%0 Journal Article %T ارائه مدل مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران %J پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2345-4628 %A مسلمان حقیقی, احمد %A محمدی, نصرالله %A امامی, فرشاد %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 10 %N 20 %P 149-164 %! ارائه مدل مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران %K مدیریت هواداران %K باشگاه های بسکتبال %K معادلات ساختاری %R 10.22084/smms.2020.22253.2656 %X هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل مدیریت هواداران باشگاه‌های بسکتبال ایران بود. رویکرد تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) به روش اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل نخبگان آگاه به ادبیات پژوهش بود. در بخش کمی نیز شامل مدیران فدراسیون بسکتبال، متخصصین مدیریت ورزشی، مربیان و بازیکنان لیگ برتر، هواداران باشگاه‌های ورزشی بسکتبال ایران بود. در بخش کیفی با 14 نفر از افراد جامعه کیفی، تا دست‌یابی به اشباع نظری مصاحبه نیمه ‌ساختار‌یافته انجام شد. در بخش کمی نیز با توجه به اینکه بین 5 تا 10 نمونه برای هر سؤال مورد نیاز است تعداد 428 نفر به‌عنوان حجم نمونه به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی در نظر گرفته شد. ابزار اندازه‌گیری پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه‌ای 63 سؤالی برگرفته از مصاحبه بود. برای روانسنجی سازه­های تحقیق از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. به منظور اطمینان از روایی سازه و تأیید عامل­ های شناسایی شده در مرحله قبل (تحلیل عامل اکتشافی)، عامل­ها با استفاده از آزمون تحلیل عامل تأییدی به روش مربعات جزئی استفاده شد. همچنین برای بررسی مدل مفهومی تحقیق از تحلیل مسیر با استفاده مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. شاخص برازش مدل 42/0 GOF=گزارش شد و نتایج نشان داد که 9 عامل امکانات رفاهی، کانون هواداران، ایمنی و امنیت، فرهنگی و اجتماعی، فناوری اطلاعات، طراحی و جذابیت فضای ورزشگاه، بازاریابی، روابط عمومی، ارزیابی بر مدیریت هواداران باشگاه‌های بسکتبال ایران تأثیر دارد. %U https://smms.basu.ac.ir/article_3768_a06666cbf9d20590f7d9bb18de9ee889.pdf