Barriers of Competitiveness Products Internally At Comparison With Samples Foreign In the manufacturing sector in sports industry of iran

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Increase the production and income In the epigraph Economic programs of located And achieve its Entails Recognition And Survey The value of of production Different sectors of the economy. In the meantime, The process of globalization and the expansion of consumer markets as well as increasing the number of competitors and degree of competition, Causing The importance of giving To concepts such as the competitiveness is. On Accordingly, This study aims to investigate The Barriers to Competitiveness of Products Internal At Comparison With Samples Foreign In the manufacturing sector,the sports industry iran in year 1392 Was carried. Method Implementation The research was Survey.Instrument data collection Questionnaire The researcher made was.Its description and content With comments Sports management professionals and industrial management review And The internal reliability With Cronbach's alpha(α=0/84) was approved.Society Statistical Include Equipment manufacturers And Sports Equipment Across the country was (N=220).Information about this Companies Was extracted The combination From Book Database of Sports Industry in 1392 And Website of the Ministry of Industry, Mine and Trade. Sample Statistical The study included 160 patients Society Was listed. In order to Data Analysis Test Repeated measure And statistical software SPSS 20 The level of significance p<0/05 were used. Results Research Showed that There are significant differences Between The Barriers to Competitiveness (Inter - sectoral, external - Frabkhshy , internal – Frabkhshy) with foreign goods In the manufacturing sector, the sports industry iran. So With Attention To Problems and Obstacles Available On the way to generateIs Necessary That Policymakers And Decision makers Macro-Country With Accompaniment Private sector Substrates necessary to improve the production process and provide investment And With Removal Difficulties And Barriers to produce to pave is the way for a dynamic economy.

