2024-03-29T11:37:47Z
https://smms.basu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=253
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4628
1395
6
11
رابطه سبک رهبری و منابع قدرت مربیان با رضایتمندی بازیکنان والیبال
سردار
محمدی
مسعود
دولتی
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطهی سبک رهبری و منابع قدرت مربیان با رضایتمندی بازیکنان لیگ والیبال استان کردستان بود. تعداد 120 نفر از بازیکنان لیگ والیبال استان کردستان به عنوان نمونه انتخاب شدند(120=N ) و به پرسشنامههای استاندارد سبکهای رهبری مربیان (LSS)، قدرت در ورزش (PSQ)، رضایتمندی ورزشکاران (ASQ) پاسخ دادند.برای تعیین روایی صوری و محتوایی از نظرات متخصصین و پایایی درونی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ(پرسشنامه سبک رهبری 88/0= α، منابع قدرت 74/0= α و رضایتمندی 87/0= α ) استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان دادند بین سبک رهبری آموزش و تمرین(236/0=r)، سبک حمایت اجتماعی (421/0=r) و قدرت مبتنی بر تخصص (236/0=r) با رضایتمندی بازیکنان ارتباط مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که از میان سبکهای رهبری و منابع قدرت مربیان، تنها سبک حمایت اجتماعی (001/0 = P و 421/0 = )، پیشبینی کننده معنیدار رضایتمندی بازیکنان بود. با توجه به این نتایج انتظار میرود مربیان تخصص و دانش فنی خود را افزایش دهند و به شیوههای تمرینی خود همچون امری حیاتی توجه نمایند .
سبک رهبری
قدرت مبتنی بر تخصص
سبک حمایت اجتماعی
رضایتمندی
بازیکنان والیبال
2016
04
20
1
10
https://smms.basu.ac.ir/article_1607_eab17dad0aebe4237cf55545356e923d.pdf
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4628
1395
6
11
طراحی و ساخت ابزار سنجش اثربخشی کمیته ملی پاراالمپیک جمهوری اسلامی ایران با رویکرد ارزش های رقابتی
فرشته
کتبی
مهرزاد
حمیدی
محمد حسین
رضوی
نصرالله
سجادی
اثر بخشی سازمانی موضوعی اصلی در نظریه های سازمانی است و یکی از ملاک های ارزیابی عملکرد سازمانی به شمار می رود. هدف از این مطالعه، طراحی و ساخت ابزار سنجش اثربخشی کمیته ملی پاراالمپیک جمهوری اسلامی ایران با رویکرد ارزش های رقابتی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه ذینفعان کمیته ملی پاراالمپیک جمهوری اسلامی ایران (هیئت رئیسه و کارکنان این کمیته، فدراسیون جانبازان و معلولین، فدراسیون نابینایان و کم بینایان) در سال 1394 و کاروان فرهنگی ورزشی اعزامی به بازی های پاراالمپیک 2012 لندن بود. نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. پرسشنامۀ محقق ساختۀ اثربخشی در فرآیندی اکتشافی تنظیم شد و پس از استخراج متغیرها، تعدادی از متخصصان مدیریت ورزشی در مورد روایی صوری و محتوایی آن اظهار نظر کردند. 230پرسشنامه بین نمونه های تحقیق توزیع و در نهایت،207 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی 52 سوال در قالب هشت خرده مقیاس انعطاف پذیری (6 سوال)، منابع سازمانی (9 سوال)، بهره وری (6 سوال )، تعامل سازمانی (6 سوال)، ثبات سازمانی (9 سوال)، انسجام نیروی انسانی(5 سوال )،نیروی انسانی متخصص (7 سوال ) و هدف گذاری (5 سوال)شناسایی شدند.ثبات درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ(86/0r=) محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان میدهد پرسشنامۀ اثربخشی کمیته ملی پاراالمپیک جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد ارزش های رقابتی ابزار و چارچوب تئوریک مناسب سنجش اثربخشی سازمانی می باشد.
