Sport for All Consumer Behavior Model

Document Type : Research Paper

Authors

1 دانشگاه بوعلی همدان

2 Professor in Sport Management, Allameh Tabataba'i University

3 Associate Professor in Sport Management, Allame Tabatabari University

Abstract

This study aimed to use the consumer decision-making systematic model (CDSM) to examine sport for all consumer behavior. The present study is practical, in which a research-made questionnaire with approval reliability and construct validity was used. The population consisted of sport for all experts. According to Morgan table, 321 cases were selected as participants. The researcher-made questionnaires were used for collecting the data. . The suggested research model was tested using Structural Equation Modelling (SEM) with using LISREL software. The findings showed that there is a positive influence of marketing mix factor and psychological and environmental factors on sport for all intention. The resultant coefficients indicate that environmental factor has the strongest direct affect on the intention to participate in sport for all (path coefficient: 5.99), followed by environmental factors (2.06) and 4P (1.98). All of path coefficients were significant at the p So the findings suggest that sport for all managers should also focus on the 4P (price, product, place, promotion) of sport organizations and environmental factors
(political-administrative, socio-cultural, economic) as external factors rather than the sole emphasis on psychological factors (personal, interpersonal, structural) as internal factors.

Keywords

Main Subjects


-   احسانی، محمد؛ رضائی، شمس الدین (1390). مطالعه و شناخت علایق، انگیزه‌ها و تنگناهای گذران اوقات فراغت. همایش ملی تفریحات ورزشی: 40-38.
-   امرایی، مریم؛ حیدری نژاد، صدیقه؛ شتاب بوشهری، سیده ناهید؛ ساءمی، اسماعیل (1390). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل بازدارنده مشارکت ورزشی زنان کارمند دانشگاه شهید چمران اهواز. همایش ملی تفریحات ورزشی: 43-41.
-   تجاری، فرشاد؛ شیخعلی زاده هریس، محبوب؛ شفیعی، مونا (1390). تأثیر عوامل منتخب بر تنظیم رفتار ورزشی زنان شرکت کننده در برنامه‌های ورزشی شهرداری تهران، همایش ملی تفریحات ورزشی: 48-47.
-   جوادی پور، محمد؛ سمیع نیا، مونا (1392). «تبیین موقعیت راهبردی و ارایه استراتژی توسعه ورزش همگانی در ایران»، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی: 28-15.
-   جوادی پور، محمد؛ سمیع نیا، مونا (1392). «رزش همگانی در ایران و تدوین چشم‌انداز، استراتژی و برنامه‌های آینده»، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی: 30-21.
-   دفت، ریچارد (1389). مبانی تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ پنجم.
-   صفاری، مرجان (1391). طراحی مدل ورزش همگانی ایران، رساله دکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
-  عظیم زاده، سید مرتضی؛ گوهر رستمی، حمیدرضا؛ دستگردی، کاظم (1390). بررسی توسعه ورزش همگانی در پارک‌های شهر تهران، همایش ملی تفریحات ورزشی: 68-65.
-   غفوری، فرزاد (1386). مطالعه انواع ورزش‌های همگانی و تفریحات مطلوب جامعه و ارائه مدل برای برنامه‌ریزی‌های آینده، دفتر ملی مدیریت و توسعه ورزش کشور، سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران.
-   کشکر، سارا؛ خوشخو، امیر (1390). رابطه شرایط شغلی و اقتصاد خانوار با میزان مشارکت در فعالیت‌های ورزشی تفریحی، همایش ملی تفریحات ورزشی: 16-14.
-   مختاری، علی؛ ساعت چیان، وحید؛ رسولی، سید مهدی؛ تندنویس، فریدون (1390). «عناصر آمیخته بازاریابی ورزشی: تفاوت وضعیت موجود و مطلوب در ورزش شهرداری تهران»، همایش ملی تفریحات ورزشی: 54-51.
-   مددی، بهمن؛ صالحی پورمهر، حسین؛ ولایتی خواجه، سمیه (1390). «بررسی نقش عوامل ارتقاء دهنده در مشارکت در ورزش همگانی»، همایش ملی تفریحات ورزشی: 89-85.
-   مظفری، امیراحمد (1381). شناخت گرایش و نگرش مردم نسبت به تربیت بدنی و ورزش، طرح پژوهشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی.
