دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4636
7
14
2017
12
22
بررسی آمادگی استراتژیک در معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش
1
16
FA
محسن
وحدانی
0000-0002-8747-1475
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی/دانشگاه تهران
mohsen.vahdani@gmail.com
مهرزاد
حمیدی
دانشیار مدیریت ورزشی/ دانشگاه تهران
meh_hamidi@yahoo.com
محمد
خبیری
دانشیار مدیریت ورزشی/ دانشگاه تهران
mkhabiri@ut.ac.ir
ابراهیم
علیدوست
استادیار مدیریت ورزشی/ دانشگاه تهران
e.alidoust@ut.ac.ir
10.22084/smms.2017.10518.1866
هدف از این تحقیق بررسی آمادگی استراتژیک معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است. روش تحقیق آمیخته و توصیفی-پیمایشی است. در بخش کیفی مشارکت کنندگان شامل 16نفر از اساتید دانشگاه بودند که برای تعیین مولفه های اصلی پرسشنامه از آنان مصاحبه بعمل آمد. نمونه آماری در بخش کمی نیز شامل 145 نفر از مدیران و کارکنان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سطوح ستاد و استان بودند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته ای (96/0 = α) با 43 گویه بود که آمادگی استراتژیک سازمان را در سه بعد منابع انسانی، عوامل سازمانی و رهبری و مدیریت ارزیابی میکند. دادههای پژوهش با بهره گیری از آزمون های آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی تحلیل عاملی تاییدی و تی تک نمونه ای و با استفاده از نرم افزارهای اطلس-تی، لیزرل و اس پی اس اس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که الگوی آمادگی استراتژیک در سازمان های ورزشی در 3بعد اصلی منابع انسانی، رهبری و مدیریت و عوامل سازمانی استوار است که شاخص های مدل از برازش مناسب و معنیداری برخوردار بودند (08/0 RMSEA=98/0 CFI=99/0NNFI=). همچنین آمادگی معاونت تربیت بدنی و سلامت در تمامی عوامل انسانی ، بعد رهبری و مدیریت عوامل سازمانی در حد قابل قبول بود. در نهایت باید اذعان داشت فراهم سازی بسترهای لازم برای ایجاد آمادگی بیشتر در سازمان می تواند نقش حیاتی در پیاده سازی استراتژی های سازمان داشته باشد.
منابع انسانی,فاکتورهای سازمانی,رهبری و مدیریت,آمادگی استراتژیک,معاونت تربیت بدنی و سلامت
https://smms.basu.ac.ir/article_2190.html
https://smms.basu.ac.ir/article_2190_44d77c98d1201cba8330943c31a82f11.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4636
7
14
2017
12
22
راهکارهای توسعه اخلاق جوانمردی در بین ورزشکاران بخش قهرمانی استان همدان
17
27
FA
نصراله
عرفانی
0000-0002-6321-8491
استادیار دانشگاه پیام نور همدان
erfani@pnu.ac.ir
علی
پارساجو
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
parsajuali@gmail.com
10.22084/smms.2018.11437.1924
چکیده<br /> هدف این تحقیق شناسایی راهکارهای توسعه اخلاق جوانمردی در بین ورزشکاران بخش قهرمانی استان همدان بود. روش تحقیق زمینهیابی بود. جامعه آماری شامل مربیان و داوران فعال در بخش ورزش قهرمانی هیئتهای ورزشی، ورزشکاران بخش قهرمانی، مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان، روسا و نواب رئیس بانوان هیئتهای ورزشی، مسئولین سالن-ها و اماکن ورزشی برگزار کننده مسابقات ورزش قهرمانی، متخصصان و اساتید امر، و تماشاگران مسابقات ورزشی در استان همدان، در سال 1394 به تعداد 719 نفر بودند و حجم نمونه بر مبنای حجم جامعه به وسیله فرمول کوکران، 186 نفر مشخص شد که به صورت طبقهای تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامة محقق ساخته بود که به روش دلفی، طراحی و روایی صوری آن به تایید متخصصین رسید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری از جدول، نمودار، شاخصهای مرکزی و پراکندگی، بررسی مقادیر پرت و انتهایی و برای وارسی نرمال بودن توزیع دادهها در جامـعه آماری از p-p plot استفاده شد و سپس از آزمونهای آماری تی تک نمونهای، تی دو نمونهای همبسته، با استفاده از نرمافزر SPSS استفاده گردید. یافتهها نشان دادند، وضعیت موجود در تمامی مولفههای رفتاری (شناختی، عاطفی و حرکتی) بنجامین بلوم، مورد رضایت شرکتکنندگان نبوده و راهکارهایی از جمله، تدوین مرامنامه اخلاقی، ترویج فرهنگ پهلوانی و ارریابی قهرمانان در زمینه اخلاق جوانمردی و ... پیشنهاد میشود.