واژگان کلیدی: اثربخشی سازمانی
کمیته ملی پارالمپیک
رویکرد ارزش های رقابتی
2016
04
20
11
27
https://smms.basu.ac.ir/article_1608_46281ef6242b6bf8a0926cb60586d68e.pdf
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4628
1395
6
11
ارائه مدل علی روابط عدالت سازمانی و یادگیری سازمانی با ﺗﺄکید بر نقش واسطه ای اعتماد سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداره ورزش و جوانان استان فارس)
احمد
رستگار
محمد حسن
صیف
رویا
کامیاب کلانتری
سعید
طالبی
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطهای اعتماد سازمانی در رابطه ی بین عدالت سازمانی و یادگیری سازمانی به روش تحلیل مسیر میباشد. برای این منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده ۱۵۰ نفر از کارکنان اداره ورزش و جوانان استان فارس انتخاب و به پرسشنامههای متشکل از ابعادعدالت سازمانی، یادگیری سازمانی واعتماد سازمانی پاسخ دادند. نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد که رابطه ی عدالت سازمانی و یادگیری سازمانی، تحت ﺗﺄثیر ابعاد اعتماد سازمانی است. ابعاد(عدالت تعاملی، عدالت رویه ای و عدالت توزیعی)عدالت سازمانی بر یادگیری سازمانی دارای اثر غیرمستقیم و مثبت می باشند. نتایج همچنین نشان داد از میان ابعاد اعتماد سازمانی(شایستگی، یکپارچگی و حسن نیت) حسن نیت بیشترین اثر مستقیم و مثبت را بر روی یادگیری سازمانی دارد. از میان ابعاد عدالت سازمانی(عدالت تعاملی، عدالت رویه ای و عدالت توزیعی)عدالت تعاملی بیشترین اثر غیر مستقیم و مثبت را بر روی یادگیری سازمانی دارد. همچنین در بررسی مدل برازش شده پژوهش میبینیم که میزان واریانس تبیین شده یادگیری سازمانی، برابر با ٣٢/٠ میباشد.
عدالت سازمانی
یادگیری سازمانی
اعتماد سازمانی
2016
04
20
29
40
https://smms.basu.ac.ir/article_1609_6e3e017d293d8b01a0667a3895666832.pdf
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4628
1395
6
11
ارتباط بین مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان
ویدا
منصوری بروجنی
ناهید
اتقیا
مریم
مختاری دینانی
عباس
نظریان مادوانی
اثربخشی سازمانی به عنوان مهمترین هدف هر سازمان، مقصدی است که تمام تلاشهای سازمانی در راستای رسیدن به آن صورت میگیرد. بنابراین، هدف تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی وزارت ورزش و جوانان (430N=) بوده که از بین آنها 203 نفر با استناد به جدول کرجسی و مورگان و به شیوه تصادفی انتخاب شدند. به منظور سنجش اثربخشی سازمانی از پرسشنامه اثربخشی سازمانی هسو (2002) و به منظور سنجش مدیریت دانش از پرسشنامه مدیریت دانش پروبست و همکاران (2000) استفاده شد. همچنین، جهت تحلیل دادهها از آزمونهای شاپیروویلک، همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد مدیریت دانش با اثربخشی رابطه معناداری دارد (05/0p≤). بهعلاوه، مدیریت دانش قابلیت پیشبینی اثربخشی سازمانی را داشت. همچنین، بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون رگرسیون چندگانه، تمامی ابعاد مدیریت دانش در معادله رگرسیون وارد شده و در مجموع قادر به تبیین 35 درصد از واریانس اثربخشی سازمانی بودند و در بین این ابعاد، دو مولفه بکارگیری دانش و ثبت و ضبط دانش، به ترتیب بیشترین توان پیشبینی معنادار برای اثربخشی سازمانی را داشتند. با در نظر گرفتن نتایج بدست آمده، توجه به نحوه مدیریت دانش کارکنان در سازمان میتواند به عنوان مولفهای تاثیرگذار بر ارتقاء اثربخشی سازمانی مدنظر مدیران تمامی سازمانها و از جمله سازمانهای ورزشی قرار گیرد.
