Psychological Factors Affecting the Pattern of Loyal Behaviors of Female Professional Sports Fans with Self-Sufficiency Approach in Financing

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Business Management, Buinzahra Branch, Islamic Azad University, Buinzahra, Iran

2 Faculty of Economics and Social Sciences, University of Bu-Ali Sina, Hamedan

Abstract

Regarding the financial problems of women's professional sports, this sector is forced to self-sufficiency and choose different ways of earning money and financing for its development. The presence of fans in the professional competitions is one of the potentia sources of revenue that has been neglected. The purpose of this research is to investigate the psychological factors affecting the creation of loyal behaviors of female professional sports fans with a self-financing approach. The statistical population of the study includes athletes female and coach in the Enghelab stadium. 500 were selected as sample and a researcher-made questionnaire distributed among them, and by structural equations modeling and PLS software, the hypotheses tested. The research findings showed that the psychological factors of team identification and the identity as well as other motivational factors such as escape from daily routine, nationalism and excitement, have an effect on strengthening of loyalty behaviors of ladies professional sport fans, which will lead to their participation in professional competitions and ultimately making money. Also, the moderating role of attitudinal loyalty was examined and confirmed.

Keywords

Main Subjects


- احمدی، حمیدرضا؛ حمیدی، مهرزاد و سجادی، سیدنصرالله (1391). «بررسی نقش کیفیت رویداد، درک کیفیت خدمات و هویت تیمی بر رضایتمندی تماشاگران شهر آورد فوتبال تهران»، نشریه‌ی پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، شماره‌ی 10، 9-23.
- اسدزاده، عاطفه؛ طاهری­کیا، مریم و الهی، علیرضا (1392). پیش­بینی وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری هواداران پرسپولیس و استقلال توسط کیفیت تیمی (مطالعه موردی: دختران دانشجوی دانشگاه­های تهران). دومین کنگره بین‌المللی علم و فوتبال.
- امیرخانی، امیرحسین؛ امانی، مهدیه؛ تاب، محمد؛ ارجمندی، عطاا... (1390). «بررسی وضعیت سیستم‌های اطلاعات بازاریابی شرکت‌های متوسط و بزرگ صنایع غذایی»، نشریه‌ی علمی– پژوهشی مدیریت بازرگانی، شماره‌ی 3 (9)، 35-56.
- اندام، رضا؛ آقایی، علی­اکبر؛ عنبریان، مهرداد و پاراجو، علی (1395). «تحلیل راهبردی ورزش قهرمانی بانوان استان همدان با استفاده از تکنیک SWOT»، نشریه‌ی پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، سال ششم، شماره‌ی 12، 1-16.
- ایزدی، بهزاد و دیلمی، حسین (1392). «بررسی عوامل تأثیرگذار بر جهت­گیری مشتریان نسبت به حضور در رویدادهای ورزشی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه­های شوشتر)»، نشریه‌ی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال یازدهم، شماره 21، 37-47.
- بخشی­زاده، الهام؛ قلی‌پور، رحمت‌الله؛ آقازاده، هاشم (1394). «ابعاد کیفیت، وفاداری نگرشی و رفتاری بیمه گزاران بیمه‌های عمر»، نشریه‌ی علمی- پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، شماره 14، 57-23.
- بشارت، محمدعلی. گرانمایه پور، شیوا. پورنقد، علی (1394). رابطه ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی: نقش تعدیل کننده سبکهای دلبستگی. نشریه‌ی روانشناسی معاصر. دوره‌ی نهم. شماره 1، صص41-32.
- بنار، نوشین و امامی، مینا (1395). «مطالعه‌ی کیفی توسعه‌ی ابعاد جذب و حفظ حضور تماشاگران در والیبال انوان ایران به روش NVivo»، نشریه‌ی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال چهارم، شماره‌ی 4 (16 پیاپی)، 97-111.
- بنار، نوشین؛ احمدی، نسرین و کریمی، فریبا (1392). «بررسی مشکلات ورزش قهرمانی زنان استان گیلان»، نشریه‌ی مدیریت منابع انسانی در ورزش، سال اول، شماره‌ی 1، 11-25.
- تجاری، فرشاد و ترک­فر، احمد (1390). «تأثیر دوستان، موقعیت اجتماعی و خانواده بر انگیزش جذب تماشاگران به مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران»، نشریه‌ی پژوهش­های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال اول، شماره‌ی 2، 79-87.
