Cultural Intelligence Components Analysis from the TV Program of Navad with an Emphasis on Sports Management

Document Type : Research Paper

Authors

1 Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) branch

2 Ph.D. Candidate of Cultural Sociology and Member of Young Researcher and Elites Club. Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

The main purpose of this research is the extract of components of cultural intelligence from the popular TV program of Navad. This research is a descriptive - combination study from the perspective of strategy and the route is content analysis and the aim is objective and also the data is collected by documentary sources, the time study and the time period of research is sectional. The study population included all episodes of Navad program that show by the TV of Islamic Republic of Iran in first half of 1393. The study results showed that the components of cultural intelligence from the theory of Ang and Van Dyne (2004) from the highest to the lowest frequency percent included behavioral component 33/61%, motivational component 31/4%, cognitive component 30/61% and metacognitive component 4/72%. Therefore, it is recommended to enhance these dimensions especially metacognitive component as an essential aspect for the formation of other dimensions, Part of the program should be devoted to the analysis of sports events with cultural intelligence perspective. Also, the promotion of aspects and the attention of cultural intelligence components by this popular program can have a positive effect on the view of sports managers, administrators and those involved in the field of sport.

Keywords

Main Subjects


-ابزری، مهدی. اعتباریان، اکبر. خانی، اعظم. (۱۳۸۹). تأثیر هوش فرهنگی بر اثربخشی گروهی (موردمطالعه: شرکت فولاد مبارکه اصفهان)، پژوهش‌نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره ۴: ۲۶-۴۱. 
- توسلی، غلامعباس. (1377). نظریههایجامعهشناسی محض. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها.
- پیربداغی، فاطمه. (1381). تحلیلمحتوا. مرکز تحقیقات و سنجش برنامه‌ای صداوسیما.
-حمیدی، مهرزاد. اندام، رضا. فیضی، سمیرا. (۱۳۹۲). بررسی ابعاد هوش فرهنگی نیروهای داوطلب در ورزش. مجله مدیریت ورزشی، دوره ۵ شماره ۳: ۵-۲۰.
-رحیم نیا، فریبرز؛ مرتضوی، سعید؛ دلارام، طوبی (۱۳۸۸). بررسی میزان تأثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه‌ای مدیران. نشریه علمی- پژوهشی مدیریت فردا، شماره 22: ۶۷-۸۰.
-رحیمی، محمد. کشتی دار، محمد. خوشبختی، جعفر. (۱۳۹۱). سنجش میزان هوش فرهنگی مدیران فدراسیون‌های منتخب در کشور و بررسی رابطه آن با سبک رهبری تحول‌آفرین. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره ۱۴: ۱۹۱-۲۰۸.  
-زمانی ، ابوالفضل. زمانی، مهدی. علی عباسی، منیره. (۱۳۹۲). جایگاه فرهنگ و نقش هوش فرهنگی در سفرهای کوهنوردی. سایت باشگاه کوهنوردی تهران http://www.tclcl.ir، 29/7/1393.  
-ساروخانی ،باقر. (1373). جامعهشناسیارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ اول.
-فیسک، جان. (1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی. ترجمه: مهدی قبرایی: دستان، چاپ اول.
-قاسمی، حمید. (1387). فعالیتهایرسانهایدر ورزش. تهران: بامداد کتاب.
-لیورمور، دیوید. (1390). رهبری باهوش فرهنگی، رمز جدید موفقیت. ترجمه: سوسن علائی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان).
-مشبکی، اصغر. تیزرو، علی. (1388). تأثیر هوش هیجانی و هوش فرهنگی بر موفقیت رهبران در کلاس جهانی. پژوهش‌های مدیریت، شماره سوم.
-معتمد جلالی، مژده. (۱۳۹۱). مقایسه هوش فرهنگی؛ هوش اجتماعی و هوش هیجانی در میان مشاغل مختلف. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور استان تهران.
-نادریان جهرمی، مسعود. (1391). مبانی جامعه‌شناسی در ورزش. تهران: بامداد کتاب. چاپ دوم.
-نوریان، م. (۱۳۸۷). کتاب راهنمای عملی تحلیل محتوای کتاب‌های درسی. انتشارات قطره.
-Ahmadi Seied, A., Safarzade, H., Hoozoori, M., and Dehnavi, F. (2013). The Role of Cultural Intelligence of Managers on employees’ conflict resolution ability, Social Cognition Vol. 2, No. 3, Spring & Summer: 116-132.
-Almran, J.I. and Punamaki, R. (2008). Relationship between gender, age, academic achievement, emotional intelligence, and coping styles in Bahraini adolescents. Individual Differences Research, 6(1): 104-119.
-Ang, S., Van Dyne, L. and Koh, C. (2004). The measurement of cultural intelligence. Paper presented at the 2004 Academy of Management Meetings Symposium on Cultural Intelligence in the 21st century New Orleans, LA.
-Ang, S., Van Dyne, L., and Koh, C. (2006). Personality correlates of the four factor model of cultural intelligence, Group and Organization Management (31).
-Ang, S. and Van Dvne, L. (2008). Handbook of cultural intelligence: theory, measurement and application, New York, N: Sharpe. 3-15.
-Chen Y; Tjosvold d. (2004). “Cross-cultural Leadership”, Journal of International Management, 54, pp. 54-49.
-Earley, P.C., and Ang, S. (2003). Cultural intelligence: individual interactions across cultures. Stanford, CA7 Stanford business books. 1-312.
-Earley, P.C. and Mosakowfski (2004). Cultural Intelligence, Harvard Business Review, October. 139-149.
-Faruk, Ş., Sait, G., and Onur, K. (2014). Cultural intelligence (CQ) in action: The effects of personality and international assignment on the development of CQ, International Journal of Intercultural Relations, Vol. 39, March 2014: 152-163.
-Huff, K. C., Song, P., and Gresch, E. B. (2014). Cultural intelligence, personality, and cross-cultural adjustment: A study of expatriates in Japan, International Journal of Intercultural Relations, Vol. 38, January 2014: 151-157.
-Prado, William H. (2006). The Relationship between Cultural Intelligence and Perceived Environmental Uncertainty, PhD Thesis, University of Phoenix.
-Tsai, T. and Lawrence, N. (2011). The relationship between cultural intelligence and cross-cultural adaptation of international students in Taiwan. International conference on management (ICM) Proceeding. Available at    http:// international conference. com.my/ proceeding/ icm2011_proceeding/ 044_373_icm2011_pg0569_0583_cultural_intelligence.pdf
-Van Dyne, L. (2005-2006) Cultural Intelligence (CQ) East Lansing: Michigan State University. Available at http://www.linnvandyne.com/cq.html, 2014/03/13.
-www.rasekhoo.net.flv. [2/2](8_90_full_13930624(.
-Yi-Chen, Sung. (2009)  A Study of the Relationship among Cultural Intelligence, Emotional Intelligence, Cultural Shock, and Cross-cultural Adjustment. Department of Business Administration, National Chung Hsing University Institutional Repository – NCHUIR. Available at http://nchuir.lib.nchu.edu.tw/?locale=en-US