Environment Analysis of Islamic Republic of IRAN Broadcasting in field of sport

Document Type : Research Paper

Authors

1 University of mazandaran

2 mazandran university

3 University of payamnoor

Abstract

The aim of this study was Environment Analysis of IRIB in field of sport. Mix method was methodology of this study that Run sequentially exploratory. The Population of this study in Qualitative method included experts, producers and managers in IRIB that Member of the Sports Council of the Organization that number of them was 9 persons. At the Quantitative method included Faculty members of sport science, IRIB activities and sport activities that number of them was 60 persons that selected in a targeted an accessible sampling. For data collection in Qualitative method used of Semi-structured interview and in Quantitative method used of questionnaire that made According to finding of interview. Its validity was confirmed by 11 media and sports experts and its reliability was in the strengths (0.85), weaknesses (0.94), opportunities (89.9) and threats (0.7) was calculated. For data analysis used CFA test and Mean test. The finding of this study showed that Islamic Republic of IRAN Broadcasting in field of sport has 10 Strong point, 15 Weakness point, 10 Opportunity and 5 threat. High-speed news release in field of sport was the most important of strong points. Not alignment of IRIB university graduates with field of sport TV producer was the most important of weakness points. Younger generation interested in sports was the important of opportunity points and Multiplicity of external satellite networks and easy access to the community was the important of threat points. SPSS 22 and SmartPls 3 was 2 software that be used in data analysis.

Keywords

Main Subjects


-  اسدی، حسن؛ کشاورز، لقمان (1392). پیوند رسانه و ورزش، تهران: انتشارات حتمی.
-  اعرابی، محمد (1394). دست نامه برنامه­ریزی استراتژیک، دفتر پژوهش­های فرهنگی، چاپ دهم.
-  تابش، سعید (1393). تدوین برنامه راهبردی مدیریت هواداران فوتبال باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، رساله دکتری، دانشگاه خوارزمی.
-  جعفری، علی‌اصغر (1389). منشور رسانه، انتشارات سروش، چاپ سوم.
-  خاشعی، وحید (1391). «ارائه الگوی مطلوب تدوین سیاست­های رسانه­ای»، فصلنامه رسانه، سال بیست و سوم، شماره 1: 29-66
-  رضائیان، علی (1393). مبانی سازمان و مدیریت، انتشارات سمت.
-  سمیع­نیا، مونا؛ پیمانی­زاد، حسین؛ جوادی­پور، محمد (1392). «آسیب شناسی راهبردی ورزش همگانی در ایران و ارائه راهکارهای توسعه بر اساس مدل SWOT»، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 20:221-238.
-  عرب نرمی، بتول (1395). «تلویزیون و ورزش در زندگی روزمره (تحلیلی در پیوند رسانه و ورزش در ایران)»، مدیریت ورزشی، دوره 8، شماره 4: 589-603.
-  عرب نرمی، بتول؛ گودرزی، محمود؛ سجادی، نصرالله؛ خبیری، محمد (1394). «نقش تلویزیون در توسعه ورزش قهرمانی مطالعه­ای در چارچوب نظریه زمینه­ای»، فصلنامه پژوهش­های ارتباطی، سال بیست و دوم، شماره 4 (پیاپی 84): 33-53.
-  قاسمی، حمید و کشکر، سارا (1391). مبانی اجتماعی فرهنگی ورزش، تهران: انتشارات نشر ورزش، چاپ اول.
-  قاسمی، حمید؛ تجاری، فرشاد؛ کشکر، سارا (1389). فعالیت­های رسانه­ای در ورزش، تهران: انتشارات بامداد کتاب.
-  کشگر، سارا؛ قاسمی، حمید؛ نظری، علیرضا (1393). «مطالعه میزان وفاداری هواداران فوتبال و نقش تلویزیون در تقویت آن، پژوهش‌نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی»، سال دهم، شماره نوزدهم: 111-124.
-  میناوند، محمدقلی؛ باقری، سعید؛ قاسمی، حمید (1394). «روش­های نهادینه کردن ورزش همگانی از طریق رسانه ملی از دیدگاه کارشناسان، فصلنامه پژوهش­های ارتباطی»، سال بیست و دوم، شماره 1 (پیاپی 81): 9-34
-  Asayesh, L. Karkon, H. (2013). The Challenges of Athletics in Iran: A Delphi Study, Europen Journal of Experiment Biology, 3(6) 6672.
-  Hassan, Ali. Daniyal, Muhammad. (2013). Impact of television programs and advertisements on school going adolescents: A case study of Bahawalpur City, Pakistan, Bulgarian Journal of Science and Education Policy, Vol 7:26-37.
-  Hwang, Y. Lim, J, S. (2015). "The impact of engagement motives for social TV on social presence and sports channel commitment. Telematics and Informatics, Volume 32, Issue 4: 755-765.
-  Jinga, Gh (2013). Romanian Sport Services – Marketing Strategies. International Journal of Economic Practices and Theories, Vol. 3, No. 4: 278-287.