- تجاری، فرشاد؛ فراهانی، ابوالفضل و زارع، سعید (1391). «آزمون مدل مفهومی وفاداری گردشگران در رویدادهای ورزشی استان آذربایجان شرقی: مورد کاربردی برای تدوین استراتژی‌های بازاریابی ورزشی»، نشریه‌ی علمی- پژوهشی مطالعات ورزشی، شماره 13،  156-137.
- جابری، اکبر (1391). عوامل مرتبط با توسعه وفاداری هواداران به برند تیم­های برتر لیگ فوتبال، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی تربیت‌بدنی گرایش مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان.
- جابری، اکبر؛ اسدی دستجردی، حسن؛ مظلومی سوینی، فرزانه و خزایی پول، جواد (1394). «تأثیر ابعاد هویت برند تیمی بر وفاداری رفتاری هواداران فوتبال در لیگ برتر ایران»، نشریه‌ی مدیریت و توسعه‌ی ورزش، سال پنجم، شماره 1(پیاپی8)، 1-18.
- جابری، اکبر؛ حسینی، محمدسلطان؛ نادریان جهرمی، مسعود و خزایی پول، جواد (1393). «ارائه مدلی برای توسعه وفاداری به برند تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران با روش مدلسازی معادلات ساختاری»، نشریه‌ی علمی-پژوهشی مدیریت ورزشی، شماره 3، 492-503.
- جابری، اکبر؛ حسینی، محمدسلطان؛ نادریان جهرمی، مسعود؛ خزایی پول، جواد و سلیمی، مهدی (1393). «مقایسه‌ی عوامل مؤثر بر همذات­پنداری هواداران با تیم­های ورزشی با سابقه و تیم­های تازه تأسیس (مطالعه‌ی موردی: هواداران تیم فوتبال سپاهان اصفهان و تیم فوتسال گیتی­پسند اصفهان)، نشریه‌ی مدیریت ورزشی، دوره‌ی ششم، شماره‌ی 2، 191-213.
- حاتمی، محمدرضا؛ مذهبی، ساروبه (1390). رسانه و نگرش زنان به هویت جنسیتی خود. نشریه‌ی تحقیقات فرهنگی، دوره چهارم، شماره 2، 185-209.  
- داوری، علی و رضازاده، آرش (۱۳۹۲). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزا PLS، چاپ اول، انتشارات جهاد دانشگاهی.
- دهقان قهفرخی، امین؛ خضری، عبدالرحمن؛ دوست قهفرخی، ابراهیم علی و حمایت­طلب، رسول (1389). «بررسی انگیزه­های حضور هواداران باز­های تیم ملی فوتبال ایران»، نشریه‌ی مدیریت ورزشی، شماره‌ی 6، 153-168.
- دوستی، مرتضی؛ درویشی، ابوالفضل و خلیلی، علی­اصغر (1393). «بررسی ملی گرایی هواداران تیم ملی فوتبال ایران»، دو فصلنامه‌ی مدیریت و توسعه ورزش، سال پنجم، شماره‌ی 2 (پیاپی)9، 177-185.
- راسخ، نازنین؛ سجادی، سیدنصرالله؛ حمیدی، مهرزاد؛ خیبری، محمد (1391). «طراحی و تدویت برنامه‌ی راهبردی ورزش قهرمانی بانوان کشور ایران»، نشریه‌ی مدیریت ورزشی، دوره‌ی 7، شماره‌ی 3، 309-334.
- رفعت خواه، مریم (1384). هویت و امر زنانه، چاپ دوم، نشر جهاد دانشگاهی، محل انتشار تهران، 49-46.
- ریحانی، محمد؛ عیدی، حسین؛ رمضانی‌نژاد، رحیم (1392). انگیزه‌های حمایت هواداران باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر ایران، نشریه‌ی مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 20، 63-78.
- زیبایی‌نژاد، محمدرضا (1390).  تفاوت‌ها، هویت و نقش‌های جنسیتی؛ مجموعه مقالات هویت و نقش‌های جنسیتی، 112-95.
- ساعت­چیان، وحید؛ علیزاده گلریزی، ابوالفضل و الهی، علیرضا (1393). «مقایسه انگیزه­های وفاداری، سابقه حمایت و میزان حضور هواداران پرطرفدار لیگ حرفه­ای فوتبال ایران»، دوفصلنامه‌ی پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال سوم، شماره‌ی 6، 124-136.
- سیف الدین، سالار (1394). نگاهی به مفاهیم بنیادین ملت، ملیت، ناسیونالیسم. کانون پژوهش‌های دریا پارس.
- شیانی، ملیحه؛ هشمی، سمیه (1392). «تجربه گردشگری و هویت ملی- مطالعه موردی: شهروندان شهرشیراز»، نشریه‌ی جامعه شناسی ایران، دوره چهاردهم، شماره 2، 78-57.
