Presenting a model of relationship between organizational justice and organizational learning, emphasizing the role of organizational trust (Case Study: The Staff of Youth and Sport Organization of Fars Province)

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The present study aimed to determine the mediating role of organizational trust in the relationship between organizational justice and organizational learning through path analysis. 150 staffs from Youth and Sport Administration of Fars province were selected using simple random sampling and answered to a questionnaire consisted of organizational justice, organizational learning and organizational trust dimensions. The results generally demonstrated that the relationship between organizational justice and organizational learning is influenced by organizational trust dimensions. Organizational justice dimensions (interactional justice, procedural justice and distributive justice) have positive indirect effect on organizational learning. Moreover, the results showed that amongst organizational trust dimensions (competence, integrity and goodwill), goodwill has the most positive direct effect on organizational learning. Among the organizational justice dimensions (interactional justice, procedural justice and distributive justice), interactional justice has the most positive direct effect on organizational learning. Looking at the fitted model of the study, it is evident that the explained variance of organizational learning reaches 0.32.

Keywords

Main Subjects


-  احمدی، محسن؛ کوزه چیان، هاشم؛ الهی، شعبان؛ امیری، مجتبی (1391). بررسی پایایی و روایی ابعاد عدالت ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 4، شماره 16: 142 – 131.
-  اشجع، آرزو؛ نوری، ابوالقاسم؛ عریضی، حمیدرضا؛ سماواتیان، حسین (١٣٨٨). رابطه ابعاد عدالت سازمانی با اعتماد به سازمان و سرپرست درکارکنان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان. ماهنامه دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، (٤٠) : ٤٠-٢١.
-  خورشید، صدیقه؛ پاشازاده، عاطفه (١۳۹١). تأثیر هوش سازمانی بر قابلیت‌های عاطفی و یادگیری سازمانی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت،  شماره ۶۹: ۵۸-۲۵.
-  سلیمانی، نادر؛ زحمتکش، محبوبه؛ فائض، علی (١۳۹٠). رابطه توانمندسازی کارکنان با یادگیری سازمانی در ادارات آموزش و پرورش. نشریه علوم تربیتی، دوره ٤، شماره ١۵: ١٠۵-۸۹.
-  طاهری لاری، مسعود؛ خیاط مقدم، سعید؛ عنایتی، غلامرضا؛ زواری، محمدابراهیم (١۳۹٠). بررسی رابطه اعتماد سازمانی و یادگیری سازمانی با کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک. کنفرانس ملی کارآفرینی تعاون؛ جهاد اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین، ۱٧-۱.    
-  فرهنگ، ابوالقاسم؛ سیادت، سیدعلی؛ مولوی، حسین؛ هویدا، رضا (١٣٨٩). بررسی ساختار عاملی اعتماد سازمانی و رابطه ﻣﺆلفه‌های آن با یادگیری سازمانی در دانشگاه‌های دولتی جنوب شرق کشور. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، (۵۵): ١٣٠-١١١.
-  فرهنگ، ابوالقاسم؛ سیادت، سیدعلی؛ مولوی، حسین؛ هویدا، رضا (١٣٩٠). بررسی رابطۀ ساده و چندگانه یادگیری سازمانی و اعتماد اجتماعی در سازمان با توسعه‌ی کارکنان دانشگاه‌های دولتی پزشکی و غیر پزشکی جنوب شرق کشور. جامعه شناسی کاربردی، (٤١): ١٨٢-١۵٩.   
-  کلیدبری رضایی، حمیدرضا؛ باقر سلیمی، سعید (١٣٨٧). نقش عدالت سازمانی در تقویت رفتار شهروندی سازمانی. اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران: ١۵–١.
-  نادی، محمد علی؛ بختیار، نصرآبادی؛ فرهمند، مریم (١۳۹٠). تحلیل رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و سطوح یادگیری سازمانی در بین اعضاء هیأت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی۸۹-۸۸. نشریه علوم تربیتی، دوره ٤، شماره ١۳: ١٤۶-١۲۳.
-  سازانی، حمید؛ صفانیا، علی محمد؛ رضوی، محمد حسین (1393). بررسی تأثیر ابعاد عدالت و اعتماد سازمانی بر رضایت شغلی مردان ورزشکار لیگ برتر فوتسال ایران. پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال 10، شماره 19: 159.