"ورزش قهرمانی","اخلاق جوانمردی","اداره ورزش و جوانان"
https://smms.basu.ac.ir/article_2191.html
https://smms.basu.ac.ir/article_2191_90f6836fe9ccf80af1fea667df75ef00.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4636
7
14
2017
12
22
مدل رفتار مصرف کننده ورزش همگانی
29
41
FA
خاطره
جماعت
دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی همدان
khaterehjamaat@yahoo.com
غلامرضا
شعبانی بهار
استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی
shabani1345@gmail.com
محمود
گودرزی
استاد دانشگاه تهران
mgoodarz@ut.ac.ir
حبیب
هنری
honari_h@yahoo.com
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
honari_h@yahoo.com
10.22084/smms.2018.13908.2070
هدف از تحقیق حاضر بررسی رفتار مصرف کننده ورزش همگانی بر اساس مدل سیستماتیک رفتار مصرف کننده می باشد. پژوهش حاضر از انواع تحقیقات کاربردی میباشد و جامعه آماری تحقیق نخبگان ورزش همگانی می باشند که با استفاده از جدول مورگان و نمونهگیری تصادفی 321 نفر از آنها مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از 4 پرسشنامۀ پژوهشگرساخته استفاده شد که آمیخته بازاریابی، عوامل محیطی، عوامل روانشناختی و رفتارهای مصرف ورزش همگانی را بررسی میکرد. مدل مفهومی تحقیق با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها نشان داد که آمیخته بازاریابی، عوامل روانشناختی و عوامل محیطی تاثیر مثبت معناداری بر رفتار مصرف ورزش همگانی دارند، اما در این میان عوامل محیطی و سپس عوامل روانشناختی دارای بیشترین تاثیر می باشند و نقش واسطه ای متغیر عوامل روانشناختی تایید می شود. بنابراین نتایج تحقیق بیانگر این واقعیت است که مدیران ورزش همگانی برای رسیدن به بیشترین مشارکت در ورزش همگانی باید آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، مکان، ترفیع) و عوامل محیطی (عوامل مدیریتی-محیطی، فرهنگی، اجتماعی اقتصادی) را به عنوان عوامل بیرونی در کنار عوامل روانشناختی (فردی، میان فردی، ساختاری) مدنظر قرار دهند.