اثربخشی
دانش
ورزش
2016
04
20
41
50
https://smms.basu.ac.ir/article_1610_dea84d3279998d851e9717f413878d62.pdf
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4628
1395
6
11
تعیین رابطه بین سکوت سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی کارکنان اداره ورزش و جوانان استان همدان
غلامرضا
شعبانی بهار
اعظم
شریفی اسکندری
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطة بین سکوت سازمانی و تحلیلرفتگی شغلی کارکنان ادارة ورزش و جوانان استان همدان بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی ـ همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة کارکنان ادارة ورزش و جوانان استان همدان، (نفر)150 که برحسب جدول مورگان و کرجسی 108 نفر نمونه بهدست آمد. در این پژوهش از روشهای آماری کلموگروف- اسمیرونوف، همبستگی پیرسون،t مستقل، دوربین- واتسون و رگرسیون تکمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین سکوت سازمانی با تحلیلرفتگی شغلی و تمامی ابعاد آن رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. همچنین بین سکوت سازمانی زنان و مردان تفاوت معنیداری وجود نداشت، نتایج رگرسیون تک متغیره نشان داد که سکوت سازمانی توان تبیین تحلیلرفتگی شغلی را دارد. در واقع، پدیدهی سکوت سازمانی میتواند مانعی برای ابراز ایدهها و نظرات افراد در سازمان باشد و موجبات تحلیلرفتگی شغلی افراد را فراهم آورد. از این رو، شناسایی عوامل مؤثر بر آن و تلاش بهمنظور رفع آنها، میتواند شرایط ابراز عقاید، بیان ایدهها و ارائه نظرات کارکنان را تسهیل نموده، قدرت خلاقیت آنها را افزایش داده و بالطبع سازمانها با بهرهمندی از مشارکت فعالانه و آگاهانه کارکنان، مسیر رشد و تعالی و موفقیت خود را با سرعت بیشتری طی کنند.
سکوت سازمانی
سکوت کارکنان
تحلیلرفتگی شغلی
اداره ورزش و جوانان
2016
04
20
51
61
https://smms.basu.ac.ir/article_1611_9c34faca403c8af5c14939545f769906.pdf
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4628
1395
6
11
نقش میانجی گری خودکارآمدی در رابطه بین حمایت اجتماعی و مشارکت در فعالیت بدنی دانشجویان
مریم
آقاخانبابائی
سید امیر احمد
مظفری
حسین
پورسلطانی
هدف از این تحقیق، بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه بین حمایتاجتماعی و مشارکت در فعالیت بدنی دانشجویان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران تشکیل دادند. نمونه آماری تحقیق تعداد 349 نفر بودند که در شش ماه گذشته حداقل یک روز در هفته به فعالیت-های بدنی پرداخته بود و به صورت طبقهای در دسترس انتخاب شدند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامههای اطلاعات فردی، مشارکت در فعالیتهای بدنی(محقق ساخته) ، حمایت اجتماعی(سالیس و همکاران، 1987) و خودکارآمدی(شرر و همکاران، 1982) انجام شد. نتایج نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین حمایتاجتماعی و خودکارآمدی با مشارکت در فعالیت بدنی وجود داشت(73/0=r، 65/0=r، 01/0≥P). همچنین الگوی پژوهش از برازش لازم برخوردار بود و خودکارآمدی نقش میانجیگری در رابطه بین حمایت اجتماعی با مشارکت در فعالیت بدنی ایفا کرد. با توجه به اینکه متغیرهای تحقیق عواملی بودند که قادر به افزایش مشارکت در فعالیت بدنی دانشجویان بودند توصیه میشود که مدیران و مسئولین ورزشی دانشگاه، تدابیر و اقدامات لازم به منظور افزایش حمایت اجتماعی و خودکارآمدی دانشجویان را به عمل آورند که در نهایت منجر به افزایش مشارکت آنها در فعالیت بدنی گردد.
