شناسایی عوامل موثر تحریک تقاضا برای ورزش در جامعه ایرانی (حس وزش خواهی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

صنعت ورزش برای تشویق به ورزش و ایجاد حس ورزش‌خواهی افراد نیازمند توجه به میل و خواسته‌های جامعه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در تحریک تقاضا برای ورزش در جامعۀ ایرانی است که در زمرۀ تحقیقات کیفی-کمی قرار دارد و از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع راهبرد، پژوهشی آمیخته از نوع اکتشافی است. برای اجرای پژوهش نیز از روش گرانددتئوری بهره گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش 16 نفر از مدیران و متخصصان و خبرگان را دربرمی‌گیرد که به‌صورت هدفمند و با روش گلوله‌برفی با آنان مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته انجام شده و داده‌ها به‌صورت هم‌زمان با استفاده از رویکرد گلیزری -که شامل مجموعه‌ای از کدگذاری‌های باز، انتخابی و نظری است- با کمک نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی با استفاده از پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته انجام شده است. پس از تمامی مراحل، مدل نهایی به دست آمد. یافته‌ها نشان می‌دهد که توسعۀ ورزش همگانی، تأکید بر ورزش سلامت‌محور، ضرورت توجه به ورزش تربیتی، عوامل اقتصادی و فرهنگی مقوله‌های اصلی مدل نهایی پژوهش حاضر به شمار می‌آیند.

کلیدواژه‌ها


  • پارساجو، علی؛ جوادی‌پور، محمد؛ زارعیان، حسین (1397). «تعیین راهبردهای مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 8(16)، 13-18.
  • رضوی، سید محمدحسین؛ نیازی، سید محمد؛ برومند دلق، محمدرضا (1394). «طراحی و تدوین راهبرد توسعة ورزش همگانی شهر مشهد با استفاده از دیدگاه علمی». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(1)، 49-60.
  • سلیمی، مهدی؛ سلطان‌حسینی، محمد؛ نادریان جهرمی، مسعود (1394). «ارزیابی موانع توسعه‌های بازاریابی ورزشی ایران». مدیریت ورزشی، 7(29)، 13-36.
  • سبحانی، بهمن؛ هاشمی، سید ضیا (1396). «کارکردهای اجتماعی ورزش همگانی با تأکید بر اعتماد اجتماعی». مطالعات مدیریت ورزشی، 9(42)، 185-202.
  • سازمان بهداشت جهانی (2013). برنامۀ جهانی عملیاتی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر 2013-2020. ژنو، سازمان جهانی بهداشت.
  • شربت‌زاده، رضا. فولادی، جمشید؛ محمدی ترکمان، احسان (1399). «شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای انتخاب رشته‌های ورزشی با رویکرد توسعۀ ورزش همگانی (مورد مطالعه: ارتش جمهوری اسلامی ایران)». طب نظامی، 22(1). 163-173.
  • غفوری، فرزاد؛ معمارزاده، محمدسعید؛ علوی، سلمان (1398). «تعیین سهم و نقش دستگاه‏های اجرایی در توسعۀ ورزش همگانی». پژوهش‌‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 8(1)، 11-32.
  • فلاحتی، سینا؛ شکاری، رضا (1395). «اثر وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد بر مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های ورزشی با تأکید بر اوقات فراغت». اولین همایش ملی تحولات علوم ورزشی در حوزۀ سلامت، پیشگیری و قهرمانی، قزوین، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، 1-7.
  • قادری، جعفرعلی؛ غفوری، فرزاد؛ هنری، حبیب (1397). «شناسایی عوامل تأثیرگذار در توسعۀ ورزش ناجا». مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 6(4)، 137-162.
  • کریمی، سهیلا؛ کریمیان، جهانگیر (1396). «بررسی رابطۀ بین مشارکت ورزشی با کیفیت زندگی زنان شهر اصفهان». تحقیقات نظام سلامتی، 1(13)، 79-84.
  • ططری، احسان؛ احسانی، محمد؛ نوروزی سیدحسینی، رسول؛ کوزه‌چیان، هاشم (1398). «طراحی مدل مشارکت در ورزش‌های تفریحی با رویکرد بازاریابی اجتماعی». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 4(28)، 87-98.
  • موسی‌زاده، سمیه؛ علی‌زاده اقدم، محمدباقر (1395). «بررسی رابطۀ بین سبک زندگی سلامت‌محور و سرمایۀ اجتماعی در بین دانشجویان تبریز». مطالعات جامعه‌شناسی، 8(30)، 81-93.
  • منصوریان، مرتضی؛ قربانی، مصطفی؛ سلیمانی، محمدعلی؛ مسعودی، رضا؛ رحیمی، ابراهیم؛ آسایش، حمید (1388). «بررسی سبک زندگی و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دانشگاه‌های شهر گرگان». مجلۀ علوم پزشکی پارس (جهرم)، 7(1-2)، 62-71.
  • نیک‌آئین، زینب؛ سجادی هزاره، سید حمید؛ متکلمی، بهناز؛ صراحی، دل‌آرام؛ سعیدی، تهمینه (1393). «نیازسنجی از مشاغل حوزۀ سلامت جهت غنی‌سازی با فعالیت ورزشی: مطالعۀ موردی فوریت‌های پزشکی استان گیلان». مدیریت و توسعۀ ورزش، 5(9). 211-229.
  • بنار، نوشین؛ دستوم، صلاح؛ رستمی، گوهر؛ محدث، حمیدرضا (1397). «طراحی مدل توسعۀ مشارکت ورزشی (مطالعۀ موردی استان گیلان)». مدیریت منابع انسانی در ورزش، 5(2)، 217-234.

