Conceptual Model Design of Sports Sponsorship in Iran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associated Professor of Sports Management, Tehran University

2 PHD student, Azad University , Center Tehran Unit

Abstract

The purpose of this research was to design a conceptual model of sports sponsorship in Iran. The methodology of research was the Grounded Theory (GT), Systematic approach. Data collection tools were studying research literature and interviews. The data analysis method was a continuous question and comparison in the steps of open coding, axial coding and selective coding. Because in the GT, generalizations are not considered, so sampling is not made and researched sources and contributors are selected theoretically to achieve theoretical saturation. After examining literature and conducting 16 interviews with sports marketing professors, theoretical saturation was obtained. After studying research literature and conducting 16 interviews with sports marketing professors, theoretical saturation was obtained. The findings showed that there are eleven main categories as the conditions of sport support in Iran that are: sponsorship, media, public opinion, institutions of sovereignty, fans, economic conditions, nature of sponsor, nature of sports institution, sports activity, ambush marketing, and intermediaries. Sponsors and sports activities were identified as the two main players in the formation of sports sponsorship, and other categories affect the formation of this phenomenon by influencing these two categories. Therefore, in order to form a favorable and sustainable sports support, first of all, it must attract the attention of fans and the media with a successful and impressive performance in their respective sport activities. Then, it should encourage, attract and retain the target companies and organizations that have been selected according to their economic conditions and their nature, using intermediaries and institutions of sovereignty.

Keywords

Main Subjects


- ایزدی، علیرضا (1384). توصیف عوامل موثر بر جذب حامیان مالی برای تیم‌های فوتبال حرفه ای ایران، پایان‌نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- بنار، نوشین؛ رمضانی‌نژاد، رحیم؛ خبیری، محمد؛ کاظم‌نژاد، انوشیروان؛ ملک اخلاق، اسماعیل (1391). «بررسی اهداف حمایت مالی ورزشی در لیگ‌های برتر ایران»، مدیریت ورزشی، (14)، 161-176 (الف).
- بنار، نوشین؛ رمضانی‌نژاد، رحیم؛ خبیری، محمد؛ ملک اخلاق، اسماعیل؛ کاظم‌نژاد، انوشیروان (1391). «طراحی مدل انتخاب حمایت ورزشی در ایران»، مدیریت و توسعه ورزش، 1(1)، 75-86 (ب).
- جلالی فراهانی، مجید؛ علی‌دوست قهفرخی، ابراهیم (1390). مدیریت رویدادها و اردوهای ورزشی، دانشگاه تهران: تهران، چاپ اول.
- جماعت، خاطره (1395). «موانع حمایت‌های مالی از ورزش در شرکت‌های شهر صنعتی کاوه»، مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 12 (23)، 53-64.
- حسینی، محمد سلطان؛ علی‌دوست قهفرخی، ابراهیم؛ شعبانی‌بهار، غلامرضا؛ رجبی، مالک (1391). «بررسی دیدگاه‌ها مدیران شرکت‌های خصوصی درباره حمایت مالی از ورزش به‌عنوان ابزار بازاریابی»، مدیریت ورزشی، (12)،23-36.
- خسرومنش، رحیم (1390). تجزیه و تحلیل مدیریت حمایت مالی ورزشی باشگاه‌های مستقر تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- دوستی، مرتضی (1395). «شناسایی و رتبه‌بندی موانع و عوامل توسعه باشگاه‌های فوتبال منتخب استان مازندران»، مدیریت و رفتار حرکتی، 12 (23)، 219-236.
- رشیدزاده، حامد؛ لطفی‌نژاد، فهیمه؛ حجتی، علی؛ وحیدی، حسین (1394). «ارزیابی معیارهای تصمیم‌گیری حامیان مالی از تیم‌های ورزشی با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی»، مدیریت و توسعه ورزش، (6)، 103-118.
- رمضانی‌نژاد، رحیم؛ بنار، نوشین؛ خبیری، محمد؛ کاظم‌نژاد، انوشیروان؛ ملک اخلاق، اسماعیل (1391). «بررسی عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری حمایت ورزشی»، مدیریت ورزشی، (12)، 107-126.
- فلاحی، احمد؛ احسانی، محمد؛ خبیری، محمد؛ کوزه‌چیان،‌ هاشم (1395). «حمایت از لیگ برتر فوتبال ایران- حمایت یا بازاریابی کمین؟»؛ مطالعات مدیریت ورزشی، (36)، 52-72.
-  Apostolopoulou, A; Papademitriou, D; (2004). “Welcome Home: Motivations and Objectives of the 2004 Grand National Olympic Sponsors”, Spot Marketing Quarterly, 13(4): 180-192.
-  Berkes, P; (2008). Macro-Level Factors Affecting Sport Sponsorship Decision-Making Process At Hungarian Soccer Clubs And Soccer Sponsor Companies, PHD Thesis, Educational And Sport Sciences, Semmelweis University, Budapest.
-  Bloxsome, E, L; Voges, K, E; Pope, N, K, L; (2010). “Sport Sponsorship: Appeal and Risks”, Research Journal of Social Science & Management, 1(8): 133-145.
-  Davis, H, A; Hilbert, J, Z; (2013). Sports Marketing: Creating Long Term Value, Published By Edward Elgar Publishing Limited, Massachusetts of USA.
-  Dean, D, (2002). “Associating The Corporation With A Charitable Event Through Sponsorship: Marketing The Effects On Corporate Community Relation”, Journal Of Advertising, 31(4): 77-87.
-  Douvis, J; Sarli, E; Kriemadis, A; Vrondou, O; (2015). “An Analysis of Sponsorship Deals in Sport”, International Journal of Sport Management, Recreation, Tourism, (17): 14-36. 
-  Gwinner, K, P; Eaton, J; (2013). “Building Brand Image Through Event Sponsorship: The Role Of Image Transfer”, International Journal Of Advertising, (28): 47-57.
-  Holmqvist, M; (2005). Sport Sponsorship as a Promotion Tool, Bachelor Thesis, Lulea University of Technology, Sweden.
-  Johnston, M; Paulsen, N; (2016), “The Relative Importance of Sponsorship Selection Criteria: A Choice-Based Conjoint Study Using Hierarchical Based Analysis”, International Journal of Sport Management and Marketing, (6): 468-475.