رفتار مصرفکنندۀ ورزش همگانی,آمیخته بازاریابی,عوامل محیطی,عوامل روانشناختی
https://smms.basu.ac.ir/article_2192.html
https://smms.basu.ac.ir/article_2192_616d90c2561a67218dbc4f42c8435190.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4636
7
14
2017
12
22
رابطه سرمایه اقتصادی و اهداف پیشرفت با موفقیت ورزشی کشتی گیران آزاد و فرنگی تیم ملی جوانان
43
52
FA
امین
رحیمی پردنجانی
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
aminrahimi.4mb@gmail.com
مصطفی
رشیدی نیا
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
rashidiniamostafa100@yahoo.com
بهمن
میرزایی
استاد فیزولوژی ورزشی دانشگاه گیلان
bmirzaei2000@yahoo.com
10.22084/smms.2018.14412.2088
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سرمایه اقتصادی و اهداف پیشرفت با موفقیت ورزشی کشتیگیران آزاد و فرنگی تیم ملی جوانان بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری کلیه کشتی گیران آزاد و فرنگی تیم ملی جوانان بودند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، ۳۳ نفر به عنوان نمونه آماری به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار تحقیق شامل، پرسشنامه سرمایه اقتصادی سفیری و آراسته (1386)، اهداف پیشرفت کنروی و همکاران (2003) و موفقیت ورزشی موسوی و واعظ موسوی (1392) بود که روایی پرسشنامهها توسط متخصصان و ضریب پایایی آن به ترتیب ۷۲/0، ۷۰/0 و ۹۳/0 مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار PLS3 استفاده شد. یافتهها نشان داد بین اهداف پیشرفت و موفقیت ورزشی رابطه معنیداری وجود دارد(3.196 t=)، اما بین سرمایه اقتصادی و موفقیت ورزشی کشتیگیران در مدل مفهومی رابطه معنیداری مشاهده نشد(1.446 t=). نتیجه گیری می شود در موفقیت ورزشی ورزشکاران نخبه کشتی داشتن هدف پیشرفت نقش تعیین کننده ای دارد و سرمایه اقتصادی عامل اصلی و کافی در موفقیت ورزشی آنها نیست. پیشنهاد میشود مربیان و روانشناسان تیم به جنبه های پیشرفت گرایی و ایجاد هدف در ورزشکاران توجه جدی داشته باشند.
اهداف پیشرفت,تیم ملی کشتی,سرمایه اقتصادی,موفقیت ورزشی
https://smms.basu.ac.ir/article_2193.html
https://smms.basu.ac.ir/article_2193_e66e6af8c047391640c0d17c32be366f.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4636
7
14
2017
12
22
عوامل درون سازمانی اثرگذار بر کارآفرینی سازمانهای ورزشی: یک فراتحلیل
53
64
FA
فریده
شریفی فر
0000-0002-2691-0921
استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
f_sharififar@hotmail.com
فریبا
محمدیان
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
faribamohamadian47@gmail.com
10.22084/smms.2018.14757.2105
هدف این پژوهش، بررسی عوامل درون سازمانی اثرگذار بر کارآفرینی سازمانهای ورزشی ایران بود. کارآفرینی سازمانی به یکی از راهکارهای قابل توجه مدیران برای ارتقای منابع سازمانی تبدیل شده است. بنابراین مطالعات تلفیقی و ترکیبی از نتایج پژوهش های انجام شده در زمینه کارآفرینی سازمانی، می تواند رویکرد جدیدی برای شناسایی راهکارهای جامع، فرا روی پژوهشگران قرار دهد. جامعه آماری پژوهش تمامی پژوهش های انجام یافته در رابطه با کارآفرینی سازمانی در سازمان های ورزشی طی ده سال گذشته (از سال 1383 تاکنون) بود. در این پژوهش با به کارگیری روش فراتحلیل و با استفاده از نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2)، ضرایب همبستگی و نمونه های آماری تحقیقات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که اندازه اثر متغیرهای خلاقیت و جو سازمانی در حد متوسط و ساختار سازمانی، مدیریت و فرهنگ سازمانی در حد کم و ضعیف بوده است. در تبیین این نتایج میتوان گفت توجه به کارآفرینی امری پویا بوده، نیازمند چیدمان مناسبی از عوامل، چون نیروی انسانی خلاق، فرایندها و زیربنای ساختاری سازمان است.