-   Ajzen, I­. (2005). “Attitudes, personality, and behavior (2nd ed­). Milton-Keynes”, England: Open University Press/ McGraw-Hill, 1-355.
-   Atkins, M. R., Johnson, D. M., Force, E. C., & Petrie, T. A. (2015). “Peers, parents, and coaches, oh my! The relation of the motivational climate to boys’ intention to continue in sport”. Psychology of Sport and Exercise, 16, 170–180.
-   Chen, T., (2011). “Using Hybrid MCDM Model for Enhancing the Participation of Teacher in Recreational Sports”, Journal of Decision Systems, Volume 20, Issue1, 33-49.
-   Cunningham, G., & Kwon, H. (2003). “The theory of planned behavior and intentions to attend a sport event”, Sport Management Review, 6(2): 127-145.
-   Dollman, J., & Lewis, N. R. (2010). “The impact of socioeconomic position on sport participation among South Australian youth. Journal of Science and Medicine in Sport”, 13(3), 318–322.
-   Dorsch, T. E., Smith, A. L., & Dotterer, A. M. (2016). “Individual, relationship, and context factors associated with parent support and pressure in organized youth sport. Psychology of Sport and Exercise”, 23, 132–141.
-   Eggert, A., ­& Ulaga, W. (2002). “Customer perceived value: A substitute for satisfaction in business markets. Journal of Business & Industrial Marketing”, 17(2/3): 107-118.
-   Eime, R. M., Charity, M. J., Harvey, J. T., & Payne, W. R. (2015). “Participation in sport and physical activity: associations with socio-economic status and geographical remoteness”. BMC Public Health, 15(1), 1.
-   Eyre, E. L. J., Duncan, M. J., Birch, S. L., & Cox, V. M. (2014). “Low socio-economic environmental determinants of children’s physical activity in Coventry, UK: a qualitative study in parents”. Preventive Medicine Reports, 1: 32–42.
-   Ibrahim, T. O., Adebayo, T. A., Adeoye, A. S., Olaoye, A. K., & Ibrahim, M. O. (2016). “Socio-Cultural Factors Inhibiting Female Participation in Sports in Secondary Schools in Egbedore Local Government Area”, International Journal of Educational Benchmark, 1(1): 1–12.
-   Jackson, E. L., Crawford, D. W., & Godbey, G. (1993). “Negotiation of leisure constraints. Leisure Sciences”, 15(1): 1–11.
-   James, J. D., & Trail, G. T. (2008). “The relationship between team identification and sport consumption intentions. International Journal of Sport Management”, 9(1): 427-440.
-   Kahle, L. R., Kambara, K. M., & Rose, G. M. (1996). “A functional model of fan attendance motivations for college football”. Sport Marketing Quarterly, 5(4):51-60.
-   Mirsafian, H. (2016). “Perceived constraints to physical activity and sport: a cross-cultural study between Iranian and Hungarian university students. World Leisure Journal”, 57(4), 1–14.
-   Mull,R., Bayless. F, Kathryn .G, Jamieson, L. (2005). Recreational sport management, 3rd ed, Australia, Human Kinetics.
-   O’Reilly, N., Berger, I. E., Hernandez, T., Parent, M. M., & Séguin, B. (2015). “Urban sportscapes: An environmental deterministic perspective on the management of youth sport participation”. Sport Management Review, 18(2): 291–307.
-   Park, Y., Yoh, T., & Park, M. (2015). “Testing a Leisure Constraints Model in the Context of Asian International Students”. International Journal of Sport Management, Recreation & Tourism, 20, 58–83. http://doi.org/10.5199/ijsmart-1791-874X-20d.
-   Pitt, B. G., & Stotlar, D. K. (1996). Fundamentals of sport marketing. Morgantown. WV: Fitness Information Technology. Inc.
-   Söderlund, M. (2006). “Measuring customer loyalty with multi-item scales: A case for caution”. International Journal of Service Industry Management, 17(1): 76-98.