 

  • Amorós-Aguilar, L., Portell-Cortés, I., Costa-Miserachs, D., Torras-Garcia, M., Riubugent-Camps, È., Almolda, B., & Coll-Andreu, M. (2020). “The Benefits of Voluntary Physical Exercise after Traumatic Brain Injury on Rat's Object Recognition Memory: A Comparison of Different Temporal Schedules”. Experimental Neurology, 326, 113178.
  • Bell, B., & Blakey, P. (2010). “Do Boys and Girls go out to Play? Women's Football and Social Marketing at EURO 2005”. International Journal of Sport Management and Marketing, 7(3-4), 72-156.
  • Chen, Q., & Liu, T. (2020). “The Effectiveness of Community Sports Provision on Social Inclusion and Public Health in Rural China”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 597.
  • Devecioglu, S., Sahan, H., Tekin, M., & Yildiz, M. (2012). “Development of Innovation Strategies for Sports Education”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 445-449.
  • Finnell, K. J., John, R., & Thompson, D. M. (2017). “1% Low-fat Milk has Perks!: An Evaluation of a Social Marketing Intervention”. Preventive Medicine Reports, 5, 144-149.
  • Glaser, B. G. (2008). “Conceptualization: On Theory and Theorizing Using Grounded Theory”. International Journal of Qualitative Methods, 1(2), 22-38.
  • Holzweher, F. (2002). “Sport for All as a Social Change and Fitness Development”. Institute of Sport Science Vienna University. Austria.1-9.
  • Laitinen, J., & Meristö, T. (2018). “ROME WAS NOT BUILT IN ONE DAY: Future-oriented Regional Development towards Energy-Efficient Residential Areas”. In Kuldeep Virdi and Lauri Tenhunen (Eds.) Proceedings of the METNET Seminar 2017 in Cottbus. Hämeenlinna: Häme University of Applied Sciences, 148‐
  • Kårhus, S. (2019). “Pedagogization of Elite Sport in the School System: Vested Interests and Dominant Discourses”. Sport, Education and Society, 24(1), 13-24.‏
  • Plevinsky, J. M., Wojtowicz, A. A., Poulopoulos, N., Schneider, K. L., & Greenley, R. N. (2018). “Perceived Impairment in Sports Participation in Adolescents with Inflammatory Bowel Diseases: A Preliminary Examination”. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, 66(1), 79-83.‏
  • Peachey, J. W., Cohen, A., Shin, N., & Fusaro, B. (2018). “Challenges and Strategies of Building and Sustaining Inter-organizational Partnerships in Sport for Development and Peace”. Sport Management Review, 21(2), 160-175.
  • Sentürk, H. E. (2019). “The Factors Affecting Faculty of Sport Sciences Students' Attitudes towards Sports”. Universal Journal of Educational Research, 7(1), 272-277.‏
  • Schuster, L., Kubacki, & Rundle-Thiele, S. (2016). “Community-based Social Marketing: Effects on Social Norms”. Journal of Social Marketing, 6(2), 193-210.
  • Shinde, M., Bali, N., Rathod, S., Karemore, M., & Salve, P. (2020). “Effect of Binary Combinations of Solvent Systems on Permeability Profiling of Pure Agomelatine across Rat Skin: A Comparative Study with Statistically Optimized Polymeric Nanoparticles”. Drug Development and Industrial Pharmacy, 46(5), 826-845.