Sport Sciences, Department of Motor Behavior and Sport Management, Urmia University, Iran

Abstract

The purpose of this study was to design a model of professional competences in selecting sport managers.The method of this study was causal-descriptive which was done by survey method. The statistical population of the study consisted of 5101 managers of different levels related to the subject of research (high level, middle level and low level) of Isfahan province. The sampling method of this stratified randomized study (management levels) was proportional to sample size and based on Krejcie and Morgan table 361 individuals were selected as statistical sample. The research instruments were library studies, Delphi method and researcher-made questionnaire. The reliability coefficient of the questionnaire was 0.91 after conducting a preliminary study and determining the variance of the questions through Cronbach's alpha coefficient. Structural equation test was used to analyze the findings.The results showed that the respondents' average view of the status of professional competence in the selection of sport managers in the components of: Business procedure, communication, supervision and evaluation, management and technique management/risk management, sport foundation, programming techniques, organizational culture and professional ethics, performance management and learning improvement, and responsibility/result oriented. Therefore, consideration of the key indicators in the selection of sport managers will help these managers move better toward predetermined goals.

Keywords


- احدی، بهزاد؛ سیدعامری، میرحسین؛ محرم‌زاده، مهرداد (1392). «تعیین استاندارد‌های حرفه‌ای معلمان تربیت بدنی با استفاده از روش دلفی»، مقاله منتشر شده در دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین گرگان، مؤسسه آموزش‌عالی غیرانتفاعی حکیم جرجانی.
- احمدی نسیبه (1388). «معرفی و نقد روش دلفی»، ماه علوم اجتماعی، 22، 52.
- اسدی، نوید؛ سجادی، سید نصراله؛ گودرزی، محمود؛ مرادی، آرام (1394). «تبیین شایستگی‌های مدیران رویدادهای ورزشی، نشریه مدیریت ورزشی، 7 (2)، 174-5.
- آهنچیان، محمدرضا؛ بابادی، امین (1392). «تهیه و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی عملکرد مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه»، پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 2 (3)، 162-147.
- خاکی، غلامرضا (1388). مدیریت بهره‌وری، تهران: انتشارات خاکسار.
- خورسندی، مجید؛ میرزازاده، زهرا سادات؛ سلاطین، مهدی (1394). «بررسی ارتباط قابلیت یادگیری سازمانی با عملکرد سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی»، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 2 (7)، 68-61.
- دارابی، سمیرا؛ زردتشتیان، شیرین (1397). «تأثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش استراتژیک خوشنامی بر کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب ایران»، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 5 (20)، 123-109.
- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی شهید بهشتی (1395). دستورالعمل نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای، قابل دسترسی در:  http://www. http://law.sbmu.ac.ir
- رحیمی، حمید؛ آقابابایی، راضیه (1392). «رابطه فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه‌ای: اعضاء هیئت علمی دانشگاه کاشان»، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 6 (2)، 67-62.
- رحیمی‌زاده، میثم؛ سجادی، سید نصراله؛ گودرزی، محمود؛ فراهانی، مجید جلال. (1397). «ارائه‌ی یک مدل سه بُعدی از چالش‌های توسعه‌ی تجارت الکترونیک در صنعت ورزش کشور»، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 6 (20)، 20-9.
- فتحی، صابر (1391). بررسی نقش توانمندساری روانشناختی برعملکرد شغلی و پاسخ‌گویی فردی کارکنان دانشگاه ارومیه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه.
- قاسمی، حمید؛ هنری، حبیب؛ رضایی صوفی، مرتضی (1395). «طراحی الگوی شایستگی‌های محوری برای انتصاب مدیران میانی وزارت ورزش و جوانان»، فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 13 (26)، 40-23.
- قلی‌پور، آرین؛ پورعزت، علی‌اصغر و اسماعیلی، ندا (1389). ارائهمدلشایستگیجهتانتخابوزرا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- کشاورز، لقمان؛ گودرزی، مهدی؛ بسطامی، همت الله (1398). آشنایی با سازمان‌های بین‌المللی در ورزش (کارشناسی ارشد تربیت بدنی)، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
- مرندی، مرتضی؛ کاشف، محمد؛ سیدعامری، میرحسن؛ شجیع، رضا (1395). «تدوین الگوی شایستگی‌های شغلی مدیران ورزشی (مطالعه‌ی موردی: مدیران ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها)»، نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، 42، 84-63.
- مظفری، سید امیر احمد؛ الهی، علیرضا؛ عباسی، شهامت و احدپور، هنگامه (1391). «راهبردهای توسعه نظام ورزش قهرمانی ایران»، مطالعات مدیریت ورزشی، 13، 48-33.  
- موسوی، سید نجم‌الدین؛ شریعت نژاد، علی؛ ساعدی، عبداله (1397). «طراحی مدل مدیریت ریسک منابع انسانی در سازمان‌های دولتی با استفاده از نظریه داده بنیاد»، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 8 (28)، 142-121.
