TY - JOUR ID - 18 TI - تأثیر دوستان، موقعیت اجتماعی و خانواده بر انگیزش جذب تماشاگران به مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران JO - پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی JA - SMMS LA - fa SN - 2345-4628 AU - تجاری, فرشاد AU - ترک فر, احمد AD - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مر کزی AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 2 SP - 79 EP - 88 KW - دوستان KW - موقعیت اجتماعی KW - انگیزش KW - تماشاگران KW - فوتبال KW - معادله ساختاری DO - N2 - امروزه، ورزش فوتبال پدیده­ای است که یک بعد آن به مسائل اقتصادی مرتبط بوده و می­تواند یک منبع درآمدی برای باشگاه­ها گردد. مطالعة حاضر به بررسی تأثیر عوامل دوستان، موقعیت اجتماعی و خانواده بر ایجاد انگیزه تماشاگران برای حضور در مسابقات لیگ برتر ایران پرداخته است. 1067 نفر تماشاگر به روش نمونه برداری طبقه­ای در دو مرحلة پرسشنامة محقق ساخته را بعد از تأیید اعتبار صوری توسط صاحبنظران و تعیین پایایی آن در یک مطالعه آزمایشی از طریق آلفای کرونباخ (72/0) به صورت داوطلبانه تکمیل کردند. پرسشنامه شامل 47 سؤال بسته است که بر اساس الگوی رفتار مصرف کننده هاوکینز تنظیم شده است. اعتبار صوری یافته­های مدل معادله ساختاری نشان داد که عامل فعالیت­های دوستان هم به صورت مستقیم و نیز با عوامل واسطه­ای دیگر بیشترین اثر گذاری را در جذب تماشاگران به مسابقات دارد و در مقابل غرور اجتماعی کمترین عامل تأثیرگذار است. به طور کلی، نتایج نشان داد به دلیل بافت عمیق فرهنگی جامعه عواملی همچون خانواده و روابط دوستانه در گروه­های سنی مختلف نقش مهمی در جذب تماشاگران در ایران دارد که نیاز به توجه و برنامه ریزی جامع و دقیق­تری برای جذب آنان به مسابقات است. همچنین، عامل غرور اجتماعی که نقش بسیار کم رنگی در جذب تماشاگران در کشور ما دارد، به دلیل اهمیت و ارزش تعصبات و معیارهای ملی در حضور افراد در مسابقات ورزشی باید تقویت گردد. UR - https://smms.basu.ac.ir/article_18.html L1 - https://smms.basu.ac.ir/article_18_ba75d2dcaccd4b03b9012d8221e8dbce.pdf ER -