"حمایت اجتماعی"
" حمایت خانواده"
"حمایت دوستان"
"خودکارآمدی"
"مشارکت در فعالیت بدنی"
2016
04
20
63
71
https://smms.basu.ac.ir/article_1612_a9af272f7b50808e20d6059204231288.pdf
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4628
1395
6
11
موانع رقابت پذیری کالاهای داخلی با نمونه های خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران
محمد حسین
یوسفی زرندی
اسماعیل
شریفیان
کوروش
قهرمان تبریزی
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع رقابت پذیری کالاهای داخلی در مقایسه با نمونه های خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران در سال 1392 اجرا گردید. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر 15 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی و صنعتی بررسی و پایایی درونی آن با اجرای مطالعه راهنما برروی 30 نفر و با استفاده از آلفای کرونباخ 84/0 مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران واحدهای تولیدی ورزشی که شامل 220 واحد تولیدی بود. اطلاعات مربوط به این واحدها به صورت ترکیبی از کتاب بانک اطلاعات صنعت ورزش کشور و وب گاه وزارت صنعت، معدن استخراج گردید. نمونه آماری تحقیق شامل160 شرکت از جامعه فوق الذکر بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آنالیزواریانس مکرر و از نرم افزار آماری SPSS21 در سطح معنیداری 05/0> p استفاده شد.یافتههای تحقیق نشان داد که بین موانع رقابت پذیری ( درون بخشی، فرابخشی داخلی، فرابخشی خارجی ) با کالاهای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران اختلاف معنی داری وجود دارد. لذا با توجه به موانع موجود بر سر راه تولید لازم است که سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کلان کشور با همراهی بخش خصوصی بسترهای لازم در جهت بهبود فرایند تولید و سرمایهگذاری را فراهم نموده و با رفع مشکلات و موانع تولید راه را برای یک اقتصاد پویا هموار نمایند.
رقابت پذیری
موانع
صنعت ورزش
کالاهای ورزشی
ایران
2016
04
20
73
83
https://smms.basu.ac.ir/article_1613_99a1bb0988389782debe279ad74fc259.pdf
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4628
1395
6
11
تحلیل کارآیی و اولویت بندی اداره های ورزش و جوانان استان لرستان با استفاده از تحلیل پوششی داده ها(DEA)
رضا
صابونچی
سید محمد
موسوی
ر این پژوهش که از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تحلیلی میباشد، به بررسی کارایی و اولویت-بندی ادارههای ورزش و جوانان استان لرستان با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها پرداخته شده است. جامعه آماری شامل 9 اداره ورزش و جوانان استان لرستان و ابزار جمعآوری پرسشنامه محقق ساخته بوده است. در تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل پوششی دادهها (DEA)، TOPSIS و نرم افزار DEA Excel Solver استفاده شده است. به منظور ارزیابی همه جانبه از عملکرد ادارات، شاخصهای ورودی و خروجی به تفکیک حوزه ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، آموزش و عمران تعیین گردیدهاند. مدل DEA منتخب در این پژوهش، با فرض بازده متغیر نسبت به مقیاس، مدل BCC خروجی محور بوده است. در روند پژوهش، پس از محاسبه میزان کارایی ادارههای کارا و ناکارا تعیین و نوع بازده به مقیاس هر اداره، مجموعههای مرجع محاسبه شد. سپس ادارهها با استفاده از روش رتبه-بندی DEA و TOPSIS به تفکیک رویکردها رتبهبندی شدند. به منظور یکپارچهسازی چهار رتبه بدست آمده از چهار حوزه، از روش میانگین رتبهها استفاده گردیده است. بیشترین امتیاز کارایی اداره-های ورزش و جوانان مربوط به حوزه ورزش قهرمانی و کمترین میانگین امتیاز کارایی مربوط به حوزه-های عمران و ورزش همگانی بوده است.
ورزش"
رتبه بندی"
کارایی"
تحلیل پوششی داده ها
2016
04
20
85
97
https://smms.basu.ac.ir/article_1614_50ef0c4582dfa26fad0dfe60b9e9e0a1.pdf