-  Alegre, J., & Chiva, R. (2008). Assessing the impact of organizational learning Capability on product information performance: an empirical test Tehcnovation. 28, 315-326.
-  Amiri, A., Jandaghi, Gh., Alvani, M., Hosnavi, R., & Ramezan, M. (2010). Increasing the Intellectual Capital in Organization: Examining the Role of Organizational Learning. European Journal of Social Sciences, 14(1).
-  Argyris, C., & Schon, D.A. (1978). Organizational Learning: A Theory of Action Perspective. Reading, MA: Addison Wesley.
-  Crossan, M.M. & verdrow, I. (2003). Organizational learning and strategic renewal. Strategic Management Journal, 24(11), 1087-1105.
-  Demir, M. (2011). Effect of organizational justice, trust and commitment on employees deviant behavior. An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 22(2), 204-221.
-  Gomez, P.J., Lorente, J.J.C, & Cabrera, R. (2005). Organizational learning capability: a proposal of measurement. Journal of Business Research, 58, 715-725.
-  Hoy, W.K. & Tarter, C.J. (2004). Organizational justice in schools: no justice without trust. International Journal of Educational Management, 18(4), 250-259.
-  Joo, B., & Shim, J. (2010). Psychological empowerment and organizational commitment: the moderating effect of organizational learning culture. Human Resource Development International, 13(4), 425–441.
-  Karen Yuan, W., & D.N. (2009). Procedural justice, participation and power distance: Information sharing in Chinese firms. Management Research Review, 33(1), 66-78.
-  Killen, C., & Hunt, R. (2002). Strategic Alliances for World Competitvensess.    Journal of Technology Management, 24, 79-85.
-  Korsgaard, M.A., Schweiger, D., & Sapienza, H. (1995). Building commitment, attachment, and trust in strategic decision making teams: The role of procedural justice.  Academy of Management Journal, 38, 60-84.
-  Kuppelwieser, V.G., Grafrath, R., & Dziuk, A. (2011).A classification of Brand pride using trust and commitment. International Journal of Business and Social Science, 2(3), 36-45.
-  Lahteenmaki, S., & Mattila. M. (2001).Critical Aspects of rganization Learning Research and Proposal for its Measurement. British Journal of Management, 12, 113-129.
-  Marshall, E.M. (2000).Building Trust at the Speed of Change: The Power of the Relationship-Based Corporration, New York: AMACON.
-  McNeilly, K., & Ronald, E.G. (1991). The Moderating Effects of Gender and Performance on Job Satisfaction and Intentions to Leave in the Sales Force. Journal of Business Research, 22(3), 219-32.
-  Neefe. D.O. (2001).Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating traditional and non-traditional. Academic quality improvement project accreditation processes.
-  Niehoff, B.P., Moorman, R.H., & Organ, D.W. (1993). Treating employees fairly and organizational citizenship behavior: Sorting the effects ofjob satisfaction, organizational commitment and procedural justice.Employees Responsibilities and Rights Journal, 6, 209-225.
-  Rawlins, B.L. (2008). Measuring the Relationship between Organizational    Transparency and Employee Trust. Public Relations Journal, 2(2), 1-17.
-  Ryan, K.D., & Oestreich, D.K. (1998). Driving Fear Out of the Workplace: Creating the High-Trust, High-Performance Organization. SanFrancisco: Jossey-Bass.
-  Staub, R. (1994). Trust: The Taproot of Innovation. Executive Excellence, 11(11).
-  Yilmaz, L. (2011). Toward Multi-Level, Multi Theoretical Model Portfolios for Scientic Enterprise Workforce Dynamics, in the Special Issue on Simulating the Social Processes. The Journal of Articial Societies and Social Simulation, 14(4).