@article { author = {Ghafouri, Farzad and Andam, Reza and Montazeri, Amir and Feizi, Samira}, title = {Motivation and commitment of sport event volunteers}, journal = {Contemporary Studies On Sport Management}, volume = {2}, number = {3}, pages = {105-116}, year = {2012}, publisher = {Bu Ali sina University}, issn = {2345-4628}, eissn = {2345-4636}, doi = {}, abstract = {Recruitment of sport event volunteers is one of the important challenges for sport event managers, so most of studies to be focused on relationship between motivations and volunteer recruitment management. Therefore, the Purpose of this study was to assess motivations and organizational commitment of sport event volunteers to recruitment and retention of volunteers. The method applied in this research was descriptive – correlation. The statistical population consisted of  Sport Volunteers at the 10th Iranian Universities Sport Olympiad in Summer 2010.Because of low statistical population as the sample population was considered (N=n).The research instruments were the “demographic questionnaire” and “sport volunteer motivations questionnaire” (Andam et al,2009) comprised 37 items and “organizational commitment questionnaire”(Allen and Meyer,1997) comprised 18 items. The content and face validity of the questionnaire was confirmed by expert university panel. Cronbach’s alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaires in pilot study. The reliability of sport volunteer motivations questionnaire and organizational commitment questionnaire were 0.912 and 0.917 respectively. Method of data analysis and research, descriptive statistics and inferential statistics to used SPSS software package was helping. Because the distribution of variables weren’t normal, the research hypothesizes were analyzed by Spearman correlation and Friedman test. The result showed that purposive factor was the most important motivation (4.02±0.57), and material factor was the least important volunteer motivation (3.02±0.75), and also normative commitment and continuance commitment were the most important and the least important volunteer commitment respectively. Furthermore, there was significant correlation between most of motivational and commitment factors (p<0.05). This study suggested that sport events managers to performed better recruitment and retention strategies must to pay attention to priority of motivational and organizational commitment factors, and to designed themselves activity to consideration of relationship between these factors.}, keywords = {event volunteers,recruitment,retention,motivations,commitment}, title_fa = {انگیزش و تعهد داوطلبان ورزشی رویدادی}, abstract_fa = {یکی از چالش ­های مهم سازمان­دهندگان رویدادهای ورزشی، حفظ و نگهداری داوطلبانی است که در رویدادهای ورزشی فعالیت می­ کنند. بر این اساس، بیشتر مطالعات در حیطۀ مدیریت داوطلبان ورزشی بر ارتباط میان انگیزه و مدیریت جذب و نگهداری افراد داوطلب متمرکز شده است؛ لذا هدف از این مطالعه، بررسی انگیزش و تعهد سازمانی داوطلبان رویدادی در ورزش به­ منظور جذب و نگهداری نیروهای داوطلب رویدادی است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ نیروهای داوطلب شرکت­ کننده در دهمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه­ های سراسر کشور بودند. به ­دلیل پایین بودن حجم جامعۀ آماری، نمونه به­ صورت تمام­ شمار به ­دست آمد که در حقیقت نمونه برابر جامعه است؛ براین اساس، تعداد 120 نفر به ­عنوان نمونۀ آماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه انگیزش داوطلبان (اندام و همکاران، 1387) با 37 سؤال و پرسشنامه سنجش تعهد سازمانی (آلن و می­یر،1997) با 18 سؤال جمع­ آوری گردید.روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ­ها توسط گروهی از استادان صاحب ­نظر دانشگاهی تأیید شد و در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ مقدار پایایی برای پرسشنامه­ های انگیزش و تعهد سازمانی به ترتیب 912/0 و 917/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به اینکه توزیع داده­ ها نرمال نبود، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون فریدمن استفاده گردید. یافته­ های تحقیق نشان داد، بیشترین میزان انگیزه به عامل هدفمندی (57/0± 02/4) و کم­ترین میزان انگیزه به عامل مادی اختصاص داشت (75/0± 02/3)؛ و نیز بیشترین و کم­ترین میزان تعهد به ترتیب به تعهد هنجاری و تعهد مستمر اختصاص داشت. همچنین بین اغلب ابعاد انگیزشی با ابعاد تعهد داوطلبان ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد (05/0p<). بنابراین، مدیران رویدادهای ورزشی برای ایجاد و اجرای هر چه بهتر استراتژی ­های جذب، حفظ و نگهداری نیروهای داوطلب، باید به اولویت عوامل انگیزشی و تعهد سازمانی نیروهای داوطلب توجه ویژه­ای داشته باشند و میزان ارتباط موجود بین این عوامل را در طراحی فعالیت­ های خود مد­نظر قرار دهند.}, keywords_fa = {رویداد ورزشی,جذب و نگهداری,انگیزش,تعهد,داوطلب}, url = {https://smms.basu.ac.ir/article_90.html}, eprint = {https://smms.basu.ac.ir/article_90_b1b44c829bf85ad290b4256f7c1e20c6.pdf} }