- عضدانلو، حمید (1388). آشنایی با مفاهیم اساسی جامعه شناسی، نشر پی، محل انتشار تهران، 682-681.
- غفرانی، محسن (1394). «بررسی نقش انگیزه بر هویت تیمی هواداران فوتبال در دانشگاه سیستان و بلوچستان»، دوفصلنامه‌ی پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال پنجم (پیاپی13)، 111-118.
- غفوری، فرزاد؛ زارعی، علی؛ خیراندیش بروجنی، بهناز و یابندخ، معصومه (1394). «تعیین رابطه‌ی ماهیت ورزش (انفرادی، اجتماعی، برخوردی و غیربرخوردی) و فعالیت‌های فراغتی بانوان ورزشکار و مقابسه‌ی آن با غیرورزشکاران»، نشریه‌ی پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، سال پنچم، شماره‌ی 10، 1-11.
- غلامی ترکسلویه، سجاد؛ نجفی تیره شبانکاره، اصغر؛ دهقانی، شهریار و قاسمی رشک سفلی، محسن (1392). شناسایی عوامل مؤثر بر حضور تماشاچیان فوتبال در استادیوم­ها، دومین کنگره‌ی بین‌المللی علم و فوتبال.
- گنجی، رضا؛ لاجوردی، رضا؛ ریاضی، محسن (1390). «تأثیر هویت در انجام رفتارهای پیش‌بینی نشده». نشریه‌ی مدیریت بازاریابی، شماره 9، 32-19.
- لاجوردی، حمیدرضا (1390). «انتخاب خودآگاهانه در زندگی روزمره»، نشریه‌ی علمی- تخصصی تدبیر، شماره 7، 29-21.
- مرتضوی، سعید؛ رجب­زاده، محسن؛ عباسی، شهرام و گل­محمدی، محمد (1393). «نقش رسانه در جذب تماشاگران تیم­های فوتبال استان خراسان رضوی حاضر در لیگ آزادگان»، نشریه‌ی پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، سال چهارم، شماره‌ی 7، 55-65.
- معصومی، سیاوش (1387). بررسی انگیزه­ها و عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در بازی فوتبال، پایان­نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
- منظمی، مریم؛ علم، شهرام و شتاب بوشهری، ناهید (1390). تعیین عوامل مؤثر بر توسعه‌ی تربیت بدنی و ورزش بانوان جمهوری اسلامی ایران، نشریه‌ی مدیریت ورزشی، شماره‌ی 10، 151-168.
- نجف‌زاده، محمد رحیم؛ نجف‌زاده، فرخ لقا؛ رستمی، مهدی؛ مرسلی، ژیلا (1393). «بررسی و شناسایی برخی عوامل مؤثر بر توسعه‌ی بازاریابی ورزش بانوان استان آذربایجان غربی»، فصلنامه مدیریت بهره‌وری (فراسوی مدیریت)، دوره‌ی پنجم، شماره 20، 22-11.
- نعمتی، نعمت الله؛ تجاری، فرشاد؛ زارعی، علی؛ اشرف گنجوی، فریده (1390). «آزمون مدل نظری عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران فوتبال در ایران»، نشریه‌ی مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 13، 107-122.
- همتی­نژاد، مهرعلی؛ رحمتی، محمدمهدی و صفرزاده، محمد (1393). «شناسایی و الویت­بندی عوامل موثر بر حضور تماشاگران در مسابقات لیک برتر بسکتبال ایران»، دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، سال پنجم، شماره‌ی 1(8)، 37-49.
- ونوس، داور و ظهوری، بهاره (1390). «بررسی تأثیر ابعاد ارزشی بازاریابی رابطه‌مند بر وفاداری مشتریان به برند گوشه همراه»، نشریه‌ی علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره 8، 172-149.
- یوسفی، سعید؛ زرکی، پرستو؛ شریفیان، اسماعیل و قهرمان‌تبریزی، کوروش (1393). «تحلیل محتوای بخش ورزشی مطبوعات سراسری پرشمارگان و پر مخاطب آنلاین کشور با تأکید بر پوشش مؤلفه­ها و رشته­های ورزشی بانوان»، پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی، سال چهارم، شماره‌ی 7، 45-52.
-  Beccarini, C., & Ferrand, A. (2006). Factors affecting soccer club season ticket holders’ satisfaction: The influence of club image and fans’ motives. European Sport Management Quarterly, 6(1), 1-22.
-  Belli, E., Gürbüz, A., & Biricik, Y. S. (2016). An Analysis of Motivation of Students at Sports Science Faculty as Football Sports Fans. Universal Journal of Management, 4(7): 397-404.