- مؤمنی، منصور؛ فعال قیومی، علی (1391). تحلیل‌های آماری با استفاده از SPSS، تهران: ناشر مؤلف.
- نادریان جهرمی، مسعود (1381). تعیین مهارت‌ها و شایستگی‌های مدیران سازمان تربیت بدنی از دیدگاه خود و ارائه یک الگوی مدیریتی، رساله دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- نظریان مادوانی، عباس (1395). «ارزیابی عوامل تعیین‌کننده صلاحیت‌های قانونی مدیران اجرایی ورزش از دیدگاه متخصصان دانشگاهی و مدیران ورزش»، نشریه مدیریت ورزشی، 8، (4)، 588-567.
-  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (1386). قانون مدیریت خدمات کشوری، قابل دسترسی در: http://www.rkj.mcls.gov.ir
-  Ball, J., Simpson, S., & Ardovino, P. (2008). “Leadership competencies of university recreational directors in Wisconsin”. Recreational Sports Journal, 32(1), 3-10.
-  Blair, R., Capel, S. (2011). “Primary physical education, coaches and continuing professional development”. Sport, Education and Society, 4(16), 485-505.
-  Cecil, A., & Krohn, B. (2012). “The Process of Developing a Competency- Based Academic Curriculum in Tourism Management”. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 12(2), 129-145.
-  Chan, I.Y.S., Liu, A.M.M., Cao. S., Fellows R. (2013). “Competency and empowerment of project managers in China”. In Proceedings of the 29th Annual ARCOM Conference, (383- 392). Reading, UK: Association of Researchers in Construction Management (ARCOM).
-  Choi, H. S. (2014). “Legal Competencies Essential for Golf Directors”. Journal of Physical Education and Sports Management, Vol. 1, No. 2, 9-28.
-  Day, J. (2018). “Climbing the ladder or getting stuck: An optimal matching analysis of racial differences in college football coaches’ job-level career patterns”. Research in Social Stratification and Mobility, 53, 1–15.
-  Hishamudin M.d., Saludin, M.N., ShukriShuib, M.F., YeowTheng Nam, R. (2010). “Learning organization elements as determinants of organizational performance of non-profit organizations (NPOs) in Singapore”. International NGO Journal, Vol. 5(5), 117-128.
-  Ilinska, L., Platonova, M., & Smirnova, T. (2016). “Metaphorical Competence in Professional Communication”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 236, 254-259.
-  Meilin, Y., Duo, X. (2015). “Research on the Human Resource Management Mode based on Competency Model”. International Conference on Informatization in Education, Management and Business (IEMB 2015), Guangzhou, China: 1053-7.
-  Meyer, M., Roodt, G. & Robbins, M. (2011). “Human resources risk management: Governing people risks for improved performance”, South African Journal of Human Resource Management, Vol. 9, No. 1, 310-321.
-  Nilsson, A. (2017). “Making norms to tackle global challenges: The role of Intergovernmental Organizations”. Research Policy, 46(1), 171-181.
-  Olafson, L. (2002). “I hate phys. ed.”: Adolescent girls talk about physical education. Physical Educator, 59(2), 67–74.
-  Ong, M., Mayer, DM., Tost, LP., Wellman N. (2018). When corporate social responsibility motivates employee citizenship behavior: The sensitizing role of task significance. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 144: 44-59.
-  Pierce, D., & Irwin, R. (2016). “Competency assessment for entry-level”. Sport Ticket Sales Professionals, 8(2), 54-82.
-  PMBOK Guide. (2004). A Guide for the Project Management Body of Knowledge, Third Edition, 616.
-  Roşca, V. (2014). “Web interfaces for e‐CRM in sports: Evidence from Romanian football”. Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society, 9(1), 27‐46.
-  Schulere, R.S., Jackson, S.E. (2003). Human Resource management: Positioning for the 21 century (8th ed). Minnuaeaplis: 55.
-  Seibert, K. W., Hall, D. T., & Kram, K. E. (1995). “Strengthening the weak link in strategic executive development: integrating individual development and global business strategy”. Human Resource Management, 34(4), 549-567.
-  Sutcliffe, J., Benson, A., Bruner, W. (2019). “Parents value competence more than warmth in competitive youth ice hockey coaches: Evidence based on the innuendo effect”. Psychology of Sport & Exercise, 43, 82–89.
-  Vila, L. E., Pérez, P. J., & Coll-Serrano, V. (2014). “Innovation at The Workplace: Do Professional Competencies Matter”. Journal of Business Research, 67(5), P 752- 757.
-  Vitez O. (2010). “What is the relationship between corporate culture and ethics?” J Bus Ethics, 100(2): 515-30.
-  Wilcox, Y. (2014). “A Professional Grounding and History of the Development and Formal Use of Evaluator Competencies”. Canadian Journal of Program Evaluation, 28(3), 1-28.
-  Yıldız, E., Kangalgil, M. (2014). "The examination of physical education teacher’s professional competence and Ideas regarding their teaching method". Journal of sport sciences, 5(1), 61-76.