@article { author = {MAHMOODIN, ABED and Sadeghi Boruojerdi, Saeed and Naroee, Mohammad and Ebrahim Fage Mahmoud, Ako}, title = {The role of team identification on football fans intentions to attendance mediated by attendance constraints (Study of Esteghlal Tehran Football Club)}, journal = {Contemporary Studies On Sport Management}, volume = {11}, number = {21}, pages = {35-49}, year = {2021}, publisher = {Bu Ali sina University}, issn = {2345-4628}, eissn = {2345-4636}, doi = {10.22084/smms.2020.20492.2482}, abstract = {Purpose of this study was to definition the role of team identification on football fans intentions to attendance mediated by attendance constraints conducted on Esteghlal Tehran Football Club. The research method in this study is descriptive - correlation and SEM was applied to survey the research hypothesis. The number of 550 fans of Esteghlal and team were selected as the research. In order to measure the research variables including attendance constraints, team identification, and intentions to attendance, the questionnaires of Rocha and Fleury (2017) were applied. The validity and accuracy of the questionnaires confirmed by the experts and the reliability of the test questions were confirmed via Cronbach’s alpha test. The results illistrate that team identification with a coefficient of -0.41 impact attendance constraints and with a coefficient of 0.66 impact fans intentions to attendance. On the other hand, attendance constraints with a coefficient of -0.83 impact fans’ intentions to attendance. According to the results of the present study, two things are suggested. On the on hand, by developing and reinforcing fans’ team identification, reduce their perception of constrains to attend in stadiums. On the other hand, by solving and facilitating constrains help fans intention to attend in stadiums}, keywords = {Fans,football,Intentions to attendance,constraints,Team identification}, title_fa = {نقش هویت تیمی در قصد حضور تماشاگران فوتبال با میانجی گری محدودیت های حضور (مطالعه موردی: باشگاه استقلال تهران)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش هویت تیمی در قصد حضور تماشاگران فوتبال با میانجیگری محدودیت‌های حضور در تیم استقلال تهران انجام گرفت. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی بود و معادلات ساختاری جهت بررسی فرضیات تحقیق به‌کارگرفته شد. 550 نفر از هواداران تیم استقلال به‌عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. به‌منظور اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق که شامل: محدودیت‌های حضور، هویت تیمی و قصد حضور تماشاگران بودند، پرسشنامه‌های روچا و فلوری (2017) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها به‌وسیله اساتید مجرب و همسانی درونی آنها از طریق آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته‌ها نشان دادند که هویت تیمی با ضریب 41/0- بر محدودیت‌های حضور و با ضریب 66/0 بر قصد حضور تأثیر می‌گذارد. از طرف دیگر، محدودیت‌های حضور با ضریب 83/0- بر قصد حضور تماشاگران تأثیر می‌گذارد. به‌طور کلی و بر اساس نتایج تحقیق حاضر، برای افزایش تعداد تماشاچیان در استادیوم‌های لیگ برتر فوتبال ایران می‌توان دو مورد پیشنهاد کرد. از یک طرف باید با توسعه و تقویت هویت تیمی تماشاگران فوتبال درک محدودیت‌ها برای حضور در استادیوم‌ها را کاهش داد و از طرف دیگر، با رفع و تسهیل محدودیت‌ها به افزایش حضور و تمایل تماشاگران به استادیوم‌ها کمک کرد.}, keywords_fa = {تماشاگران,فوتبال,قصد حضور,محدودیت‌ها,هویت تیمی}, url = {https://smms.basu.ac.ir/article_4029.html}, eprint = {https://smms.basu.ac.ir/article_4029_9e0e7fc77809176c276eab5e3b45917c.pdf} }