Relationship between brand characteristics and brand Loyalty in product of sport shoes

Document Type : Research Paper

Abstract

The purpose of this study was relationship between brand characteristics to brand Loyalty in product of sport shoes . Research method was descriptive-correlation. 305 customers of this product, complete questionnaires of this research. For data analysis, the Kolmogorov-Smirnov, one-sample t-test, Pearson correlation and multiple regression analysis were used. All data were analyzed with using the software spss at a significant level p≤0.05. Results showed that there is a significant relationship between brand satisfaction (r=0.52), brand trust (r=0.50), brand experience (r=0.57), Category fit of brand (r=0.60), Image fit of brand (r=0.40) and perceived value of brand (r=0.42) to brand loyalty. the logistic regression analysis showed that the overall Predictor variables could explain 45% of the variance of brand loyalty. According to the results of this study, suggest that programs of loyalty building of consumers to the brand, should be simple and functional, and attend evenly on all factors affecting of brand loyalty.

Keywords

Main Subjects


-         حیدرزاده، کوکب و غفارى، مهدی (1388). بررسى تأثیر شناخت نام ونشان تجارى و روابط نام و نشان تجارى بر رفتار خرید مشتریان. مجموعه مقالات کنفرانس بین‌المللی برند، ص. 143.
-         دهقانی سلطانی، مهدی؛ محمدی، اسفندیار؛ پوراشرف، یاسان‌اله؛ سایه‌میری، کورش و قهری شیرین‌آبادی، الهه (1392). رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری در تبیین اثر تجربه. اعتماد و وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند"، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 21: 101-118.
-         سلطان حسینی، محمد؛ نصر اصفهانی، داود (1390). تعیین سهم نسبی وفاداری به برنی از تداعی برند در بین هواداران لیگ برتر فوتبال ایران"، مجله مدیریت ورزشی، 9(4):62-78.
-         سید جوادین سیدرضا و شمس، راحیل (1386). عوامل تعیین‌کننده ارزش ویژه برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی (مدیریت) سال 7، شماره 23:73-96.
-         صفرزاده، حسین؛ یری، بهرام و آقا سید آقیا، ریحانیه (1392). بررسی تأثیر عوامل زمینه‌ای، وفاداری به برند و تغیر دادن برند بر روی تصمیم خرید مصرف‌کنندگان جوان. مجله مدیریت بازاریابی، 6(10): 65-94.
-         عبدی، کیوان و فریدون‌فر، صبرا (1388). بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان صنعت بانکداری. اولین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات بانکی.
-         علیزاده، ابوالفضل (1389). عوامل مؤثر بر وفادارى هواداران به برند باشگاه‌های پرطرفدار لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران. پایان‌نامه کارشناسى ارشد، دانشگاه تهران.
-         فیض، داود؛ فارسی‌زاده، حسین؛ دهقانی سلطانی، مهدی و قهری شیرین‌آبادی، الهه (1394)،" طراحی الگوی وفاداری برند در صنعت لاستیک: نقش تعدیل‌گر ارزش درک شده.  فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین،1(16):  183-200.
-         محمودی، احمد؛ گودرزی، محمودو سجادی، نصرا... (1394). بررسی تأثیر کیفیت خدمات و رضایتمندی بر وفاداری مشتریان در باشگاه‌های ورزشی (بدنسازی و ایروبیک). نشریه مدیریت ورزش، دوره 7، شماره 1: 31-51.
-          Agustin, C. Singh, Jagdip., (2005). "Curvilinear Effects of Consumer Loyalty Determinants in Relational Exchanges". Journal of Marketing Research. 8.
-          Abbasi, A. S., Akhter, W., Ali, I., & Hasan, A. (2011). "Factors affecting customer loyalty in Pakistan. African." Journal of Business Management. 5(4): 1167-1174.
-          Amine, A. (1998). "Consumers’ True Brand Loyalty: The Central Role of Commitment". Journal of Strategic Marketing. no. 6  : 305-319.
-          Babakus, E. & Mangold, W, (2012)  "Adapting the SERVQUAL Scale to Hospital Services: an Empirical Investigation,Health Services Research, 26(6(:767-786.
-          Bridges, S. Keller, K. Sood, S. (2012). "Communication Strategies for Brand Extensions: Enhancing Perceived Fit by Establishing Explanatory Links". Journal of Advertising.29(4):p. 1-11.
-          Boo S. Busser J. & Baloglu. (2009). "A model of customer-based brand equity and its application to multiple destinations". Journal of Tourism Management. 30(2( :219-230.
-          Chaudhuri, A. Holbrook, M. B. (2013). "the chain of effects from brand trust and brand affect to brand brand loyalty." Journal of Marketing. 65(2),p. 81-93.
-           Chen, S, (2010). "Strategic Management of E-Business" .John Wiley and Sons. NewYork,P. 5-7.
-          Chiou, sh. Shen, Chi, 2006. "The Effects of Satisfaction, Opportunism, and Asset Specificity On Consumers’ Loyalty Intention Toward Internet Portal Sites". International Journal Service Industry Management. vol.17(1(:7-22.
-          Dicova, H. (2004). "Effect of Consumer Perceptions of Brand Experience on The Web; Brand Familiarity Satisfaction and Brand Trust." Journal of Consumer Behavior. Vol.4, 6, p.438-452
-          Lau, M, Chang, M, Moon, K. Liu, W, (2006). "the brand loyalty of sportswear in hong kong." journal of textile and apparel,technology and management.volume5,issue1.
-          Leong, R. Michael, E. (2012). "A Study of the Influenceof Customer Loyalty on Sportswear Buying Behaviour of Malaysian Male Consumers". European Journal of SocialSciences. Vol.28, No.1, pp. 50-63.
-          Maehle, N. Shneor, R. (2010). "between brand and human personalities. On congruence ".Journal of Product & Brand Management. 19(1), p:44–53.
-          Shobri, N. D. M., Wahab, S., Ahmad, N. L., & bt‘Ain, N. R. N. (2012). "The Influence of Consumer Socialization on Brand Loyalty: Survey on Malaysian Fast Food Consumer". Procedia-Social and Behavioral Sciences. 65, 523-529.
-          Sahin, A. Zehir, C. & Kitapc, H. (2011). "The Effects of Brand Experiences, Trust and Satisfaction on Building Brand Loyalty." An Empirical Research On Global Brands, 7th International Strategic Management Conference.
-          Scally, R. (2008). "Upscale mix lifts image above the fray" Journal of Advertising Research. 5(8), p.34-52.
-          Thompson, F.M. &Newman, A. Liu, M, (2014). "The moderating effect of individual level collectivist values on brand loyalty." Journal of Business Research. 76(11),p: 2437-2446.
-          Usakli, A. & Baloglu, S. (2011). "Brand personality of tourist destinations: An application of selfcongruity theory".Tourism Management. 32,p: 114-127.
-          Yee, R. Yeung, A. & Edwin Cheng, T. (2009). "An empirical study of employee loyalty, service quality and firm performance in the service industry". International Journal of Production Economics. 56(12), p. 238-250.