Mashhad Sport Tourism Strategic Plan Design Using Philips Combined Model

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ferdowsi university

2 Professor of Sport Management, Ferdowsi university of Mashhad

3 Ph.D. Student of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

4 M.A Student of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

The purpose of this study was to design a strategic plan for sport tourism in Mashhad using a combined Philips model. The combined approach of the Philips model is a strategic planning model, in which each unit first expresses its long-term goals and then identifies the strategies needed to achieve the goals. Finally, before implementing these strategies, they are evaluated against internal and external factors and, if appropriate, planned for them and otherwise eliminated or modified. The research method was a kind of mixed research in the field of strategic management, which was a type of strategic studies. Data collection was done to determine the aims of the study by studying tourism documents and articles and to determine Mashhad's tourism strategies, trends, capabilities and facilities through interviews with tourism managers, sports management specialists and expert managers of sports organizations. After identifying the mentioned cases, the matrix questionnaire was provided to the experts and after collection, 6 strategies due to environmental trends and 4 strategies due to internal capabilities were eliminated. It also ranked the impact of trends and opportunities on strategies. Finally, the research model consisted of 5 main goals, 11 sub-goals, and 14 strategies to plan accordingly. In conclusion, it should be noted that Mashhad has many abilities and capabilities that can be strategically planned for the development of sport tourism, but it should be dealt with extensively.