-  Chen, J. L. (2007). "Managerial factors affecting team identification". PHD Dissertation of Florida State University. 
-  Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern Methods for Business Research, 295(2), 295-336.
-  Correia, A. and Esteves, S. (2007). “An exploratory study of spectors’ motivation in football. Journal of Sport Management and Marketing, 2(4), 5-16.
-  Crawford, G. (2009). Consuming sport, consuming beer: Sport fans, scene and everyday life. Sport, Beer and Gender: Promotional culture and contemporary social life. New York: Peter Lang Pub, 279, 298.
-  Da Silva, E. C., and Las Casas, A. L. (2017). Sport fans as customers: An approach to sport marketing. British Journal of Marketing Studies, 5(4), 36-48.
-  Deaner, R. O., Balish, S. M., & Lombardo, M. P. (2016). Sex differences in sports interest and motivation: An evolutionary perspective. Evolutionary Behavioral Sciences, 10(2), 73.
-  Dick, M., & Kernick, P. (2016). The Motivational Factors Affecting Football Fan Attendance in Finland: A Study and Segmentation.
-  Do Valle, P. O., and Assaker, G. (2016). Using partial least squares structural equation modeling in tourism research: a review of past research and recommendations for future applications. Journal of Travel Research, 55(6), 695-708.
-  Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobserved variables and measurement.  Journal of Marketing Research,18, 39–50.
-  Funk, D. C., & James, J. (2001). The psychological continuum model: A conceptual framework for understanding an individual's psychological connection to sport. Sport management review, 4(2), 119-150.
-  Funk, D. C., & James, J. D. (2016). The Fan Attitude Network (FAN) Model: Exploring Attitude Formation and Change among Sport Consumers. Journal of Sport Management Review, 7(1), 1–26.
-  Funk, D. C., & Pastore, D. (2001). Equating attitudes to allegiance: The Usefulness of selected attitudinal information in segmenting loyalty to professional sports teams. Jouranal of Sport Marketing Quarterly, 4(9), 175-193.
-  Gencer, R. T.  (2011). The relationship between team identification and service quality perceptions in professional football. African Journal of Business Management, 5(6), 2140-2150.
-  Glieco, M (2017). The motivational factors that influence rugby fandom in The united States. Sport Management Undergraduate. 139-149.
-  Goulimaris, D. (2016). Examination of the relation between the planned behavior theory and the attitudinal loyalty to recreational dance activities. Journal of Physical Education and Sport, 16, 656.
-  Hansen, H and Gautheir, R. (1992). Factors Affecting Attendance at Professional Sporting Events. Journal of Sport Managemwnt, 3(1). 15-32. 
-  Heere, B. (2016). Team identity theory. Routledge handbook of theory in sport management, Frist published by Routledge, Park Squqre, Milton Park, Abingdon, Oxon OX14 4RN, 213-222.
-  Hewitt, A., Greenham, G., and Norton, K. (2016). Game style in soccer: what is it and can we quantify it? International Journal of Performance Analysis in Sport, 16(1), 355-372.
-  Hill, G. M. (1993). Youth sport participation of professional baseball players. Sociology of Sport Journal, 10(1), 107-114.
-  Hogg, M. A. (2016). Social identity theory. In Understanding Peace and Conflict Through Social Identity Theory (3-17). Springer International Publishing.
-  Homburg, C., & Giering, A. (2001). Personal characteristics as moderators of the relationship between customer satisfaction and loyalty—an empirical analysis. Psychology & Marketing, 18(1), 43-66.
-  Jaberi.A,  Soltanhoseini.M, Naderian Jahromi. M; Khazaei  Pool, J. (2012). Comparing the motivations of fan-team identification among the fans of established sport teams and new sport teams (Case study of Sepahan and Gitipasanad fans). 12th International Sport Sciences Congress, Denizli  / Turkey, P:1317.
-  James, J. D. (1997). Becoming a sports fan: Understanding cognitive development and socialization in the development of fan loyalty. Doctoral dissertation, The Ohio State University.
-  James, J. D., & Ross, S. D. (2004). Comparing sport consumer motivations across multiple sports. Sport Marketing Quarterly, 13(1), 17-25.
-  Jeffry,  D.  James,  Stephan,  D.  Ross,  (2004).  “Comparing  sport  consumer  motivations Across multiple sports”. Sport marketing Quarterly, 13, 17-25.
-  Khodadadi, M., Pourranjbar, M., Bejani, A., & Sarlab, R. (2015). The structural equation model of brand identity and attitudinal and behavioral loyalty of Iranian Football League's fans. Palestrica of the Third Millennium Civilization & Sport, 16(2).
