Designing the structural equation model of knowledge management and organizational readiness of Human Resources, Ministry of Sports and Youth

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Candidete in Sport Management of Islamic Azad University of Hamedan Branch.Iran

2 Professor of Sport management, at Allameh Tabatabaei University

3 Assistant professor of management and planning in Physical Education, of Islamic Azad University of Malayer

4 Associate Professor of Sport management, at Allameh Tabatabaei University

Abstract

The purpose of this study was to design a structural equation model for knowledge management and organizational readiness the statistical population consists of all employees of the Ministry of Sport and Youth of Tehran The research method is of type, descriptive-correlational and in terms of applied purpose The statistical population consisted of all employees of Tehran's Ministry of Sport and Youth. By simple random sampling, 350 individuals were selected as sample.Which were selected by simple random method Data were collected by two questionnaires: Knowledge Management Standard (Hemmati, 2010), Cronbach's alpha (0.75), and organizational readiness questionnaire (Ziaee et al., 2011), with Cronbach's alpha (0.78) Whose validity and reliability were endorsed by many professors and experts.Data were analyzed by using binomial test and structural equation modeling through Smart-PLS software. The results showed that organizational readiness has a positive and significant effect on the knowledge management of the staff of the Ministry of Sport and Youth. The Ministry of Sports and Youth has used the high level of organizational readiness of the ministry as a lever for the deployment and development of knowledge management to improve its performance.