Keywords

Main Subjects


-  آرمان، بهمن (1385). بررسی موانع تولید با تأکید بر بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری خارجی و سهم سرمایه‌گذاری در(GDP) ، مجلس و پژوهش، 52: 168- 145.
-  امیرحسینی، خسرو (1380). حمایت از تولید داخلی یا ایجاد حیات خلوت برای لوازم خانگی قاچاق، نشریه ابرار اقتصادی، بیست سوم آبان ماه.
-  امینی روشن، زهرا (1391). بازاریابی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
-  بیات کشکولی، علی؛ فائزی پور، مهدی؛ عزیزی، مجید؛ قلی‌زاده، حیدر (1387). روند آینده شاخص بهای چوب و محصولات چوبی در ایران. پژوهش و سازندگی در منابع طبیعی، 81: 27- 19.
-  پیراسته، حسین؛ اسلامی نسب، الهام (1389). ارزیابی مزیت نسبی و رقابتی صنعت پودر شوینده در ایران، پژوهش‌ها و سیاست‌‌های اقتصادی، 53: 107- 76.
-  تاری، فتح اله (1385). استفاده از مقررات زدایی در رفع موانع تولید، پژوهش و مجلس، 52: 30- 10.
-  جعفری، پگاه محمود؛ تاجیک، مهدی (1390). رقابت، رقابت‎پذیری و توسعه، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی، 12- 1.
-  جنتی فرد؛ محمد؛ نیک رفتار، حامد (1389). شاخص رقابت‌پذیری و جایگاه ایران، ماهنامه بازار بین‌الملل، 8: 14-16.
-  حق شناس کاشانی، فریده؛ سعیدی، نیما (1390). رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری صنعت فرش کشور با روش تاپسیس فازی، تحقیقات بازاریابی نوین، 1: 154- 127.
-  خدا مرادی، سعید؛ جمالی، علی؛ ابراهیمی، عباس؛ افخمی، عادل (1389). مدلی برای بررسی رقابت‌پذیری صنایع با استفاده از مدل پنج نیروی پورتر بر اساس منطق فازی: به‌کار گیری شاخص انحصار- سنجی هریشمن- هرفیندال، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 60 : 134- 101.
-  رحمان سرشت، حسین؛ صفاییان، میترا (1390). مدل رقابت‌پذیری صنایع تولیدی در ایران، مطالعات مدیریت صنعتی، 22: 104-75.
-  رضوی، سید محمد حسین؛ نوبختی، سکینه (1391). تجاری سازی ورزش، نشر: شمال پایدار.
-  شریفیان، اسماعیل (1387). طراحی الگوی فرایندی انگیزه کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی، رساله دوره دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس.
-  صادقی، رضا؛ کشکر، سارا؛ قاسمی، حمید؛ کارگر، غلامعلی (1392). تعیین و مقایسه علل تمایل مشتریان به خرید کالاهای ورزشی خارجی از دیدگاه تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان، پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 2: 21-32 .
-  صفری، سمیه؛ دهقان، محمود (1390). رقابت‌پذیری صادراتی صنعت مواد غذایی ایران، بررسی‌های بازرگانی، 46: 42- 31.
-  عباسی، محمدرضا؛ رحیمی کلور، حسین (1390). الزامات رقابت‌پذیری در بخش‌های صنعت و تجارت، ماهنامه بازار بین‌الملل، 12: 51- 48.
-  عباسی، محمد رضا؛ رحیمی کلور، حسین (1388). الزامات رقابت‌پذیری در بخش‌های صنعت و تجارت (با تأکید بر تجربیات داخل کشور)، مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی، 267 و 268، 255- 248.
-  عسکریان، فریبا؛ جعفری، افشار (1386). بررسی میزان مبادلات بین‌المللی کالاهای ورزشی ایران در سال‌های 1377 و 1380، المپیک، 40: 103- 97.
-  عسکریان، فریبا؛ فرجی دانا، احمد؛ گودرزی، محمود؛ جعفری، افشار (1384). بررسی میزان مبادلات بین‌المللی کالاهای ورزشی ایران در سال‌های 1377 و 1380، حرکت، 24: 44 – 25.
-  عسکری، منصور (1388). رتبه بندی قدرت رقابت‌پذیری صنایع کوچک و متوسط در ایران، بررسی‌های بازرگانی، 38 : 31-21.
-  عسکر زاده، مریم؛ حیدری نژاد، صدیقه (1390). بررسی عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری در ورزش استان خوزستان، مطالعات مدیریت ورزشی، 12: 74- 61.
-  علمی، محمد (1388). توسعه فضای رقابتی و صادرات، تهران: سازمان توسعه تجارت ایران.
-  علیزاده، زینب؛ هنری، حبیب (1389). بررسی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی در ورزش، به عنوان حوزه‌ای میان رشته‌ای، مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، 2: 136- 113.
-  کمالی اردکانی، مسعود (1388). رقابت‌پذیری اقتصاد ملی، الحاق به سازمان جهانی تجارت و سند چشم‌انداز 1404، بررسی‌های بازرگانی، 35: 13- 2.
-  مرادی، مرتضی؛ شفایی، رسول (1384). رقابت‌پذیری از دیدگاه مدل الماس پورتر، تدبیر، 164: 22- 19.
-  مند علیزاده، زینب؛ هنری، حبیب (1389). بررسی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی در ورزش، به‌عنوان حوزه‌ای میان رشته‌ای، مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، 2: 136- 113.
-  نادریان جهرم،  مسعود (1384).  مبانی جامعه شناسی در ورزش، اصفهان: انتشارات هنرهای زیبا.
-  ناصح ، مهتاب؛ قهرمان تبریزی، کوروش؛ شریفیان، اسماعیل (1393). مقایسه دیدگاه کارشناسان تعاون و صاحب نظران مدیریت ورزشی در خصوص توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط ورزشی در قالب تعاونی، مدیریت ورزشی، 3 ، 473- 459.
-  Chernushenko, D., (1384). Sustainable Sport Management, Tehran: N.O.C.I.R. Iran, Mehri Azadi, Issue 1.
-  Karlis, G., (2006). The  Future  of  Leisure, Recreation, and  Sport in Canada: A SWOT  for Small  Sized Enterprises, The Sport Journal, 9, 2.
-  Laszlo, S., Ulbert, J., (2009). The examination of the competitiveness in the hungarian sme sector: a firm level analysis, Faculty of Business and Economics, University of Pecs, 3, 105-123.
-  Obura. C.O., Minishi-Majanja. M.K., Ikoja-Odongo. J.R., (2008). Business activities and information needs of SMEs in northern Uganda: Prerequisites for an information system, Library Management, 29.
-  Sharma, B., Fisher, T., (2000). Functional strategies and competitiveness: an empirical analysis using data from Australian manufacturing, Benchmarking for Quality Management & Technology, 4.
-  Tesone D. V., Platt A., Alexalkis G., (2004). The Human Capital Factor: Strategies for Dealing with Performance Challenges in Business and Sport Management, The Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 3, 22-33.