طراحی مدل توانمندسازی عوامل فنی و اجرایی در ورزش با رویکرد طرح‌های ترکیبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای، گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.

2 استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.

3 دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.

10.22084/smms.2022.24752.2914

چکیده

هدف این پژوهش طراحی مدل توانمندسازی عوامل فنی و اجرایی در ورزش با رویکرد طرح‌های ترکیبی بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحله‌ای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش کیفی، مطالعه موردی کیفی و مشارکت‌کنندگان بالقوه شامل 20 نفر از متخصصان عضو هیئت‌علمی و عوامل فنی و اجرایی تیم‌های ملی بودند. در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی مربیان و کادر فنی و اجرایی تیم‌های ملی چند رشته ورزشی منتخب در تمامی رده‌های سنی و هر دو گروه خانم‌ها و آقایان بود که تعداد آن‌ها 267 نفر می‌باشد. نمونه‌ی آماری به دلیل احتمال ریزش نمونه‌ها، کل‌شمار در نظر گرفته شد و نهایتاً تعداد 206 پرسش‌نامه به‌صورت صحیح عودت داده شد. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محقق ساخته براساس شبکه مضامین بخش کیفی بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل تحقیق استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مقدار  tمربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارد و برازش تمامی چارچوب مدل توانمندسازی عوامل فنی و اجرایی در ورزش مورد تأئید قرار گرفت. همچنین عوامل ارزش‌های اخلاقی با تأثیر 830/0 مهم‌ترین عامل در چارچوب مدل توانمندسازی عوامل فنی و اجرایی در ورزش می‌باشد؛ بنابراین با توجه به‌ضرورت الگوی چارچوب مدل توانمندسازی عوامل فنی و اجرایی در ورزش توصیه می‌گردد که مباحث مربوط به توانمندسازی مربیان و کادر فنی و اجرایی مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • آقایی، نجف؛ توکلی انگوت، سخاوت (1392). «شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت دوچرخه‌سواران حرفه‌ای آذربایجان شرقی در مسابقات بین‌المللی و جاده‌های ایران (از سال 1380 تا 1390)». پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 18: 155- 168.
  • حمیدی، مهرزاد؛ معماری، ژاله (1393). «تبیین مدل اکتشافی معیارهای انتخاب مربیان ملی کشور». مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 42: 31-58 .
  • زارعیان، حسین؛ الهی، علیرضا؛ سجادی، نصراله؛ پدرام، میرمحسن (1395). «مؤلفه‌های پیش‌بینی کننده‌ی موفقیت کشورهای شرکت کننده در بازی‌های المپیک». مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 35: 137-162.
  • زمانی نوکاآبادی، علیرضا؛ عروف‌زاده، شهرام؛ نظری، رسول؛ موحدی، احمدرضا (1399). «مطالعه شایستگی‌های مربیگری ورزش ایران». پژوهش در آموزش علوم ورزشی، دوره 1، شماره 1: 52-88 .
  • شفیعی، محسن (1386). طراحی و تبیین الگوی انتخاب مربیان تیمهای ملی شنا، شیرجه، واترپلو. رساله دکتری، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
  • صالحی، حمید؛ بهرامی‌نیا، علی (1397). «ارزیابی شایستگی‌های اخلاقی مربیان: ساخت و روایی سنجی اولیه سیاهه رفتارهای مرتبط با بازی جوانمردانه مربیان». پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 32: 15-28.
  • صفایی، ایمان؛ مددخانی، مریم (1397). «میزبانی رویدادهای ورزشی و توسعه. کنفرانس ملی اندیشه های نوین و خالق در مدیریت»، حسابداری مطالعات حقوقی و اجتماعی، ارومیه.
  • عسکریان، فریبا؛ دخت باقر، ناصر (1394). «شناسایی دلایل موفقیت و عدم موفقیت کشورها در بازی‌های المپیک». مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، شماره 6: 11-18.
  • فتحی، فرهاد؛ محرم‌زاده، مهرداد؛ نوری، محمدسیوان؛ یکتایار، مظفر (1399). «تدوین الگوی انتخاب سرمربی و ورزشکاران تیم ملی بسکتبال ایران به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)». پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، شماره 20: 123-132.
  • قربانی، سعید؛ طیبی، بهمن؛ رحمان‌نیا، غلامحسن؛ دیلمی، کیانوش (1397). «بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت و افول رشته‌های ورزشی مستعد استان گلستان در یک دهه اخیر». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 40: 43-58.
  • کاظمی‌پور، احمد؛ مهدی‌پور، عبدالرحمن؛ ازمشا، طاهره (1394). «طراحی و تدوین شاخص‌های انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران». مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 23: 51-72.
