@article { author = {Farahani, Abolfazl and Keshavarz, Loghman and Jadidian, Somayyeh}, title = {The influence of morning sport on educational improvement of female students}, journal = {Contemporary Studies On Sport Management}, volume = {1}, number = {1}, pages = {15-26}, year = {2012}, publisher = {Bu Ali sina University}, issn = {2345-4628}, eissn = {2345-4636}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the influence of morning sport on educational improvement of female students. The statistical population of the research was total boarding guidance schools of Sabzevar each containing 100 students in academic year 2010-2011. One school was cluster randomly selected and 90 students were voluntarily chosen as research samples. After they were organized based on their height, weight, age and pre-test of history, dictation, English language, mathematics and science courses, the samples were randomly divided into two 45 people experiential and witness groups. For eight weeks, the experiential group exercised every morning before arrival in the class while the witness group did not exercise in the morning during that period. The two groups were retested for those courses after eight weeks. Descriptive and inferential statistics such as Hotel ling's T2 test, ANOVA, LSD post hoc test and SPSS software were used for analyzing tests results. The findings showed that there were significant differences between the pre-test and post-test scores of experiential groups in each five courses and the mean scores of this group were higher than the witness one. The differences of the means were meaningful statistically. As a whole, it can be concluded that morning sport has significant influence on the educational improvement of female students.}, keywords = {Students,Boarding school,Educational improvement,Morning sport}, title_fa = {تأثیر ورزش صبحگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر راهنمایی شهرستان سبزوار}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر بود. جامعة آماری تحقیق کلیة مدارس راهنمایی شبانه­روزی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 90-89 بود که در هر مدرسه 100 دانش­آموز مشغول به تحصیل بودند. یک مدرسه به طور تصادفی خوشه­ای برای نمونة تحقیق انتخاب و از 100 دانش­آموز مدرسة فوق، 90 نفر به طور داوطلبانه برای نمونة تحقیق انتخاب شدند. پس از همسان سازی آن­ها بر مبنای قد، وزن، سن و پیش آزمونی که از دروس تاریخ، املای فارسی، زبان انگلیسی، ریاضی و علوم صورت گرفت، نمونه­ها به طور تصادفی به دو گروه 45 نفرة تجربی و شاهد تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 8 هفته قبل از ورود به کلاس به ورزش صبحگاهی پرداخت؛ در حالی که گروه شاهد در مدت فوق، ورزش صبحگاهی انجام نداد. پس از پایان 8 هفته، از هر دو گروه شاهد و تجربی از دروس مزبور پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج آزمون­ها، از روش­های آماری توصیفی و استنباطی از جمله تی دوهتلینگ، هموجنتی، ANOVA و آزمون تعقیبی LSD و نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در هر پنج درس، بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه تجربی تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین نمرات گروه تجربی از میانگین نمرات گروه شاهد در هر پنج درس بیشتر بوده و تفاوت بین میانگین­ها از نظر آماری معنادار است. به طور کلی، چنین می­توان نتیجه گرفت که ورزش صبحگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر تأثیر معناداری دارد.}, keywords_fa = {دانش آموزان,مدرسة شبانه روزی,پیشرفت تحصیلی,ورزش صبحگاهی}, url = {https://smms.basu.ac.ir/article_23.html}, eprint = {https://smms.basu.ac.ir/article_23_f9103df8328430d3099079d6e8cfb388.pdf} }