Keywords

Main Subjects


- اخوان خرازیان، مریم؛ صالحی صدقیانی، جمشید؛ منافی، معصومه (1395). مدل ارزیابی آمادگی استقرار و پذیرش مدیریت دانش در مرکز فناوری اطلاعات شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 5 (17)، 29-61.
- افخمی روحانی، حسین؛ دعایی، حبیب‌الله (1391). رابطه اقدامات منابع انسانی و میزان اجرای مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع رسانی، 2(1)، 55-70.
- بدری آذرین، یعقوب؛ سید عامری، میرحسن و ایمانپور، علی (1391). تحلیل رگرسیونی رابطه بین اجزای مدیریت دانش و عملکرد منابع انسانی، مدیریت ورزشی، شماره 15، 50-25.
- ترک‌زاده، جعفر؛ عبدشریفی، فاطمه (1394). پیش بینی آمادگی برای تغییر سازمانی براساس ادراک کارکنان بانک از نوع ساختار سازمانی با نقش واسطه‌گری انسجام سازمانی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت، 24(78)، 33-64.
- تقی‌زاده، هوشنگ؛ سلطانی، غلامرضا؛ مهدی لوی، روح الله (1389). بررسی میزان فرآیند مدیریت دانش در یک سازمان خدماتی، فصلنامه فراسوی مدیریت، 2(12)، 33-48.
- دسترنج ممقانی، نسرین؛ اخوان، پیمان؛ ثقفی، فاطمه (1390). بررسی میزان آمادگی اجرای مدیریت دانش در سازمان‌ها با توجه به عوامل مؤثر در موفقیت مدیریت دانش، فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 26 (2)، بهار، 499.
-  ردایی، علیرضا؛ طحاری مهرجردی، محمدحسین؛ شاکری، فاطمه (1392). بررسی رابطه آمادگی سازمانی برای استقرار مدیریت دانش و عملکرد سازمانی با رویکرد مدل تعالی سازمان، فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 28(3)، 643-658.
-  شاوون حسینی، امین؛ یوزباشی، علیرضا و نسل سراجی، رویا (1394). وضعیت مدیریت دانش و عوامل مؤثر بر استقرار آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهبرد فرهنگ، شماره سی ام،  137-159.
-  شعبانی­بهار، غلامرضا؛ باقری، یوسف؛ هنری، حبیب (1394). طراحی الگوی مدیریت دانش و عملکرد و بررسی روابط آنها در فدراسیون‌های ورزشی ایران، فصلنامه مدیریت ورزشی، 7(1)، 145-158.
- ضیایی، محمد صادق؛ منوریان، عباس؛ کاظمی کفرانی، ابراهیم (1390). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و میزان آمادگی سازمانی برای استقرار مدیریت دانش (مطالعه شرکت فولاد سازی)، نشریه مدیریت دولتی، 8(3)، 179-198.
- عبداللهی، حیدر (1394). طراحی مدل اثر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر بالندگی اعضاء هیئت‌علمی گروه‌ها و دانشکده‌های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی ایران، رساله دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، 25-58.
- لگزیان، محمد؛ ملک‌زاده، غلامرضا؛ حسینی، زهرا (1392). طراحی و آزمون مدل سنجش میزان آمادگی سازمانی برای توسعه راهبردی سیستم­های اطلاعاتی، فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 1(29)، 61-93.
- موسوی، سیدجعفر؛ صفانیا، علی­محمد؛ شیروانی، سمیه (1393). بررسی تأثیر مدیریت دانش و توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت کارکنان، پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، 4(7)، 81-95.
- موسی خانی، محمد؛ اجلی قشلاجویی، مهدی؛ صفوی میر محله، سید رحیم (1389). ارائه مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمان­ها در زمینه مدیریت دانش (مورد مطالعه: مرکز آمار ایران)،  مدرس علوم انسانی پژوهش­های مدیریت در ایران، 14 (2)، تابستان، 221.
- نوناش، هادی (1393). قابلیت سازمان­ها در یادگیری از شکست. تدبیر، ماهنامه علمی آموزشی تخصصی تدبیر، 25 (270)، 20-22.
-  Akhavan, P., Hosnavi, R. and Sanjaghi, M.E. (2009), “Identification of knowledge management critical success factors in Iranian academic research centers”, Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, Vol.2 No. 4, 276-288.
-  Alas, R., Vadi, M, Demirer, H, & Bilgin, N. (2012). “Readiness to change at Turkish hotel industry”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 62, 615-619.‏
-  Anup D, Anuj, D. (2006). Quantitative and Qualitative Approach to Knowledge Management: Episodic Extraction, Enhancement and Creation of Tacit Knowledge. Knowledge Management International Conference and Exhibition (KMICE), Kuala Lumpur, pp. 149-153.
-  Belay, A. M. Torp, O. & Thodesen, C. (2016). Managing concurrent construction projects using knowledge management and set-based thinking. Procedia Engineering 164, 235 – 242.
-  Chang, M., Y. Hung, D.Yen, and P. Tseng. (2009). The research on the critical success factors of knowledge management and classification framework project in the Executive Yuan of Taiwan Government. Expert Systems with Applications 36: 5376–5386.
-  Chuang, C., Jackson, S. E., & Jiang, Y. (2013). Can knowledge-intensive teamwork be managed? Examining the roles of HRM systems, leadership, and tacit knowl-edge. Journal of Management, http://dx.doi.org/10.1177/0149206313478189
-  Dave, B., & Koskela, L. (2009). Collaborative knowledge management. A construction case study. Automation in Construction, 18(7), 894-902.
-  Dawei, J. (2011). The Application of Date Mining in Knowledge Management. International Conference on Management of e-Commerce and e-Government, IEEE Computer Society, 7-9. doi:10.1109/ICMeCG.2011.58
-  Frost, A. (2014). A Synthesis of Knowledge Management Failure Factors. Knowledge Management Tool Journal. www.knowledge-management-tools.net/failure.html
-  Frost, Alan. "A synthesis of knowledge management failure factors." Recuperado el 22 (2014). By Alan Frost M.Sc., January 25, 2014.
-  Gaziulusoy, A.I., Boyle, C., McDowall, R. (2013). System innovation for sustainability:a systemic double-flow scenario method for companies. Journal Clean. Prod. 45,104e116.
-  Greiner ME, Bo-hmann T, Krcmar H (2007). A strategy for knowledge management.J. Knowl. Manage. 11(6): 3-15.