"کارآفرینی سازمانی"," عوامل درون سازمانی","فراتحلیل","سازمان های ورزشی"
https://smms.basu.ac.ir/article_2194.html
https://smms.basu.ac.ir/article_2194_ec11532f7cc1aa08cea4a05f3f36013f.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4636
7
14
2017
12
22
ارایه مدل پیش بینی حضورمجدد تماشاگران در مسابقات فوتبال
65
78
FA
حامد
عبدی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
h1abdi@gmail.com
عبدالرحمان
مهدی پور
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
mehdipour.rah@gmail.com
امین
خطیبی
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
a-khatibi@scu.ac.ir
سید حسین
مرعشیان
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
hmarashian@scu.ac.ir
10.22084/smms.2017.15010.2123
تماشاگران همواره یکی از ابعاد اصلی مسابقات فوتبال بوده و انجام مسابقات بدون حضور آن ها چندان اهمیتی ندارد؛ لذا پیش بینی حضورمجدد آن ها در مسابقات فوتبال، مسأله اصلی تحقیق بود. روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه تماشاگران مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 96-1395 بودند که بصورت تصادفی، تعداد 507 نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه در مقیاس لیکرت بود. نتیجه تحقیق، ارایه مدل مناسب پیش بینی حضورمجدد تماشاگران در مسابقات فوتبال بود که مشخص شد خدمات ارایه شده بر رضایت مندی تماشاگران تأثیر می گذارد و رضایت مندی نیز توسط متغیرهای میانجی: تصویرذهنی، تعهداحساسی، تعهدحسابگرانه و وفاداری بر حضورمجدد آن ها تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر، براساس مدل، 27 شاخص از طریق شش عامل می توانند بر حضورمجدد تماشاگران تأثیرگذار باشند و این متغیر را پیش بینی کنند. با توجه به نقش محوری متغیر خدمات ارایه شده پیشنهاد می گردد که خدمات ارایه شده در ورزشگاه ها بهبود یابد تا رضایت مندی، وفاداری و حضورمجدد تماشاگران افزایش یابد.
مسابقات فوتبال,حضورمجدد,تماشاگران,رضایت مندی,وفاداری
https://smms.basu.ac.ir/article_2195.html
https://smms.basu.ac.ir/article_2195_e12ea0a39c8b4fb0d11ce3afce1297d4.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
2345-4628
2345-4636
7
14
2017
12
22
تحلیل محیطی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در حوزه ورزش
79
91
FA
مصطفی
مقدس
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران
mostafa.moghadas1362@gmail.com
فرزام
فرزان
دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران
farzamfarzan@yahoo.com
حمید
قاسمی
دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
ghasemione@yahoo.com
10.22084/smms.2018.15606.2155
هدف تحقیق تحلیل محیطی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در حوزه ورزش بود. روش انجام تحقیق به شکل آمیخته متوالی- اکتشافی بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل متخصصان، برنامهسازان و مدیران حوزه ورزش سازمان صداوسیما بود که عضو شورای تخصصی ورزش سازمان بودند که تعداد آنها 9 نفر بوده است. در بخش کمی که شامل اعضای هیئت علمی علوم ورزشی، فعالان حوزه ورزش و فعالان حوزه صداوسیما بوده است تعداد 60 نفر به شکل نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب گردیده بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند بود که نتایج برگرفته از این مصاحبه در غالب یک پرسشنامه در بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت که روایی آن توسط 11 نفر از متخصصان رسانه و ورزش مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن در بخش قوتها (85/0)، ضعفها (94/0)، فرصتها (89/0) و در تهدیدات (7/0) محاسبه گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی و آزمون میانگین برای اولویتبندی گویهها در نرمافزارهای spss22 و SmartPls3 استفاده گردید. نتایج این تحقیق نشان میدهد که مهم-ترین نقطه قوت سازمان صداوسیما، سرعت بالای انتشار اخبار در حوزه ورزش بود، مهمترین نقطه ضعفی که سازمان با آن روبرو است، همسو نبودن فارغالتحصیلان دانشگاه صداوسیما با حوزه برنامهسازی ورزشی است. مهمترین فرصت پیش روی سازمان صداوسیما در حوزه ورزش، نسل جوان علاقهمند به حوزه ورزش بوده و تعدد شبکههای ماهوارهای خارجی و دسترسی آسان در جامعه، جز اصلیترین تهدید پیش روی صداوسیما در حوزه ورزش بود.
تحلیل محیطی,صداوسیما,ورزش,روش آمیخته,تحلیل عاملی تأییدی
https://smms.basu.ac.ir/article_2196.html
https://smms.basu.ac.ir/article_2196_6ddfa6b05cabfe76f6f901f7ecd95c99.pdf