@article { author = {Jalali Farahani, Majid and Sajjadi, Seyyed Nasrolah and Ali Doost Ghahfarokhi, Ebrahim and Eslami, Yousef}, title = {The relationship between personality dimensions and job burnout in physical education men teachers of Zanjan}, journal = {Contemporary Studies On Sport Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {37-48}, year = {2012}, publisher = {Bu Ali sina University}, issn = {2345-4628}, eissn = {2345-4636}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was to explore the relationship between personality dimensions and job burnout in physical education men teachers of Zanjan. The statistical population was physical education men teachers of Zanjan, whose total number was 59 and all of them would be selected as statistical samples, but 53 persons of them completed the questionnaires. The research method was descriptive and correlation type. Data collection was done by library and field method processes. The data collection tools were Maslache’s and Goldberg’s questionnaires that measured occupational burnout and personality dimensions, respectively. Results shown that 85% of samples were married, most of them had 40 to 49 years old (45%), had bachelor licenses (58%) and had more than 20 years experiences (51%). The analysis of data with Pearson’s correlation test between personality dimensions (Extroversion, Openness to experience, Conscientiousness, Agreeableness and Emotional stability) and job burnout factors (Emotional exhaustion, Depersonalization and Reduced personal accomplishment) was shown that, the relation between Emotional exhaustion and openness to experience (P=0.001), depersonalization and Extroversion (P=0.008) and  depersonalization and openness to experience (P=0.019) were significant. In the other cases, relations were not significant (P≥0.05). Because of the most job burnouts of teachers was related to reduced personal accomplishment, we suggested that to design some plans for improvement personal accomplishment of physical education men teachers in Zanjan.}, keywords = {Personality dimensions,Job burnout,Physical education teachers}, title_fa = {ارتباط بین ابعاد شخصیت و تحلیل رفتگی شغلی معلمان مرد تربیت بدنی شهر زنجان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیت و تحلیل رفتگی شغلی معلمان مرد تربیت بدنی شهر زنجان بود. جامعة آماری این پژوهش را کلیه معلمان مرد تربیت بدنی شهر زنجان تشکیل می­داد که همة 59 نفر آنها به عنوان نمونة آماری انتخاب شده و از این تعداد 53 نفر به پرسشنامه ها پاسخ داده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود که اطلاعات آن به صورت میدانی و کتابخانه ای جمع آوری شد. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامة­ مسلچ برای تحلیل رفتگی شغلی و پرسشنامة گلدبرگ برای ابعاد شخصیت استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد، حدود 85 درصد افراد (45 نفر) متأهل بودند. بیشتر معلمان در سنین بین 40 تا 49 سال بوده (45 درصد)، اغلب دارای مدرک کارشناسی (58 درصد)، و دارای سابقه بیشتر از 20 سال (51 درصد) بودند. نتایج آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون بین ابعاد شخصیت (برون­گرایی، گشودگی به تجربه، وظیفه شناسی، همسازی و پایداری هیجانی) و مؤلفه­های تحلیل رفتگی (فرسودگی هیجانی، مسخ شخصیت و فقدان موفقیت فردی) نشان داد، بین فرسودگی هیجانی و گشودگی به تجربه (001/0=P)، همچنین بین مسخ شخصیت و برونگرایی (008/0=P) و بین مسخ شخصیت و گشودگی به تجربه (019/0=P) ارتباط معناداری وجود داشت. در سایر موارد، ارتباط معناداری مشاهده نشد(05/0≤P). با توجه به اینکه بیشترین مقدار تحلیل رفتگی شغلی در این معلمان در بعد فقدان موفقیت فردی بود، پیشنهاد می­شود برنامه­هایی برای ارتقای موفقیت فردی معلمان تربیت بدنی مرد، در گرفته شود.}, keywords_fa = {Personality dimensions,Job burnout,Physical education teachers}, url = {https://smms.basu.ac.ir/article_25.html}, eprint = {https://smms.basu.ac.ir/article_25_1ecf2295355bb6a007f939e0d9931a04.pdf} }