-  Hallstedt, S.I., Thompson, A.W., Lindahl, P. (2013). Key elements for implementing a strategic sustainability perspective in the product innovation process. J. Clean.Prod.51, 277-288.
-  Hellstrom, A., Lifvergren, S., Gustavsson, S., Gremyr, I. (2015). Adopting a management innovation in a professional organization: the case of improvement knowledge in healthcare. Bus. Process Manag. J. 21 (5), 1186-1203.
-  Holt, D.T., Bartczak, S.E., Clark, S.W., and Trent, M.R., 2004, “The Development of Instrument to Measure Readiness for Knowledge Management”, Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Science, pp: 6-17.
-  Holt, T. Daniel; Bartczak, E. Summer; Clark, W. Steven; Trent, R. Martin (2007); “The development of an instrument to measure readiness for knowledge management”; Knowledge Management Research & Practice; 5; 75-82.
-  Lee, H. and Choi, B. (2003). "Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: an integrative view and empirical examination", Journal of Management Information Systems, Vol. 20 No. 1, 179-228. )P. 191(.
-  Lopes, C. M ., Scavarda, A., Hofmeister., Fernando ,L., Thom_e , A.M. T., Vaccaro, G. L. R.(2016).An analysis of the interplay between organizational sustainability,knowledge management, and open innovation. Journal of Cleaner Production xxx 1-13. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.10.083
-  López-Nicolás, C., & Mero˜no-Cerdán, A. (2011). Strategic knowledge management,innovation and performance. International Journal of Information Management, 31, 502–509.
-  Lucas, L. Rivera. P. (2006). ‘‘Effective Leadership and Management in Universities and Higher Education Institutions’’, California Management Review, Vol. 41, No. 3, 125-145.
-  Manjula. J, Mustapha. S.M. (2006). Issues on Knowledge Management in Organisations today. Knowledge Management International Conference and Exhibition (KMICE), Kuala Lumpur, 225-231.
-  Mohamed, S.F, Anumba, C.J. (2006). Potential for Improving Site Management Practices through Knowledge Management.Construction Innovation, 6: 232-249.
-  Pathirage, C.P., Amaratunga, D.G, Haigh, R.P. (2007). Tacit knowledge and organisational performance: construction industry perspective. J.Knowl. Manage. 11(1): 115-126.
-  Pradanaa, S.I., Kurniawatib, A., Ambarsaric, Nia. (2015). Knowledge management system implementation readiness measurement in PDII LIPI based on people and organizational structure factors. Industrial Engineering and Service Science 2015, IESS 2015 Procedia Manufacturing .4, 216 – 223
-  Rahman, H. A., & Wang Chen. (2010). Preliminary approach to improve knowledge management in engineering management. Scientific Research and Essays Vol. 5(15), 1950-1964, 4 August, 2010. ISSN 1992-2248 ©2010 Academic Journals.
-  Rezgui Y, Hopfe C.J., Vorakulpipat, C. (2010). Generations of knowledge management in the architecture, engineering and construction industry: An evolutionary perspective, Advanced Engineering Informatics, 24(2): 219-228.
-  Salojärvi, S., Furu, P., & Sveiby, K.-E. (2005). Knowledge management and growth inFinnish SMEs. Journal of Knowledge Management, 9(2), 103–122.
-  Sánchez, A .A, Marín, G. S., Morales. A.M. (2015). The mediating effect of strategic human resource practices onknowledge management and firm performance. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa. 1-11. http://dx.doi.org/10.1016/j.redee.2015.03.003
-  Schiuma, G., Carlucci, D., Sole. (2012). Applying a systems thinking framework to assess knowledge assets dynamics for business performance improvement Expert Systems with Applications, 39, 8044–8050.
-  Silwattananusarn1, T. & Tuamsuk, K. (2012). Data Mining and Its Applications for KnowledgeManagement: A Literature Review from 2007 to2012. International Journal of Data Mining & Knowledge Management Process (IJDKP) Vol.2, No.5: 13-24.
-  Sirmon, D. G., Hitt, M. A., Ireland, R. D., & Gilbert, B. A. (2011). Resource Orchestration to create competitive advantage: Breadth, depth and life cycle Effects. Journal of Management, 37(5): 1390–1412.
-  Skyrme, D. and Amidon, D. (1997),"The knowledge agenda", Journal of Knowledge Management, Vol. 1 No. 1: 27-37.
-  Teece, D. J. (2007). Explicating dynamic capabilities: The nature and microfoundations of (sustainable) enterprise performance. Strategic Management Journal, 28(13), 1319–1350.
-  Wernerfelt, B. (1984). A resource-based view of the firm. Strategic Management J, 5(2), 171–180
-  Wong, K.Y. & Aspinwall, E. (2005). “An Emprical Study of the Important Factors for Knowledge_Management Adoption in the SME Sector”, Journal of Knowledge Management, Vol. 9, No. 3: 64_82. 64.
-  Wong, K.Y. and Aspinwall, E. (2003). "Is knowledge management equivalent to information technology?", Proceedings of the Fourth, European Conference on Knowledge Management, Oxford University, Oxford, 989-97.
-  Yang, J. (2010). The knowledge management strategy and its effect on firm per-formance: A contingency analysis. International Journal of Production Economics, 125: 215–223
-  Zhang, X., Mao, X. & AbouRizk, S., (2009). Developing a knowledge management system for improved value engineering practicves in the construction industry. Automatation in Construction, 18: 77-89.