-  Kang, K, J; Stotlar, D (2011). “An Investigation of Factors Influencing Decision Making for Participation in The Olympic Partners Sponsorship: A Case Study of Samsung”, International Journal of Applied Sports Sciences, 23(1): 225-250.

-  Kim, Y; Lee, H, W; Magnusen, M; Kim, M; (2015). Factors Influencing Sponsorship Effectiveness: A Meta-Analytic Review and Research Synthesis, Journal of Sport Management, 29(4): 408-425.

-  Kotler, Ph; (2003). Marketing Insights from A to Z: 80 Concepts Every Manager Needs To Know, Published By John Wiley & Sons, Inc; Hoboken, New Jersey, USA.
 Lee, S; Ross, S, D; (2012). Sport Sponsorship Decision Making In A Global Market: An Approach of Analytic Hierarchy Process (AHP), Sport, Business And Management: An International Journal, 2(2): 156 – 168.
-  Maki, D; (2007). Sport Sponsorship As A Marketing Communication Tool, A Case Study of Tow B2B Companies, Bachelor Thesis, Lulea University Of Technology, Sweden. 
-  McKelvey, S; Grady, J; (2015). Sponsorship Program Protection Strategies For Special Sport Events: are Event Organizers Outmaneuvering Ambush Marketing Marketers?, Journal of Sport Management, The Official Journal of The North American Society For Sport Management, 22(5): 550-586.
-  Seyed Ameri, M, H; Bashiri, M; (2010). “Evaluation of Sport Sponsorship as an Element of Sport Marketing Mix”, World Journal of Sport Science, 3(1): 12-27.
-  Shabestari, S, T; (2015). “Factors (Massive Media Coverage, Reputation) To Attract Sponsors Sport”, West Azarbayjan Province, International Journal of Sport Studies, 5(12): 1239-1242.