Keywords


- بنسبردی، علی؛ رحیمی­زاده، میثم؛ اسدی، حسن؛ محمودی، احمد (1392). «ارتباط بین انگیزه­ها با رضایتمندی گردشگران پیست­های اسکی استان تهران»، مدیریت ورزشی، 5 (3)، 69-53.
- بنسبردی، علی؛ نظری ترشیزی، احمد (1397). «بررسی سبک خرید آنلاین محصولات ورزشی از شبکه‌های مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی»، مطالعات مدیریت ورزشی، 10(52)، 117-136.
- جابری، ع؛ خزائی پول، ج؛ اسدی، ح (1397). «تأثیر کیفیت ادراک شده از مقاصد گردشگری ورزشی بر رضایت و تمایل به بازدید مجدد»، نشریه مدیریت ورزشی، 10(1)،17-32.
- خاوریان گرمسیر، امیررضا؛ ام، استاورس؛ ژاکلین، علیان (1392). «برنامه‌ریزی راهبردی توسعه گردشگری شهری با استفاده از مدل استراتژیکSOAR  (نمونه موردی شهر تفت)»، برنامه‌ریزی و آمایش فضا، 17(3)، 127-143.
- رابینز، استیفن پی و دیوید ای دی سنزو (1394). مبانی مدیریت، ترجمه سید محمد اعرابی و همکاران، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
- رضوی، سید محمد حسین؛ حسینی، سید عماد؛ خواجه‌پور، اکرم (1392). «بررسی جاذبه‌های طبیعی اثرگذار بر توسعه گردشگری ورزشی استان مازندران»، پژوهش‌نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 9(17)، 15-26.
- عبداللهی، حمیدی؛ مهرزاد، آقایی؛ نجف، خبیری (1397). «تدوین و اولویت‌بندی استراتژی‌های باشگاه فولاد ماهان براساس چارچوب جامع تدوین استراتژی»، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 8(16)، 1-14.
- علی احمدی، علیرضا؛ فتح الله، مهدی؛ تاج الدین، ایرج (1390). نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک، انتشارات تولید دانش، چاپ چهاردهم، تهران.
- علی­آبادی، سمیرا؛ حسامی، شیما (1393). «امکان سنجی پیوند عملکردی اکوتوریسم و توریسم ورزشی در ایران (مطالعه موردی: استان کردستان)»، پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(3)، 55-43.
- کریم‌پور، ریحان؛ شریف، جاهد (1396). «مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی توسعه پایدار گردشگری استان کرمان با تأکید بر گردشگری کویر شهداد»، فصلنامه جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)، 28(1)، 7-18.
- مروتی، شریف آباد؛ عزیزی، علی؛ جمشیدی، زینب (1395). «تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد با استفاده از مدل دیمتل فازی»، مطالعات مدیریت گردشگری، 11(33)، 85 -104.
- معین­فرد، محمدرضا (1387). «وضعیت صنعت گردشگری ورزشی در ایران و ارائه الگوی توسعه آن»، رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- معین­فرد، محمدرضا؛ شوشی­نسب، پروین؛ کاظم­نژاد، انوشیروان (1393). «راهبرد­های توسعه گردشگری ورزشی تفریحی در ایران»، دو فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، (2)، 17-1.
- موسوی گیلانی، سیدرضا؛ اسدی، حس ؛ سجادی، سیدحسن (1391). «بخش‌بندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائه مدل بازار هدف»، مدیریت ورزشی، (12)، 60-37.
-  Brida, J.G., Deidda, M., and Pulina, M. (2014). "Tourism and transport systems in mountain environments: analysis of the economic efficiency of cableways in South Tyrol". Journal of Transport Geography, 36, 1-11.
-  Buch, T. (2007). "Resident perceptions of event impacts: Taupo and Ironman New Zealand" (Doctoral dissertation, Auckland University of Technology).‏
-  Carlisle, S., Kunc, M., Jones, E., & Tiffin, S. (2013). "Supporting innovation for tourism development through multi-stakeholder approaches: Experiences from Africa". Tourism Management, 35, 59-69.‏
-  Darbellay, F. Stock, M. (2012). "Tourism as Complex interdict plenary research". Annauls of Tourism Research, 39(1), 441–458.
-  Dimitropoulos, P. E., Vrondou, O., & Avgerinou, V. (2018). "Financial Analysis of Municipal Sport, Tourism and Cultural Organizations". In Innovative Approaches to Tourism and Leisure (pp. 363-376). Springer, Cham.‏
-  Fesenko, O. (2014). "Sport tourism as new dimension in innovation in Russia". Europäische Akademie der Naturwissenschaften e.V. Band 3.
-  Fourie J, Santana-Gallego M. (2011). "The impact of mega-sport events on tourist arrivals". Tourism management. Dec 1; 32(6), 1364 -70.
-  Ioana, M., Badulescu, A., Bac, O., and Bac, D. (2008). "Qualitative and quantitative analysis of sport tourism from the perspective of Romanian young adults". MPRA Paper, No 7641,
-  Ito, E., & Hinch, T. (2019). "Empirical research on sport tourism behaviour and experience".  (1), 72-74.‏
-  Kim S S, Agrusa J. (2008). "Segmenting Japanese tourists to Hawaii according to tour purpose". Journal of travel tourism marketing, 22(1), 63-80.
-  Kuscer, K. (2011). "Determining factors of mountain destination innovativeness." Paper presented at the TTRA 2011 European chapter conference: Creativity and Innovation in Tourism, Archamps.
-  Kuscer, K. (2012). "Modelling mountain tourism destination development with focus on innovativeness". Doctoral dissertation. University of Ljubljana.
 Kuscer, K., Mihalic, T.,  Pechlaner, H. (2016). "Innovation, sustainable tourism and environments in mountain destination development: a comparative analysis of Austria, Slovenia and Switzerland". Journal of Sustainable Tourism, 25(4), 789-504.
-  Mutana, S., Mukwada, G. (2017). "An Exploratory Assessment of Significant Tourism Sustainability Indicators for a Montane-Based Route in the Drakensberg Mountains". Journal of Sustainability 9(7), 12-2.
-  Sharpley, R., Kato, K., Horita, Y., & Yamada, Y. (2018). "Tourism development in Japan: issues and challenges-a focus on regions and communities". Tourism Planning and Development, 15(1), 1-101.‏
-  Swart, K., Tichaawa, T. M., Othy, J. D. O., & Daniels, T. (2018). "Stakeholder Perspectives of Sport Tourism Development in Gabon-A Case Study of the Africa Cup of Nations". EuroEconomica, 37(2).‏
-  Ziakas, V., & Trendafilova, S. (2018). "Event Planning and Leveraging for Sport Tourism Development: The Case of a Rural Motorcycle Event". Case Studies in Sport Management, 7(1), 11-16.‏