-  Kolbe, R., & James, J. D. (2000). An identification and examination of influences that shape the creation of a professional team fan. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 2(1), 14-28.
-  Koo, J.J. (2002). Brand Management Strategy for Korean Professional Football Teams, A thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy, School of Engineering and Design, Brunel University. Life’, in Lawrence A. Wenner and Steven J. Jackson (eds), Sport, Beer, and Gender: Promotional Culture & Contemporary Social Life, Peter Lang Publishing, NewYork, 279-298, ISBN: 9778-1-4331-0076-5.
-  Kwon,  H.H.,  Armstrong,  K.L.,  (2002).  Factors  influencing  impulse buying  of sport team  licensed  merchandise.  Sport  Marketing Quarterly, v.11, n.3, 151-64. 32.
-  Laverie, D.A., Arnett, D., (2000). Factors affecting fan attendance: the influence of identity salience and satisfaction. Journal of Leisure Research, v.32, n.2, 18-27.
-  Lock, D., Darcy, S & Taylor, T. (2009). starting with a clean slate: An analysis
-  McDonald, H., & Sherry, E. (2010). Evaluating sport club board performance: A customer perspective. Journal of Sport Management, 24(5), 524-543.
-  Monfarde, F. T., Tojari, F., & Nikbakhsh, R. (2014). Constraints and motivators of sport consumption behavior. Bullefin of Environment, Pharmacology and Life Sciences, 3(3), 308-312.
-  Mumcu, C., Lough, N. L., Barnes, J. C. (2016). Examination of Women’s Sports Fans’ Attitudes and Consumption Intentions. Journal of Applied Sport Management, 8(4), 25-47.
-  Murrell,  A., Dietz, B., (1992). “Fans  support  of  sport  teams: The effect of common group identity”.  Journal  of  Sport  and  Exercise Psychology, v.14, 28-39.
-  Neale, L., & Funk, D. (2006). Investigating motivation, attitudinal loyalty and attendance behaviour with fans of Australian football. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 7(4), 12-22.
-  Neale, L., and Funk, D. (2006). Investigating motivation, attitudinal loyalty and attendance behaviour with fans of Australian football. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 7(4), 12-22.
-  Park, M., and Yoh, T. (2011). Consumer attitudes toward the Paralympic Games and purchase intentions toward corporate sponsors of the Paralympic Games: market segmentation. Journal Venue and Entertainment Management, 3(2), 2-16.
-  Rhee, Y. C., Wong, J., and Kim, Y. (2016). Becoming Sport Fans: Relative Deprivation and Social Identity. International Journal of Business Administration, 8(1), 118.
-  shiue G, (2009). Effects of Team Identification on Motives, Behavior Outcomes, and Perceived Service Quality .Asian Journal of Management and Humanity Sciences, Vol. 4, No. 2-3, 76-90.
-  Sutton, W., McDonald, M., Milne, G., Cimperman, J., (1997). “Creating and   fostering  for   identification   in   professional   sports”. Sport   Marketing Quarterly, v.6, n.1, 15-22.
-  Tsiotsou, R. H. (2017). Predicting Sport Team Loyalty: High and Low Scenarios. In The Customer is NOT Always Right? Marketing Orientationsin a Dynamic Business World, 4, 200-204.
-  Underwood, R., Bond, E. and Baer, R. (2001). "Building Service Brands Via Social Identity:  lessons from the Sports Marketplaces".  Journal of Marketing Theory and Practice, 9(1), 1-13.
-  Wann, D. L., and Zaichkowsky, L. (2009). Sport team identification and belief in team Curses: the case of the Boston Red Sox and the Curse of the Bambino.  Journal of Sport Behavior, 32(4), 489–502. 
-  Wann, D. L., Waddill, P. J., Polk, J., Weaver, S. (2011). The team identification–social psychological health model: Sport fans gaining  connections to others via sport  team  identification. Group Dynamics:  Theory, Research, and Practice, 15(1), 75-89.
-  Won, J. U. and Kitamura, K. (2006). Motivational factors affecting sports consumption behavior of K-league and J-league spectators. International. Journal of sport and health Science, 4, 233-251.
-  Yoshida, M., & James, J. D. (2010). Customer satisfaction with game and service experiences: Antecedents and consequences. Journal of sport management, 24(3), 338-361.
-  Yoshida, M., Heere, B., & Gordon, B. (2015). Predicting behavioral loyalty through community: Why other fans are more important than our own intentions, our satisfaction, and the team itself. Journal of Sport Management, 29(3), 318-333.