Application of force field models for planning succession planning clubs football players

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

In nowadays commercial sport, football teams for both decreasing cost of buying football players & competition creation & gaining competition advantages need a reliable process for choosing required football players. There is variable bundle of deterrent & facilitator factors appears in successor training plan that create a deep challenge between agree and disagree attitude. This research uses a qualitative research method & substance analysis as a deterrent or facilitator of successor training plan of football players in Iranian clubs and has used semi-organized interviews for data gathering. Research’s conclusion emphasizes in new and important factors that exist in sport teams in Iran. Jealousy of others, distrust in others, creation of win-lose thought, absence of successor training culture, profiteer and charges calculation obstruct successor training plan’s success. However, according to interviewee point of view, important facilitator factors such as high motive & interest of teenagers and youth football players for participating in practices, appeals of membership in adult team, loyalty feeling to the club, coach’s level of knowledge & managers can create a great opportunity for successor training.

Keywords

Main Subjects


-  اندام، رضا؛ رحیم، کاظم نژاد و همکاران (1388) «بررسی انگیزه‌های داوطلبی در ورزش، فصلنامه المپیک» سال هفدهم. شماره 47: 105-116.
-  باقری، یوسف و همکاران (1389) «تحلیل عوامل مؤثر بر انگیزه داوطلبی در انجمنهای ورزشی دانشجویی دانشگاههای تهران» نشریه مدیریت ورزشی. 2(12) : 85-100.
-  سبک رو، مهدی؛ قلی‌پور آرین، پورعزت (1391). «تحلیل میدان نیرو در برنامه ریزی برای جانشین شرکت ارتیوک» مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، دانشگاه تهران. (1) 26: 180-155.
-  سلیمانی دامنه، جهانگیر؛ حمیدی، مهرزاد؛ سجادی، سید نصراله (1393). «ارزیابی عملکرد تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از مدل تلفیقی AHP و DEA »، مجله پژوهشی در مدیریت ورزشی،(6) : 126-105. 
-  رستگاری نیا، ژیلا (1390) «علل بروز بی‌تفاوتی در کارکنان و روش‌های مقابله». اصلاح و تربیت،(10)، 117: 3-6.
-  قاسمی، محمد (1392). «بررسی دشواری‌ها و چالش‌های استقرار برنامه جانشین پروری در نظام اداری ایران». فصلنامه مطالعات منابع انسانی دوره2، شماره 7: 46-57.
-  عیدی، اکبر (1390) «روش نوین جانشین پروری». ماهنامه تدبیر. 19 (195): 21-28.
-  معالی تفتی، مرجان (1388). «جانشین پروری؛ کلید نجات در بحران استعدادها». ماهنامه تدبیر، (19)، 199: 36-47.
-  نادریان، مسعود (1392). «اصول و روش‌های مربیگری در ورزش»، انتشارات جنت، اصفهان.
-  نادریان، مسعود (1396). «مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی»، انتشارات دانشگاه جهرم.
-  ساعت‌چیان، وحید؛ الهی، علیرضا (1393). «تحلیل عاملی موانع بازاریابی جذب و توسعۀ هواداران باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران».  مجله علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، 6، (22): 85-104.
-  غلامی، امین؛ آبانی آرانی، معصومه؛ قاسمی، عبدالله؛ غفاری، بهرام (1395). «اثر بازی‌های منتخب با چتر رنگین‌کمان بر رشد حرکتی و اجتماعی کودکان پیش دبستانی». مجله علمی پژوهشی رفتار حرکتی، انتشارات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، (6) 24: 189-204.
-  Cantor, P. (2012). "Succession Planning", Often Requested, Rarely Delivered, Business Journal. January/February: 1-10.
-  Jack, shand. (2010). How to plan for the departure of your club’s primary advocate or champion, ,  Human Resource Management. Vol 36. No 2: 67-70.
-  Jerusalem, B. R. (2008).  Succession Management: The Next Generation of Succession Planning Human Resource Planning. 19(3): 1-29.
-  Bee C, Kahle L. 2006; Relationship marketing in sports: a functional approach, Sport Marketing Quarterly. 152:102-10.
-  Haworth, M. (2005). Tips for Better Succession Planning. The Journal for Quality & Participation. Vol 36. No 3: 1-15.
-  Christie, D. (2005). Learning to grow our own: A Study of Succession Planning at Douglas College, Dissertation Submitted to Royal Road University (Canada): 1-110.
-  John Nadeau, Ann Pegoraro, D. Floyd Jones, Norman O’Reilly, Paulo Carvalho (2001).
-  Racial, Ethnic (2013).  Team-Market Congruency in Professional Sport, Journal of sport management,  Volume 25, Issue 2, 169- 180.                   
-  Kim, Y. (2006). Measuring the Value of Succession Planning and Management: A Qualitative Study of U. S. Affiliated of Foreign Multinational Companies.  Dissertation Submitted in The Pennsylvania State University.
-  Timothy B. Kellison, Yu Kyoum Kim (2014). Marketing Pro-Environmental Venues in Professional Sport: Planting Seeds of Change Among Existing and Prospective Consumers, Journal of sport management, Volume 28, Issue 1, 28, 34 – 48.
-  Lions, William (2013). Clay, Ford and Mike, Ilitch .Who's on deck? As Detroit sports team owner’s age, the future of their franchises remains uncertain, Michigan business center.
-  Baulcomb, Jean Sandra. (2003). Management of Change Through Force Field Analysis. Journal of Nursing Management. Vol 11: 275-80.
-  Mets, E. Designing Succession Systems for New Competitive Realities. Human Resource Planning.1998. Vol 21. No 3: 7-31.
-  George B. Cunningham (2014). Interdependence, Mutuality, and Collective Action in Sport, Journal of sport management,  Volume 28, Issue 1, 28, 1 – 7.
-  Rothwel, W. J. (2006).  Ten Key Steps to Effective Succession Planning. From
http:// www.halogensoftware.com/ blog/ halogen_03140704.php.
-  James Santomier (2012). Physical Educators, Attitudes and the Mainstream: Suggestions for Teacher Trainers, Adapted Physical Activity Quarterly (APAQ) Volume 2, Issue 4: 34-46.
-  Cronshaw, Steven F. Ashley N. A. McCulloch. (2008). Reinstating the Lewinian Vision: From Force Field Analysis to Organization Field Assessment. Organization Developing Journal. Vol 26. No 4: 89-103.