تحلیل نقش سواد رسانه‌ای و رفتار اطلاع‌یابی در توسعه تعهد اخلاقی ورزشکاران حرفه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

4 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

10.22084/smms.2023.26206.3061

چکیده

چکیده

پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش سواد رسانه‌ای و رفتار اطلاع‌یابی در توسعة تعهد اخلاقی ورزشکاران حرفه‌ای با رویکرد ترکیبی اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، روش تحقیق، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و شیوه گردآوری پیمایشی بود. جامعة آماری در بخش کیفی را اساتید دانشگاهی، مربیان، داوران، خبرنگاران، تماشاچیان و ورزشکاران حرفه‌ای شامل می‌شوند؛ که این افراد، به‌صورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبه‌های کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید (14 مصاحبه با 23 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). جامعه آماری بخش کمی شامل متخصصین حوزه رسانه، مطبوعات و همچنین ورزشکاران حرفه‌ای می‌باشد. از بین 384 نمونه پژوهش، 362 پرسشنامه صحیح مورد تحلیل قرار گرفت. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش حاضر از کدگذاری در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان دادند که؛ سواد رسانه‌ای شامل منبع کسب اطلاعات، ملاک انتخاب رسانه و تجزیه‌وتحلیل رسانه و رفتار اطلاع‌یابی شامل بازیابی، ارزیابی، سازمان‌دهی و تبادل اطلاعات و تعهد اخلاقی نیز شامل معطوف به خود و معطوف به دیگری می‌باشد. با توجه به مقدار T-Value که همگی مقادیر بیشتر از 58/2 می‌باشند، بنابراین در سطح 99/0، سواد رسانه‌ای و رفتار اطلاع‌یابی بر تعهد اخلاقی تأثیرگذار است. در ایـن زمینه سـواد رسانه‌ای به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های عصـر اطلاعـات مطرح می‌شود تا مخاطب را در افزایش سـطح اطلاعـات و آگاهی هـاو کسـب بینـش و دانـش لازم بـرای تفسـیر پیام‌ها کمک کند. بااین‌حال سواد رسانه‌ای ممکن است راهکاری مناسب در جهت افزایش رفتارهای تعهد اخلاقی ورزشکاران باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات