@article { author = {Ramzaninejad, rahim and Boroumand, mohammad reza and ahmadi, fatemeh}, title = {Entrepreneurship Ecosystem: A New Approach to Entrepreneurship Development in Sport}, journal = {Contemporary Studies On Sport Management}, volume = {8}, number = {16}, pages = {29-40}, year = {2019}, publisher = {Bu Ali sina University}, issn = {2345-4628}, eissn = {2345-4636}, doi = {10.22084/smms.2019.17945.2288}, abstract = {Entrepreneurship ecosystem is a new approach to systematically and comprehensively examine entrepreneurship development in different areas, such as sports. The purpose of this study is to review the research on sport entrepreneurship in the six axes of politics, market, government, Support, human and financial capital in this approach. The statistical population of the study consisted of all published research articles (94 articles) in the field of entrepreneurship in sport from 2006 to 2018, which were compiled based on the key words from the scientific base of SID and also the search in the system of 18 related journals to receive the latest articles. Then articles related to each axis were classified and analyzed based on hierarchical analysis in three levels: macro, middle, and micro. The results showed that at the macro level of investment and the privatization of sport, the formation of sports cooperatives and especially the culture of Iranian sports organizations have been the main drivers of entrepreneurship at the macro level. At the mid-level, review of studies has shown that organizational structure and organizational learning, and in particular the planning and content of entrepreneurship-based education at the university, along with information technology, can influence the process of entrepreneurship. At micro level, various variables affect entrepreneurship in sport, the most important of which is the diverse personality characteristics of individuals. Of course, investment and financial risk; and entrepreneurial and social skills are also important. Therefore, it is suggested that in the future research, the interactive effects of variables related to each of the axes of entrepreneurship ecosystem in sport should be more explored.sport should be more explored.}, keywords = {Entrepreneurship ecosystem,entrepreneurship research,entrepreneurship development,sports entrepreneurship}, title_fa = {اکوسیستم کارآفرینی: رویکردی جدید برای توسعه کارآفرینی در ورزش}, abstract_fa = {اکوسیستم کارآفرینی، رویکرد جدیدی برای بررسی نظام‌مند و جامع توسعه کارآفرینی در حوزه‌های مختلف مانند ورزش می‌باشد. هدف پژوهش حاضر، مرور پژوهش‌های کارآفرینی ورزشی ایران در محورهای شش‌گانه سیاست، بازار و دولت؛ محور حمایت و پشتیبانی؛ و محور سرمایه انسانی و مالی در این رویکرد می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل همه مقالات علمی ـ پژوهشی چاپ‌شده (94مقاله) در حوزه کارآفرینی ورزشی از سال‌ ۱۳۸۵ تا 1396 بودند که بر اساس واژگان کلیدی از پایگاه علمی سید و همچنین جستجو در سامانه 18 نشریه مرتبط برای دریافت جدیدترین مقالات ،گردآوری شدند. سپس مقالات مرتبط با هر محور، بر اساس تحلیل سلسله مراتبی در سه سطح کلان، میانی و خرد طبقه‌بندی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در سطح کلان سرمایه‌گذاری و خصوصی‌سازی ورزش، تشکیل تعاونی‌های ورزشی و به‌ویژه فرهنگ سازمان‌های ورزشی ایران از پیشران‌های کارآفرینی در سطح کلان معرفی‌شده‌اند. در سطح میانی، ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی؛ و به‌ویژه برنامه‌ریزی و محتوای آموزش مبتنی بر کارآفرینی در دانشگاه همراه با فناوری اطلاعات از عوامل اثرگذار بر فرآیند کارآفرینی ورزشی می باشند. در سطح خرد، متغیرهای مختلفی بر کارآفرینی در ورزش اثرگذار هستند که مهم‌ترین آن ویژگی‌های متنوع شخصیتی افراد می‌باشد. البته سرمایه‌گذاری و ریسک مالی؛ و مهارت‌های کارآفرینی و اجتماعی نیز مهم تلقی شده‌اند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که در تحقیقات آتی، اثرات تعاملی متغیرهای مربوط به هریک از محورهای اکوسیستم کارآفرینی در ورزش بیشتر موردبررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {اکوسیستم کارآفرینی,تحقیقات کارآفرینی,توسعه کارآفرینی,کارآفرینی ورزشی}, url = {https://smms.basu.ac.ir/article_2599.html}, eprint = {https://smms.basu.ac.ir/article_2599_a7ddc1fc04df53d4b87299b94ed5340e.pdf} }