  • مزیدی، مریم؛ دالوری، محمدامین؛ رجبی، سیاوش (1395). «تدوین اولویت‌های انتخاب مربیان تیم‌های ملی ژیمناستیک». اولین کنفرانس ملی یافته‌های نوین پژوهشی علوم ورزشی در حوزه سالمت، نشاط اجتماعی، کارآفرینی و قهرمانی، اهواز.
  • منتظری، امیر؛ طالب‌پور، مهدی؛ فیضی، سمیرا (1396). «ساخت و اعتباریابی پرسشنامه شایستگی‌های مربیان ورزشی». شماره 41: 147-170.
  • منظمی، امیرحسین؛ سوخته‌زاری، سعید؛ حدادی، فرح؛ رستمی‌نژاد، مظهر؛ گودرزی، محمود؛ اشرفی‌حافظ، اصغر (1392). «تدوین معیارهای انتخاب مربیان ملی والیبال کشور». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، شماره 6: 109-118.
  • موسوی‌راد، سیده طاهره (1398). «شناسایی عوامل موفقیت ایران در بازی‌های المپیک». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، شماره 30: 53-62.
  • Aggarwal, R. (2013). “Selection of IT Personnel through Hybrid Multi-attribute AHP-FLP approach”. International Journal of Soft Computing and Engineering, 2(6): 11-17.
  • Alajbeg, A., Hraste, M., Zdilar, M. (2021). “Pedagogical competencies of coaches”. Proceedings of ICERI Conference, 8th-9th November.
  • Banwell, J., Kerr, G. (2016). “Coaches’ Perspectives on their Roles in Facilitating the Personal Development of Student-Athletes”. Canadian Journal of Higher Education, 46(1), 2016: 1-18.
  • Bassett, M.L., Ramsey, W.P., Chan, C.C.A. (2012). “Improving medical personnel selection and appointment processes”. International Journal of Health Care Quality Assurance, 25(5): 442-452.
  • De Bosscher, V., De Knop, P., Van Bottenburg, M., Shibli, S., Bingham, J. (2010). “Developing a Method for Comparing the Elite Sport Systems and policies of Nations: A Mixed Research Methods Approach”. Journal of Sport management, 24: 567-600.
  • Forrest, D., Sanz, I., Tena, J.D. (2010). “Forecasting national team medal totals at the Summer Olympic Games”. International Journal of Forecasting, 26(3): 576–588.
  • Getz, D. (1997). Event management and event tourism forecasting council. Tourism forecasting council, pp: 115-201
  • Lara-Bercial, S., North, J., Bales, J., Petrovic, L., Calvo, G. (2022). “International Council for Coaching Excellence Position Statement Professionalisation of Sport Coaching as a Global Process of Continuous Improvement”. International Sport Coaching Journal, 9(2): 157-160.
  • Lee, H., Wäsche, H., Jekauc, D. (2018). “Analyzing the Components of Emotional Competence of Football Coaches”: A Qualitative Study from the Coaches’ Perspective. Sports, 6(4), 123.
  • Luiz, J. Fadal, R. (2010). “An economic analysis of sports performance in Africa”. International Journal of Social Evonomics, 38(10): 869-883.
  • Mischenko, N., Kolokoltsev, M., Vrozheikin, A., Romanova, E., Tarasov, A., Aganov, S., Karpova, S. (2021). “Media project to improve digital competencies of sports coaches”. Journal of Physical Education and Sport, 21(6): 3527-3533
  • Mohammadi, M., Azizi, B. (2019). “Determining the effect of educational characteristics of sports coaches in their ability” (A case study of sports coaches in Hamadan province). Revista Humanidades e Inovação, 6(12): 77-88.
  • Myers, N.D., Feltz, D.L., Maier, K.S., Wolfe, E.W., Reckase, M.D. (2013). “Athletes' Evaluations of Their Head Coach's Coaching Competency”. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(1): 111-121.
  • Peng, Y., Ming, L. (2011). “Evaluation Index System on Performance Management of Universities HighLevel Wushu”. Proceedings of the 7th International Conference on Innovation & management, pp: 814-818.
  • Rizvandi, A., Taghipour Gharbi, M., Esmaeili, M.R., Ashraf Ganjoee, F. (2019). “The Evaluation of Performance Indicators of Coaches in Football Development”, Journal Humanities Insights, 3(4): 246-252.
  • Sotiriadou, K., Shilbury, D. (2009). “Australian Elite Athlete Development: An Organizational Perspective”. Sport Management Review, 12(3): 137–148.
  • Trottier, C., Migneron, E., Robitaille, S. (2017). “How coaches learn to teach life skills to adolescent athletes”, 116: 101-118.
  • Zetou, E., Filippou, A., Filippou, F., Vernadakis, N. (2016). “Validity and Reliability of coaching competency in team sports”. Journal of Physical Education and Sport, 16(2): 493-499.