طراحی مدل ساختاری نقش مدیریت کیفیت جامع در بهره‌وری سازمان‌های ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

10.22084/smms.2021.23975.2835

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، طراحی و ارائه مدل معادلات ساختاری نقش مدیریت کیفیت جامع در بهره‌وری سازمان‌های ورزشی (هیئت‌های ورزشی استان خراسان رضوی) می‌باشد. روش به‌کار رفته در این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است؛ روش نمونه‌گیری پژوهش به‌صورت کل شمار و جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان، رؤسا و مدیران هیئت‌های ورزشی استان خراسان رضوی به تعداد 129 نفر می‌باشد. در این پژوهش از پرسش‌نامه استاندارد مدیریت کیفیت جامع (رحیمی و کشتی‌دار، 1396) و پرسش‌نامه مقیاس سنجش میزان بهره‌وری در سازمان (رحیمی و کشتی‌دار، 1396) استفاده گردید که روایی و پایایی پرسش‌نامه مدیریت کیفیت جامع برابر آلفای کرونباخ 88/0 و پرسش‌نامه بهره‌وری سازمانی نیز برابر آلفای کرونباخ 88/0 می‌باشد و مورد تأیید قرار گرفت. نتایج شاخص‌های برازش مدل نشان داد که شاخص‌های برازش از مقدار قابل قبولی برخوردار است و شاخص‌های برازش در حد مطلوب و بالاتر از 9/0 می‌باشند؛ همچنین نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت کیفیت جامع و ابعاد آن بر بهره‌وری سازمان‌های ورزشی اثرگذار است؛ در مدل معادلات ساختاری و در قسمت اثر کل، در بین ابعاد مدیریت کیفیت جامع بیشترین و کم‌ترین تأثیر بر بهره‌وری را به ترتیب بیمه کیفیت با 86/0=β و خدمت رسانی و مشتری مداری با 59/0=β داشتند. با توجه به تأثیرگذاری مدیریت کیفیت جامع و ابعاد آن بر بهره‌وری، رؤسا، مدیران و کارکنان سازمان‌های ورزشی و به‌خصوص جامعه هدف این تحقیق که هیئت‌های ورزشی می‌باشند باید توجه ویژه‌ای به استفاده از مدیریت کیفیت جامع در سطوح مختلف سازمان خود داشته باشند و با پیاده‌سازی این نوع مدیریت به بهبود و افزایش بهره‌وری در سازمان خود کمک کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • باقری، اکبر؛ کاظمی، مصطفی (1390). «سیستم مدیریت کیفیت کامل و مطالعه امکان‌سنجی آن در اداره تعاون استان خراسان رضوی»، نشریه تعاون و کشاورزی، (20): 208-209.
  • دستگردی، وحید (1391). «رابطه بین مدیریت کیفیت کل و بهره‌وری در مؤسسات تربیت بدنی عمومی در استان های خراسان جنوبی، شمالی و رضوی»، چکیده مقالات کنفرانس ملی مدیریت ورزش تأکید بر چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، تهران: آکادمی ملی المپیک، 111.
  • رحیمی، علی؛ کشتی‌دار، محمد (1396). رابطه مدل‌های مدیریت کیفیت جامع و تعالی سازمانی با اثربخشی هیأت‌های ورزشی مدال‌آور و غیر مدال‌آوردر استان خراسان رضوی بر اساس مدل‌های TQM, EFQM, BSC، پایان‌نا‌مه کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند، 56-67.
  • رستگار، عباسعلی؛ حارث، حامد (1394). «خدا در سازمان، ادغام و ادغام زندگی معنوی و زندگی کاری»، مجله علوم مدیریت ایران، 3 (11): 73-99.
  • ریاحی، بهروز (1390). «زمینه رویکرد جامع کیفیت استاندارد»، فصلنامه مدیریت ارتباطات ایران»، (4)، 33- 77.
  • سالاری، مهدی (1395). نقش مدیریت در علوم انسانی، تهران: انتشارات آقا، 38-47.
  • سلیمانی، آمنه (1383). نقش معلمان در کاربرد ITC در آموزش و راه حل‌های پیشنهادی آن، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تربیت معلم، 12-19.
  • کتبی، فرشته؛ حمیدی، مهرزاد؛ رضوی، محمدحسین و سجادی، نصرالله (1395)، «طراحی و ساخت ابزار سنجش اثربخشی کمیته ملی پاراالمپیک جمهوری اسلامی ایران با رویکرد ارزش‌های رقابتی»، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 6(11)، 11-27.
  • مبینی، مهدی (1392)، «رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و اثربخشی در سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون سه جانبه جمهوری اسلامی ایران»، چکیده مقالات سومین کنگره ملی مدیریت ورزش، توسعه و توسعه منابع انسانی در ورزش، شهرکرد: دانشگاه شهرکرد، 81-82.
  • معرفت، داریوش؛ فریدفتحی، اکبر (1397). «رابطه بین فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت کل در فدراسیون‌های ورزشی»، مجله علمی کاربردی علوم زیست محیطی و زیست شناسی، 5(3): 52-58.
  • میرسپاسی، ناصر؛ متقی، محمد (1388)، «بررسی عوامل مرتبط با کندی سیستم جامع مدیریت کیفیت در بخش عمومی ایران»، مجله تحقیقات مدیریت، 56- 81.
  • نظری ترشیزی، احمد؛ طالب‌پور، مهدی؛ حیدری، رضا؛ یوسفی، محمدرضا (1399)، «طرح‌ریزی برنامه راهبردی گردشگری ورزشی مشهد با استفاده از مدل ترکیبی فیلیپس»، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 10(19): 93-109.
  • هادوی، سیده فریده؛ فراهانی، ابوالفضل؛ سیفی، حمید (1397)، «مدل ساختاری مدیریت کیفیت جامع در فدراسیون کشتی ایران»، مجله مرکز دانشگاهی پایگاه اطلاعات علمی، 8 (2): 1-22.
  • یگانه، سجاد؛ فرقانی، محمدباقر؛ موسوی، سیدجعفر (1394). «بررسی امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت کیفیت جامع در اداره‌های تربیت‌بدنی»، مجله مطالعات مدیریت ورزشی، 2(4): 85-98.
  • Boon Ooi, K., Abu Bakar, N., Arumugam, V., Vellapan, L., & Kim Yin Loke, A. (2007). "Does TQM employees' job satisfaction", an empirical case analysis. International Journal of Quality & Reliability Management, 24(1): 62-77.
  • Franck, O (2017). "A Theoretical Model for Implementing Quality Management in an Automated Environment", International Journal of Control and Automation, 2(2): 71-82.
  • Gerard’s. (2001). "The benefit of Total Quality Management", International Journal of Quality & Reliability Management, 4 (7): 217-220.
  • Mahoney, F. X., & Thor, C. G. (1994). "The tqm trilogy: Using iso 9000, the deming prize, and the baldrige award to establish a system for total quality management ", American management association. P, 18-31.
  • Milsan, I. (2019). “Studies about the total quality management concept”. Bulletin of Engineering, 2(3): 43-45.
  • Sahney, S., Banwet, D. K., & Karunes, S. (2004). "Conceptualizing total quality management in higher education", The TQM magazine, 16(2): 145-159.
  • Sahooa, S., & Yadava, S. (2018). "Total Quality Management in Indian Manufacturing SMEs", Procedia Manufacturing, 21: 541-548.
  • Schiefer G., (2003). ICT and quality management, Vol. 22: 85-95.
  • Suwandej, N. (2015). "Factors influencing total quality management", Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197: 2215-2222.