Sport and National Alliance (Study of Tractorsazi Tabriz FC)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Social Science, Faculty of Law & Social Science, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 Ms in Sociology University of Tabriz

Abstract

Football is the most popular sport in the world and a vehicle for the emergence of nationalism more than any other sport. The success of national football teams in international squares leads to increased national convergence and every defeat in the world squares hurts national pride. This article examines the role of the Tractor Football Club in creating national convergence. The research method is qualitative and phenomenological analysis.It describes people's view of a phenomenon and expresses their lived experience.For this study, were interviewed 60 persons of tractor fans.
The sampling method was targeted and continued until theoretical saturation. In this research, three types of tractor supporters were identified: ordinary supporters, passionate supporters, and ethnic activists. Casual fans' interpretation of the team is not in conflict with national convergence; passionate fans fuel ethnic club symbolism. But in the end, this ethnic symbolism does not conflict with national convergence, but ethnic activists seek to increase the divergence grounds.

Keywords


-     اخوان‌کاظمی، مسعود؛ شاه قلعه، صفی‌الله (1392). «تأثیر فوتبال بر مؤلفه­های هویت ملی»، مطالعات فرهنگ- ارتباطات، سال 14، شماره 23، 135-115.
-     آزادارمکی، تقی (1381). «فوتبال، پارادوکس نوسازی»، نامه علوم اجتماعی، دوره 10، شماره 19، 18-5.
-     اعرابی، سیدمحمد؛ بودلایی، حسن (1390). «استراتژی تحقیق پدیدارشناسی»، روش­شناسی علوم انسانی، سال 17، شماره 68، 58-31.
-     بلانچارد، کندال (1387). مردم شناسی ورزش، ترجمه علیرضا حسن زاده و حمیدرضا قربانی، تهران: نشر افکار.
-     بوردیو، پی‌یر (1381). «کنش­های ورزشی و کنش­های اجتماعی»، ترجمه محمدرضا فرازنده، ارغنون، سال 9، شماره 20، 245-227.
-     حشمت­زاده، محمدباقر؛ اکرمیان، سیدمحمدحسین (1394). «ارتباط­سنجی ورزش و سیاست با بهره­گیری از نظریه آنتونیو گرامشی»، رهیافت­های سیاسی و بین‌المللی، سال 7، شماره 43، 35-10.
-     خلجی، حسن؛ بهرامی، عباس؛ آقاپور، سیدمهدی (1386). اصول و مبانی تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران: انتشارات سمت.
-     دوستی، مرتضی؛ درویشی، ابوالفضل؛ خلیلی، علی‌اصغر (1395). «بررسی ملی­گرایی هواداران تیم ملی فوتبال ایران»، مدیریت و توسعه ورزش، سال 5، شماره 2، 193-177. 
-     زرگر، افشین (1394). «ورزش و روابط بین­الملل، جنبه­های مفهومی و تئوریک»، علوم سیاسی، سال 11، شماره 31، 48-7.
-     فاضلی، حبیب‌الله (1391). «ورزش و سیاست هویت»، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال 7، شماره 2، 174-151.
-     هاشمی، سید ضیاء؛ جوادی یگانه، محمد­رضا (1386). «فوتبال و هویت ملی»، مطالعات ملی، سال 8، شماره 2، 107-125.
-     هوسرل، ادموند (1382). تأملات دکارتی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
-     هولی­هان، باری (1385). «دخالت سیاست در ورزش، تربیت­بدنی و تفریحات»، ترجمه داوود حیدری، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره 10، شماره 2، 40-36.
-     ویس، اُتمار (1389). مبانی جامعه شناسی ورزش. ترجمه کرامت الله راسخ، تهران: نشر نی، چاپ اول.
-      Alabarces, P. (1999). Post Modern Times, Identities and Violence in Argentina Football, in Football Cultures and Identities. Edited by: Gary Armstrang and Richard Giulianotti. London, Mac Millan Press, 77-85.
-      Creswell, W. J. (2007). “Qualitative Inquiry and research design: choosing among five approaches”, (second Edition), Sage Publicatons.
-      Moustakas, C. E (1994). Phenomenological Research Methods. Thousand Oaks, CA: sage Publications.
-      Rogers, G. and Rookwood, J. (2007). “Cardiff City Football Club as a Vehicle to PromoteWelsh National Identity”, Journal of Qualitative Research in Sports Studies. 1, 1: 57-68.
-      Şahin, M.Y., Yenel, F., Çolakoğlu, T. (2010). “Sport, Nationplace and Importance Creating Nationalism Interaction: Sports & Identity”. International Journal of Human Sciences, 7: 1244-1263.
-      Vanderstoep, W. S. (2009). Research Method for Everyday Life Blending Qualitative and Quantitative Approach. John Wily & Sons, Inc.